Enhver seriøs satsning på content marketing bør ha høye mål for kvaliteten på innholdet som skal produseres. Men de må også være realistiske. En innholdsstrategi som lyder ”Verdens beste innhold” kan høres vidløftig ut, men å bli best i det universet vi selv definerer er absolutt oppnåelig.
Så hvordan definerer vi denne nisjen? En måte å gjøre det på er det som Jim Collins i boken Good to Great kaller ”the Hedgehog Concept”. Konseptet er hentet fra det greske eposet om reven og pinnsvinet.
Historien forteller om den sultne reven som prøver å få has på et pinnsvin. Han prøver på alle mulige måter, men hver gang pinnsvinet blir angrepet ruller det seg sammen til en ball akkurat i tide.
Collins budskap er at selskaper burde være mer som pinnsvinet: Ved å fokusere på å bli ordentlig gode på én ting vil ingen dyktige konkurrenter der ute være et hinder for suksess.
Ved å bruke den samme modellen kan vi finne vår innholdsnisje, hvor vi kan levere verdi til vår målgruppe.
Vi må stille oss tre spørsmål:
- Lidenskap: Hva brenner vi for?
- Kunnskap: Hva kan vi bli best på i vår egendefinerte verden, hvis vi bare vil?
- Økonomi: Hva vil være hensiktsmessig for å styrke våre økonomiske målsetninger og forretningsmål?
Din innholdsnisje ligger i skjæringspunktet mellom disse tre sirklene og er et grunnleggende element i enhver solid innholdsstrategi .
For å illustrere viktigheten av å spisse fokuset i stedet for å velge en bred tilnærming, la oss si at du ønsker å ta en posisjon som en ekspert på teknologi og elektroniske gadgets. Kanskje du har definert at målgruppen din etterspør innhold som viser dem hvordan de kan fikse sine egne gadgets selv.
En bred tilnærming ville være å si at vi skal bli best i verden på å lære folk å fikse alle mulige gadgets. Men, den plassen er allerede tatt. Ifixit.com har under parolen ”The free repair guide for everything, written by everyone” kapret denne meganisjen. Det er derfor vanskelig å bli bedre enn dem, fordi det setter høye krav både til volumet og kvaliteten på innholdet.
Det vi kan gjøre er å fokusere på en nisje. Hva med å bare konsentrere seg om mobiltelefoner? Eller gå enda smalere ut, og si at vi bare snakker om Nokia-telefoner? Det er lettere å bli best i verden på et nisjeområde enn på et megaområde, og denne øvelsen skal hjelpe deg til å finne din mest lønnsomme innholdsnisje, som også er oppnåelig fordi dere har kunnskap og lidenskap innenfor området, eller vilje og ressurser nok til å skaffe dere dette på kort sikt.
Prøv selv: Tegn opp de tre sirklene ovenfor på en whiteboard eller flip-over og gjør en brainstorm. Skriv ned alle ideer i hver sirkel. Forsøk å finne skjæringspunktet mellom alle tre kriteriene. Det kan ta lang tid, men det vil gi laserfokus og høyne sannsynligheten for suksess betraktelig.