De aller fleste HubSpot-brukere har trolig vært borti automatiserte arbeidsflyter i HubSpot, også kjent som workflows. Det er et verktøy som effektivt lar deg sette opp regler for data- og prosessflyt i HubSpot, slik at du kan bruke tiden din på andre ting. I dette blogginnlegget skal vi se nærmere på workflow-funksjonen Custom Code, og hva du kan få ut av den.
Custom Code
Custom Code-funksjonen ble tilgjengeliggjort for alle med HubSpot Operations Hub Pro i 2021, og gjør ganske nøyaktig det navnet beskriver: den lar deg skrive og kjøre egendefinert JavaScript- eller Python-kode som et steg i workflowene du setter opp.
Selv om HubSpot workflows tilbyr ganske avansert “drag and drop”-funksjonalitet fra før (vi har skrevet om flere bruksområder for denne her), er det mye som kan løses enklere med kode. Muligheten til å kombinere de to er derfor veldig spennende! Lenger nede i innlegget kommer jeg med flere eksempler hvor Custom Code i workflows fungerer utmerket på litt vanskelige utfordringer.
Les også: Hvorfor marketing automation og CRM bør kobles sammen
Hvordan fungerer det?
Oppsettet for å ta i bruk Custom Code er enkelt, du setter opp en workflow med ønskede triggere akkurat som vanlig, og legger deretter til en ny workflow action av typen Custom Code. Deretter velger du om du ønsker å skrive koden i JavaScript eller Python (fortsatt i beta), og legger til eventuelle secrets (API-nøkler og autentiseringsinformasjon omtales som secrets.) til bruk for autentisering mot eksterne APIer.
HubSpot-propertiene du ønsker å bruke i koden legges enkelt til som egne input-fields ved hjelp av et par klikk, og kan deretter benyttes direkte i koden uten å måtte kalle på HubSpot-APIet.
Så fort properties og secrets er på plass, og riktig språk er valgt, er det bare å kode i vei! Når du er ferdig, kan du legge til en eller flere outputs som returneres fra koden og deretter kan brukes senere i workflowen. Har du gjort som i eksempel nummer én under og formattert et telefonnummer, kan du feks. bruke “Copy property value”-funksjonen for å kopiere outputen fra koden over til telefonnummer-propertien.
Eksempler
Selv om Custom Code byr på mange spennende muligheter, kan det være vanskelig å komme på konkrete brukssituasjoner som passer for din bedrift. Jeg har derfor samlet tre forslag til hvordan dere kan ta det i bruk.
1. Formatere nummer og andre properties
En kjent utfordring med data som legges inn manuelt, er at det ofte gjøres feil. Kanskje mangler det et siffer, kanskje mangler det et plusstegn foran landskoden i et telefonnummer, eller kanskje har det sneket seg inn et mellomrom eller to.
Dette er ikke nødvendigvis noen krise hvis dataene bare skal “bo” i det systemet de legges inn i, men så fort de skal brukes i en integrasjon med andre systemer, kan det oppstå problemer. Eksempelvis kan du ha integrert HubSpot mot en telefontjeneste som bare godtar telefonnummer med landskode, eller kanskje bruker du organisasjonsnummer til å matche et selskap i HubSpot med samme selskap i ERP-systemet. Da er det veldig kjekt å kunne spesifisere akkurat de formateringsreglene du ønsker med egen kode.
Hvis det er snakk om enklere formateringsoppgaver, som f.eks. å gi alle navn stor forbokstav, runde av tall eller endre et datoformat, kan formaterings-funksjonen i HubSpot workflows (som også krever Operations Hub Pro) være et godt alternativ. Dette lar deg automatisere mange standard formateringsoppgaver, men uten den samme fleksibiliteten som Custom Code.
2. Validere e-postadresser
E-postadresser som ligger lagret på kontakter i HubSpot brukes ofte til både markedsføring og kundedialog, og det er derfor viktig å ha god kvalitet på disse dataene. Med Custom Code, kan du legge inn et eget steg for å validere e-poster før du sender dem av gårde via workflows. Enten kan du sette opp dine egne valideringsregler ved bruk av for eksempel regex, eller du kan bruke en ekstern valideringstjeneste som ZeroBounce eller Kickbox. Deretter kan e-posten sendes hvis adressen er gyldig, eller kontakten kan f.eks. legges til i en egen QA-liste dersom den ikke var det.
3. Hente eller oppdatere data i eksterne databaser
Her er mulighetene nesten uendelige! Enten du vil legge et nytt selskap til i en ekstern app-database eller hente informasjon om tidligere produkter et selskap har kjøpt av dere, kan du gjøre spørringer mot eksterne databaser ved hjelp av Custom Code. HubSpot har lagt opp til at du kan gjøre spørringer mot eksterne APIer på en enkel og trygg måte ved at API-nøkler, client secrets eller annen sensitiv data kan lagres som egne Custom Code Secrets.
Les også: Nå kan du lage skreddersydde undersøkelser i HubSpot
Interessert i å lære mer?
Hvis du synes Custom Code-funksjonaliteten virker spennende, anbefaler jeg å ta en kikk på HubSpots egen “Programmable automation use cases”-side, hvor de har satt opp en god oversikt med flere eksempler på bruk av Custom Code i workflows. Der finner du også ferdig skrevet kode som du kan ta utgangspunkt i og tilpasse til eget bruk. Spesielt interesserte kan også lese mer om Custom Code i HubSpots egen dokumentasjon her. Vi har også en egen blogg som heter HubSpotbloggen hvor vi legger ut oppdateringer, nyheter, tips og trips om alt som har med Hubspot å gjøre!