INBOUND2020: Her er produktnyhetene i HubSpot

Av Erlend Førsund 13. oktober 2020 | 7 minutter lesetid

MagneHenriksen_og_ErlendForsund_paa_INBOUND2018

I fjor høst var jeg og flere kolleger i Boston sammen med tjueseks tusen andre, for å overvære INBOUND, HubSpots flaggskipkonferanse. Årets konferanse ble digital, men det hindret ikke HubSpot i å lansere flere spennende produktnyheter. Her er de.

PS: Bildet er fra INBOUND 2018 og viser Magne Henriksen (leder for innholdsavdelingen) og viser en velfødd versjon av undertegnede sammen med puppet-versjonene av HubSpot-grunnleggerne, Brian Halligan og Dharmesh Shah.

Kundeopplevelse i fokus for innovasjon i HubSpot

Kundeopplevelse står sentralt i HubSpots strategi. I fjorårets keynote viste CEO Brian Halligan eksempler på bedrifter som skaper disrupsjon i sine bransjer gjennom å perfeksjonere kundeopplevelsen fra A til Å («experience disruptors»). Disse selskapene er de mest suksessrike, og de har hevet terskelen i sine bransjer, til glede for sine kunder. En av disse «disrøpterne» er, etter min mening, HubSpot selv.

Dette er HubSpot >

Du skal slippe å velge mellom brukervennlighet og funksjonalitet

HubSpot har siden sin unnfangelse i 2006 vokst fra å være en marketing-plattform til å bli en kundedataplattform for hele kundereisen – inklusivt salg og service. Med et stadig mer sofistikert CRM i midten, setter HubSpot både små og store bedrifter i stand til å levere eksepsjonelle kundeopplevelser.

CRM-systemer har vært i bruk siden 80-tallet og har etter hvert fått mye god funksjonalitet. Problemet er at mer enn 1/3 av CRM-prosjekter mislykkes – og hovedgrunnen er at brukerne synes at systemene er vanskelige å bruke.

HubSpot mener brukerne skal slippe å velge mellom funksjonalitet og brukervennlighet – og det leverer de på. Deres HubSpot Sales Hub har på 2020-målingene til G2 (tilgang til rapporten krever registrering – gratis), verdens største kilde til nøytrale «tech reviews», blitt kåret til ledende på brukervennlighet.

Produktnyheter_i_HubSpot_brukervennlighet

Her er nyhetene fra INBOUND 2020

La oss ta en kikk på nyhetene som ble lansert på INBOUND 2020!

Nyheter på tvers av alle hub-er

Custom Objects

Custom Objects er definitivt den største nyheten denne høsten. Nå kan du lagre alle typer data i HubSpot, f.eks.: SaaS-abonnementer, medlemskap, transaksjoner, varekjøp og leveranser. Fungerer som alle andre objekter i HubSpot, og kan brukes i workflows og visualiseres i rapporter. Custom objects krever bruk av HubSpots API. Tilgjengelig i Enterprise.

AI-Powered Sales Acceleration

Skanner prospekters e-postsignatur automatisk og henter relevante data som navn, stillingstittel, telefonnummer, e-post og firmanavn inn i CRM. Denne funksjonaliteten vil spare en selger for 1t og 50min hver uke. Tilgjengelig i Enterprise.

Marketing Contacts (kommer snart)

Nå slipper du snart å betale for å ha kontakter i HubSpot-kontoen din som du ikke ønsker å markedsføre deg mot, men som du likevel ønsker å ha der (f.eks. konkurrenter, studenter eller andre interessenter som du ikke skal selge til). Du kan sette disse kontaktene (opp til 1 million) til non-marketing, noe som betyr at de ikke telles som betalbare kontakter i lisensen din, og at du ikke kan sende dem markedsføringsepost eller vise dem annonser. Tilgjengelig i alle hub-er.

Flexible Dashboards (i beta)

Nå kan du lage vakre, skreddersydde og data-rike dashboard som du kan dele med ditt team. Før lå den en begrensning på 4 rapport-størrelser. Nå har du 20 valgmuligheter. Tilgjengelig i Professional og Enterprise.

Nyheter i Sales Hub

Sales Hub Enterprise

HubSpot har i det siste året fortsatt å bygge opp funksjonaliteten på sitt Sales Hub, og med nylanseringene for Enterprise-nivået har det blitt en virkelig kraftfull plattform med et enterprise-gradert CRM, AI-drevet salgsakselerasjon*, tilknyttede CPQ-verktøy* og strømlinjeformet salgsrapportering*.

*les mer i påfølgende avsnitt.

Sales Engagement Tools

Sequences har blitt kraftig oppgradert med «bulk enroll» (opptil 50 kontakter av gangen), og har nå integrasjon med LinkedIn Sales Navigator. Tasks har fått et nytt «today-view», som gir hver selger sitt eget unike kontrollpanel for en enklere og mer effektiv salgshverdag. Tilgjengelig i alle hub-er og i mobilappen (som fremover også vil bli kraftig oppgradert både for iOs og Android).

CPQ & Accounting Extension

Forbedring av Configure Price Quote-funksjonen, som hjelper selgere til å lukke salg raskere. Integrer HubSpot med regnskapssystemer og send fakturaer fra HubSpot. Tilgjengelig for alle brukere.

