Millennials kjøper hus, bruker mobilen på do og har Facebook som en viktig kilde til nyheter og informasjon. Kanskje ikke oppsiktsvekkende nyheter, men under de tabloide vinklingene viser en fersk rapport at skal du nå unge folk med innholdet ditt framover, må du nok endre en del på strategien.
Jeg skal ta for meg de mest interessante funnene og starter med å slå inn åpne dører: Også Millennials blir eldre.
1. Millenials kjøper ikke bare dubbeditter og kule sko lenger – de kjøper hus, babyklær og B2B-software
Markedsførere har lenge knivet om å nå Millenials. (Rapporten jeg referer til definerer Millenials som folk født rundt årtusenskiftet og som nå er mellom 18 og 34 år. Det er litt ulikt den gjeldene definisjonen som sier at Millenials var/ble unge rundt årtusenskiftet.) De er altså kommet i en alder hvor forbruksmønsteret deres endrer seg tydelig. Deres aktive mobilbruk og preferanse for videoinnhold og sosiale medier er en klar melding til merkevarene om hvor de kan treffes.
2. Unge mennesker lener seg nesten like mye på Facebook som Google når de søker etter innhold
De som trodde unge mennesker svikter Facebook, må tenke om igjen. Som markedsførere må vi dermed utvikle mer av typen "innhold fristende nok til å fange oppmerksomheten til noen som ruller ned en nyhetsfeed". Dette er forskjellig fra hva Google verdsetter. Vi blir altså avhengig av Facebooks lunefulle algoritmer for å bli oppdaget.
Les også: Hvorfor Facebook Messenger og andre chat-kanaler blir viktige i markedsføringen
3. Video får mye oppmerksomhet, mens vi skummer gjennom podcaster og skrevet innhold
4. Folk etterspør mer video fremover
Men betyr det slutten for skrevet innhold? Nei, ikke når vi ser på preferansene fordelt på alder:
Men vi kan ettertrykkelig slå fast at video er unge menneskers foretrukne kanal, med sosiale medier som en god nummer to. Dette er et tydelig bilde på utviklingen – og dessuten; selv om målgruppen din var lunken overfor video for to år siden, kan det ha endret seg nå.
5. Preferansen for video gjelder også reklame
Vi ser at video er nesten tre ganger så populært som blogger og e-bøker når det gjelder innholdsmarkedsføring. Selv om e-post fremdeles er en betydelig kanal, ser vi forskjeller i aldersgruppene som tyder på at denne posisjonen vil svekkes til fordel for video og SoMe-basert innhold.
7. Unge mennesker bruker sosiale kanaler til å orientere seg før de kjøper noe
De yngre forbrukerne konsumerer mest sosiale medier-innhold. Men det viser seg at de også bruker SoMe når de skal orientere seg i forbindelse med kjøp.
Vi som har et produkt eller en tjeneste vi vil selge må altså bevege oss fra skriftlig til bilde- og videobasert innhold som vi kan presentere på en attraktiv måte i sosiale medier. I hvert fall hvis kundene våre finnes i den yngre delen av befolkningen.
Les også: Videomarkedsføring: Facebook vs. YouTube
9. Vent med å legge ned noe som helst
Til slutt et trøstende ord til alle oss som har laget masse godt skriftlig innhold gjennom en årrekke: Det er fremdeles god bruk for kvalitetsinnhold i skriftlig form, særlig fordi preferansene varierer mye over ulike aldersgrupper. En innholdsstrategi som kan komplementere dette er derfor viktig.
Og websiden står som en påle i kampen om oppmerksomhet når forbrukeren aktivt søker kontakt med en merkevare for å finne ut mer om den.
Undersøkelsen jeg referer til her heter Content Trends: Preferences Emerge Along Generational Fault Lines. Den er utført av Hubspot Research og kan lastes ned her.