Hvorfor historiefortelling også fungerer i digital markedsføring

 

Vi er en stadig voksende fanskare av overbeviste inbound-markedsførere. Vi produserer godt innhold for kundene våre, og vi bruker innsikt og teknologi til å understøtte våre valg. Vi hjelper og veileder i stedet for å forstyrre og mase. Vi deler raust av våre erfaringer og skryter til og med av konkurrenten når det er høvelig. Kundene strømmer til våre digiale kanaler, og vi passer på å drive dem videre nedover i kjøpstrakten med stadig mer tilpasset innhold. Spørsmålet er om vi snakker altfor mye til den analytiske halvdelen av hjernen og glemmer den emosjonelle?

Reklame har, siden tidenes morgen, forsøkt å begeiste oss og skape gode relasjoner mellom kunde og produkt. Som regel gjennom å fortelle historier der produktet er en integrert del - som helt, problemløser og suksessfaktor.

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og  markedsstrategi

Inbound marketing, med sine ulike taktikker, har gjerne en annen arbeidsinstruks: hjelpe, utdanne, gi svar. En sympatisk og ærlig tilnærming, ikke sant? Og en velkommen dreining bort fra selvskryt og masete kjøpsbudskap. Men vil vi alltid ha tørre fakta? Må innsikt formidles som tall og grafer? Skal man strebe etter emosjonell nøytralitet i digitale kanaler? Selvsagt ikke. Vi vil jo ha besøk til kanalene våre og dialog med kundene. En godt fortalt historie som beveger og engasjerer, har fremdeles magisk tiltrekningskraft og formidler verdier og skaper sympati som tjener merkevaren. 

> Les også: Slik lager du en inbound marketing strategi 

På lag med forskningen

I denne artikkelen fra fastocreate.com forklarer forfatter Jonathan Gottschall hvorfor vi responderer så effektivt på historier. Han snakker om Homo fictus (fiction man) når han forklarer hvordan vi bruker historier til å organisere livene våre og gi det mening og sammenheng.

Vi er en art av dagdrømmere, sier han. Forskningen viser at vi tilbringer halvparten av vår våkne tid i dagdrømme-modus, og vi skaper rundt 100 dagdrømmer hver time. Det interessante er at når vi engasjeres av en god historie, la oss si en episode av House Of Cards, synker denne aktiviteten til omtrent null. Oppmerksomheten vår stiger, og vi beveger oss inn i en tilstand av endret bevissthet. 

Virkelig interessant blir det når forskerne ser på hvordan hjernen oppfører seg under påvirkning fra en historie. Den ter seg nemlig ikke som tilskuer - den ter seg mer som deltaker i historien. Våre reaksjoner harmonerer med den emosjonelle tilstanden til karakterene, og vi blir redde, sinte og glade i takt med dem.

Del en god historie 

Et av de eldste triksene i boka er altså like aktuelt. En godt fortalt historie sniker seg forbi fornuft-sperrene våre og har i seg potensialet til å endre vår oppfatning og påvirke subtilt og ubevisst. Dette har flinke reklamefolk skjønt lenge før de fikk avansert hjerneforskning å støtte seg til. 

Historiefortelling er med andre ord meget godt egnet til å skape trafikk til våre digitale kanaler. Ikke minst fordi vår hang til å viderefortelle en god historie er en kraftig driver for deling i sosiale medier.

> Les også: 10 ofte stilte spørsmål om digital markedsføring

Gode eksempler 

Jeg har plukket ut noen kampanjer som har gjort det bra på nett. Disse har skapt masse trafikk, gitt gode konverteringsmuligheter og bygget positive relasjoner mellom kunde og produkt. De er alle gode eksempler på at godt reklamehåndverk er høyst relevant i en verden der enhver bedrift kan være sin egen markedsfører og publisist.

1.Volkswagen ryggesensor

Denne filmen er laget av TRY for Harald A. Møller og har vært en gigantisk hit på nettet. I skrivende stund er den vist 25 millioner ganger på Facebook og delt mer enn 426.000 ganger. Filmen leder til et skjema der man bestiller prøvekjøring, og er således et godt eksempel på konvertering i evalueringsfasen. 

 
Siden vi snakker om bil: Denne artikkelen viser hvordan en bilkjøper har mer enn 900 digitale kontaktpunkter før hun tar kjøpsbeslutningen.

2. NSB julesanger

Disse små animasjonene av mistolkede julesang-tekster fra POL har gjort en flott jobb for NSB og slått alle tidligere rekorder for både deling og kommentarer.

 

3. Asan gullvagina

Denne kampanjen for Asan intimvask er laget av Los & co for å rette oppmerksomheten mot underlivet. Kampanjen har gått sin seiersgang i både tradisjonelle medier og sosiale kanaler, godt hjulpet av landets støste podcast, Tusvik og Tønne. På Asans Facebook side har flere tusen jenter har nominert seg selv eller noen de kjenner for å få et gullforgylt vaginasmykke

https://www.facebook.com/AsanFresh/?fref=ts 

Algoritmebasert drama

Et poeng litt på siden, men likefullt relevant, er hvordan Netflix-suksessen House of Cards ble til. Netflix følger nøye med på brukeradferden i løsningen sin, og bruker denne informasjonen (big data) til å skreddersy produktet sitt til kundenes behov. Denne innsikten ga dem ideen om å basere House of Cards på en gammel BBC- serie ved samme navn og inkludere den populære regissøren David Fincher og seermagneten Kevin Spacey. Serien har vært en enorm suksess, og viser hvordan ny teknologi og gammelt håndverk kan gi fantastiske resultater.Last ned gratis veiviser:  Slik etablerer du en digital salgs- og markedsstrategi 

Espen Nordal's photo

Av: Espen Nordal

Espen jobbet tidligere som innholdsrådgiver hos Markedspartner. Han har mer enn 20 års erfaring som tekstforfatter og journalist.