Har du brukt mye tid og ressurser på å lage det du tenker er et engasjerende innhold, bare for å oppdage at ingen leser det? Det kan være utrolig frustrerende, men det betyr ikke at innholdet ditt er dårlig.
I den digitale tidsalder er det ikke nok å bare publisere innholdet og håpe at det på magisk vis vil nå ut til de riktige personene. Jeg har noen gode tips om hvordan du kan dele innholdet ditt på best mulig måte.
Skap nysgjerrighet hos riktige personer
For å få til dette må du først og fremst ha en klar forståelse av hvem målgruppen din er og hva som interesserer dem. Når du har dette klart for deg, er det på tide å utvikle en god innholdsstrategi. Dette innebærer å skape relevant, verdifullt og engasjerende innhold som vil fange oppmerksomheten til de du ønsker å nå.
Du kan ikke forvente å bli lagt merke til, hvis du ikke har en konsistent tilstedeværelse og en jevn strøm av kvalitetsinnhold. For hvis du ønsker at innholdet ditt skal føre til en handling fra leseren, må det gjerne mer til enn kun den ene artikkelen. Kvalitetsinnholdet kan bestå av nyheter, tips & triks, faginnhold etc. Ved å utvikle en tidsplan og følge den nøye, vil du kunne bygge en stek og pålitelig tilstedeværelse og et engasjement hos de rette personene.
Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg
Makten av førsteinntrykket
Det første inntrykket kan være forskjellen på om leseren klikker seg inn eller scroller seg videre. Derfor er det viktig å bruke litt ekstra tid på både bilde, overskriften og de første linjene i teksten. Bildet bør være relevant, visuelt tiltalende og av høy kvalitet – helst av en person(er). Teksten bør være engasjerende og gi en klar idé om hva innholdet ditt handler om.
Kreative overskrifter og det som vi så fint kaller clickbait, lokker ofte feil personer inn til siden – for at de så forsvinner like fort ut igjen. Resultatet blir en høy klikkrate, men med liten effekt. Tenk derfor på hva det faktiske målet med innholdet ditt er, før du planlegger hva slags type innhold du skal produsere, utformingen og dele. Det hele handler om å skape stor nok nysgjerrighet, til at det leses videre – med de resultatene du ønsker.
Om du er usikker på hva som fungerer best for din målgruppe, kan det være en idé å prøve ut forskjellige varianter med en A/B-test i eksempel en annonse. Dette kan enkelt tilpasses gjennom markedsføringsverktøy som HubSpot eller betalte annonseringsverktøy som Facebook.
Les også: Derfor er behov og bruksmønstre essensielle når du planlegger innhold
Strategisk deling skaper riktig engasjement
Det er mange faktorer som spiller inn når det gjelder å spre en artikkel, øke dens synlighet og sørge for at den er relevant for ditt publikum. Så, hvordan kan du sikre at innholdet ditt blir delt på en god måte? Her er noen av de mest effektive metodene:
1. E-post som distribusjonskanal
Ryktet om e-postens død er sterkt overdrevet, og verdien av å bygge et relevant publikum som ønsker å motta e-post fra dere er uvurderlig!
Faktisk ønsker mange å holde seg oppdatert om temaer de er interesserte i, enten det er en hobby, lidenskap eller faglig innhold. E-post er fortsatt en av de kraftigste av markedsføringskanalene som samtidig gir deg målbar innsikt på hva som fungerer, og hvordan det kan optimaliseres videre. Bruk nyhetsbrev og automatiske varsler om nye bloggposter, artikler og annet innhold til å bygge enda sterkere relasjoner med kundene dine. Og bruk det gode innholdet du lager til å få flere abonnenter, som sikrer deg en verdifull distribusjonskanal for fremtidig innhold.
2. Organisk i sosiale medier
Det er ingen tvil om at sosiale medier er stedet å være for å nå ut til en stor en engasjerende målgruppe! Plattformer som Facebook, Twitter, Instagram og LinkedIn gir deg fantastiske muligheter, men det krever også en strategisk tilnærming med tanke på tagging, hashtags og valg av plattform.
Ved å involvere dine ansatte i delingen kan også ha en stor effekt. Det er ikke bare en smart og kostnadseffektiv måte å nå ut til et nytt publikum på, men kan også øke engasjementet og tilliten hos både de ansatte og potensielle kunder.
3. Bli sett og hørt med betalt annonsering
Dette er en kraftig måte å spre budskapet ditt og øke synligheten på, men det krever mer enn bare å øse inn penger inn i en annonse og håpe på det beste. Det krever en smart strategi! Først og fremst bør du tilpasse innholdet ditt til hver enkelt annonse. For eksempel vil en annonse på Instagram se annerledes ut enn en annonse på LinkedIn. Dette vil hjelpe deg med å tiltrekke deg publikummet på en mer effektiv måte.
Videre bør du har klare mål, analysere relevante segmenter, være nøye med valg av målgruppe og ha et realistisk budsjett for å oppnå de resultatene du ønsker. Bruk de dataene du etter hvert vil få inn til å justere strategien din underveis.
Les også: Hva er Paid Search og hvordan få mest ut av det?
4. Optimaliser for søkemotorer (SEO)
Ønsker du å øke synligheten din på søkemotorer som Google og Bing? Da er det lurt å optimalisere nettstedet eller innholdet ditt. Ved å gjøre dette vil du tiltrekke deg mer organisk trafikk, som betyr at lesere vil finne deg gjennom søk etter spesifikke søkeord, nøkkelord og lignende emner.
Men, hva påvirket egentlig SEO? Det kan være alt fra nettstedets struktur, innhold, meta-tagging, backlinks og søkeord. En god SEO-strategi innebærer en analyse av både din bedrift og konkurrentene dine. Og husk, betaling for god SEO-plassering kan gi artikkelen din et ekstra lite boost!
5. Flere lesere med flere delinger
En ting er å få sine ansatte til å like eller dele innholdet dere publiserer fra bedriften, noe som nesten kunne vært obligatorisk. En annen ting er å inngå et samarbeid med influencere, fagpersoner i samme bransje eller kunder for å skape et større engasjement.
Det finnes i tillegg en rekke online samfunn og forum som er relevante for ulike bransjer og nisjer. Delta i disse samfunnene, bidra til diskusjoner og del eksempel artikkelen din hvis det er relevant.
Å ha realistiske forventninger og å bli kjent med målgruppen i din bransje, er en god start. Men det viktigste tipset jeg ønsker du sitter igjen med er: Del alt, alltid. Godt innhold er verdiløst hvis det ikke blir delt med verden.