Sales Analytics Tools – Forecasting, Pipelines, and Coaching

I Sales Hub Professional og Enterprise har du nå tilgang til 20 kraftfulle rapporter som hjelper deg å analysere og forstå endringer i salgstrakten. Blant annet Deal Funnel (visualisering av konvertering), Deal Change History (logg på alle endringer gjort i deals) og Deal Pipeline Waterfall. Sistnevnte lar deg se den beløpsmessige endringen i dine deals i en gitt tidsperiode, så du for eksempel kan drille deg dypere nedover i de dealene som har fått beløpet sitt redusert i perioden. Tilgjengelig i Sales Hub Professional og Enterprise.

Nyheter i Marketing Hub

Account-Based Marketing (ABM)

Bygget for å gjøre det enklere for marked og salg å jobbe sammen for å målrette markedsføring og lukke salg på store kontoer – identifiser ideelle kundeprofiler i HubSpot og mål effekt på tiltak. Tilgjengelig i Marketing Hub Professional og Sales Hub Professional.

Dette er Account-Based Marketing (ABM)>

Revenue Attribution Reporting

Hvilke kanaler drar inn mest penger? Multi-touch Revenue Attribution sporer salgsinntekter automatisk tilbake til marketing, slik at du kan ta bedre avgjørelser basert på data. Tilgjengelig i Marketing Hub Enterprise.

More Advanced Automation Engine

Motoren bak Workflows har gjennomgått en renovasjon. Med Contact Workflows kan du automatisere flere manuelle oppgaver, f.eks. oppdatere CRM når en ny lead blir opprettet eller en lead endrer Lifecycle Stage.

CRM-Powered Marketing

En tettere integrasjon mellom CRM- og marketing-data gjør personalisert markedsføring (ut over persona) mulig. Verktøyene inkluderer Custom Objects, Behavioral Events og Programmable Email.

Custom Objects

Med Custom Objects kan marked eie kundedata og bruke dem til dypere segmentering. Med mer granulære data i HubSpot får man et bredere perspektiv og kan gi et sannferdig bilde av markedsføringens effekt på business performance.

CRM-Powered Ads

Før visste ikke Google Ads hva som skjedde etter at en bruker klikket på annonsen din, og optimaliserte derfor kun for klikk. Med HubSpots nye offline konverteringssporing kan du nå redusere kost-per-kunde. HubSpot avgir data til Google om dine konverteringer, så Google kan optimalisere annonser for kjøp fremfor klikk. Tilgjengelig i Marketing Hub Professional.

Custom Report Builder (i beta)

HubSpot har innsett at de måtte gjøre rapporteringen mer tilgjengelig i det daglige arbeidet i HubSpot. Nå kan du se data om deals og kontakter i samme view hvor du setter opp en ny markedsføringsepost eller landingsside. Bygg nye rapporter med drag-and-drop basert på over 10 datakilder (flere kommer). Tilgjengelig i alle hub-er, Professional og Enterprise.

CMS Hub

HubSpots CMS har nå blitt flyttet ut av Marketing Hub og er nå en fullverdig produktlinje (aka hub). Nettsteder som hostes på CMS Hub har 99,99 % oppetid, Single Sign-On og SSL/HTTPS. Lag nettsider med drag-and-drop eller bruk ditt foretrukne utviklerverktøy, for eksempel GitHub, med versjonskontroll, så du kan rulle ut endringer når du selv ønsker det. Tilgjengelig i to nivåer: Professional og Enterprise.

Nyheter i Service Hub

Advanced Team Management-funksjonalitet

Ledere kan nå raskt se og administrere tillatelser, statuser og tilgjengelighet for live-chat, på ett sted. Dette kunne tidligere kun gjøres av enkeltbrukere. Tilgjengelig for alle brukere.

JIRA-integrasjon

Toveis-synkronisering med Jira. Tilgjengelig for alle.

Logged-in Visitor Identification

Brukere og kunder som er logget inn blir identifisert når de starter en chatsamtale på ditt nettsted. Tilgjengelig i alle hub-er, Professional og Enterprise.

Ticket Sidebar in Inbox

Ny sidebar gir deg mer kontekst når du chatter med en bruker. Se assosierte tickets og tidligere samtaler med brukeren, så du raskere kan sette deg inn i brukerens situasjon og tilpasse din respons. Tilgjengelig for alle.

Custom Bot Templates

Lag automatiserte chatboter basert på maler, som å svare på ofte stilte spørsmål (FAQ) eller informere kunder om dine åpningstider. Du kan også lage din egen bot fra scratch. Tilgjengelig i Service Hub Professional og Enterprise.

Ticket Status Automation

Bruk automatiserte workflows for å trigge handlinger (f.eks. send e-post) når en Ticket får en bestemt status. Tilgjengelig i Service Hub Professional og Enterprise.

Multi-language Knowledge Base

Lar deg oversette artikler i Knowledge Base til 25 språk. Tilgjengelig i Service Hub Professional og Enterprise.

Se også HubSpots video på 20 minutter hvor de går gjennom disse nyhetene:

 

 

Hva er HubSpot

Temaer: HubSpot, hubspot service hub, INBOUND2020, HubSpot Sales Hub, HubSpot Marketing Hub, produktnyheter i HubSpot


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 18 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Skap resultater med inbound marketing og Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle