Influencer marketing: Ting du bør tenke på ...

Influencer marketing: Ting du bør tenke på før du signerer samarbeidsavtalen

 

Når man knytter til seg en kjent profil er det lurt å skrive en avtale som regulerer forholdet. Det vil sikre at begge parter er enige i hva som skal leveres av resultater og dessuten vil det ansvarliggjøre dere til å følge opp samarbeidet som en profesjonell partner. I dette blogginnlegget tar jeg for meg det viktigste ved en slik avtale. 

Samarbeidsavtalen bør inneholde følgende:

  • Hva som skal publiseres.
  • Hvor det skal publiseres (Instagram, Facebook, Blogg, YouTube).
  • Rapportering på rekkevidde og engasjement.
  • Tilgang til kontoen slik at dere kan gå inn og fremme innlegg direkte fra profilens Facebook-side og en forpliktelse til å bruke et visst antall kroner på sponsing av innlegget.
  • Rettigheter til bruk av bilder, artikler og videoklipp. Hvor lenge får dere bruke bilder og innhold i egne kanaler?
  • Eventuelle andre aktiviteter man ønsker samarbeid om eller ønsker at profilen forplikter seg til å delta på, eksempelvis lanseringer.
  • Eksklusivitet innenfor produktkategorien dersom det er et ambassadørskap.
  • En forpliktelse fra deres side til å støtte profilen med informasjon, eventuelt hjelp til å svare på spørsmål i kommentarfeltet.
  • Kontaktpersoner hos dere og forventet svartid (det verste jeg selv vet er når jeg som blogger på Bukkefall.no må bruke masse tid på å mase på samarbeidspartnere som ikke følger opp sin del av avtalen).
  • Krav til merking av innlegg (markedsføringsloven gjelder også her).
  • Skattemessige konsekvenser ved eventuell sponsing av produkter eller tjenester.
  • Kompensasjon
  • Varighet

Last ned gratis e-bok: Influencer marketing - vinn markedsandeler i sosiale  medier

Ta dere tid til å bli kjent før samarbeidet lanseres

Dersom det er et langvarig samarbeid, mener jeg det er viktig at dere setter av tid til å bli kjent med personen dere skal samarbeide med. Inviter inn til et møte, la dem bli kjent med både dere og med merkevaren de skal promotere.

  • Hva står dere for?
  • Hvilke verdier ligger i merkevaren?
  • Hva ønsker dere å oppnå med samarbeidet?

Dere bør også bli enige om hvordan samarbeidet skal introduseres til følgerne i profilens kanaler. Alt dette gjør det veldig mye enklere å jobbe med dere, og da er også sjansen større for at dere får verdi ut av samarbeidet.

Invester penger i samarbeidet

Selv om det nok er mulig å finne en samarbeidspartner som er fornøyd med å få gratis produkter og litt egen PR, så tror jeg det er viktig at det også ligger en økonomisk kompensasjon inne i bildet. Hvorfor det?

For det første, så tar dere det mer seriøst dersom dette er noe dere betaler for. Da planlegger dere bedre, dere setter av tid til samarbeidet, og dere følger opp det som blir publisert. På mange måter synes jeg dere skal betrakte bloggere som enhver tredjepart dere jobber med innenfor markedsføring.

For det andre, så tar bloggeren det mer seriøst dersom de er betalt for å gjøre en jobb. Tenk selv hvor lang tid det tar å skrive en god artikkel. For at den skal bli funnet på Google og bli en del av bedriftens langsiktige «egenkapital» i Google, krever det at den som skal skrive saken setter seg litt inn i søkeordene som leserne benytter. Videre krever det at man tar noen gode bilder, og at man finner en engasjerende tittel. Etter at posten er publisert må den også promoteres, og man skal svare seriøst på de spørsmålene man får.

Husk at konkurrentene dine kan være interessert i samme influencer

Ber du et etablert markedsføringsbyrå om å skrive den, forventer du å få en regning. Det bør ikke være annerledes med bloggere. Hadde de ikke vært gode til å skape innhold som blir lest, så hadde de heller ikke klart å etablere seg som bloggere du har lyst å jobbe med.

For det tredje, så bør du alltid vurdere hvilke andre alternativer bloggeren har. Dersom du ikke er villig til å betale for et samarbeid, mens din konkurrent er villig til å betale for å samarbeide med samme person, hva vil da skje i fremtiden? Det er synd om dere har investert tid og penger på å knytte til dere en kjent blogger, for så å oppleve at en konkurrent stjeler den ved første anledning.Gratis ebok:  Influencer marketing Markedsdirektøren som ble en av Norges største influencere

 

Marius Torjusen's photo

Av: Marius Torjusen

Marius Torjusen jobbet tidligere som senior forretningsrådgiver i Markedspartner. Han har bred, internasjonal erfaring fra salg og markedsføring på toppledernivå, sist som konserndirektør for merkevarer og markedsføring i Jøtul Gruppen med ansvar for fem forskjellige merkevarer i 43 land. Marius er en ettertraktet foredragsholder og har gjennom sin personlige jaktblogg, Bukkefall.no, blitt en profilert blogger og influencer.