Skal du etablere et nytt nettsted eller kanskje oppgradere hjemmesiden din? Da vil du før eller senere måtte vurdere hvilken publiseringsløsning (CMS) du skal gå for. I dette innlegget gir jeg deg metodene og verktøyene du trenger for å ta en beslutning som gir de beste resultatene.
CMS (Content Management System) er plattformen som benyttes for å opprette og administrere innholdet på nettstedet ditt. Å velge CMS er noe av det første man gjør etter at man har lagt strategien for nettstedet, og velger man feil plattform, vil det kunne påvirke selskapet i lang tid fremover. Først og fremst ønsker man å finne frem til et CMS som dekker selskapets behov til funksjonalitet – en plattform som dekker dagens behov, men også som kan videreutvikles og vokse sammen med bedriften.
Sett mål for hjemmesiden eller nettbutikken
En stor andel av dine potensielle kunder bruker nettet til å orientere seg når behovet for produkter eller tjenester melder seg. I vårt digitale samfunn er det derfor nesten påkrevd å ha en god hjemmeside, og eventuelt en god nettbutikk, for å lykkes i konkurranse med andre.
Men, hva er det egentlig som skiller de gode nettsidene fra de mindre gode, og hvordan skal man gå frem for å kunne finne den beste løsningen for sin bedrift?
For å vite om man finner frem til den beste løsningen, er det viktig å etablere klare målsettinger for nettstedet.
- Hvilke brukergrupper (personas) ønsker man å tiltrekke seg?
- Hvor stor andel av de besøkende tror man det er mulig å konvertere til leads?
- Hvilke forretningsprosesser kan man forbedre, forenkle eller automatisere?
Målsettingene vil kunne endre seg etter hvert som man blir bedre kjent med de mulighetene som finnes. Men, det er uansett viktig å ha en viss oversikt over disse før man starter med etablering av kravspesifikasjon.
Det første mange gjør, er å orientere seg på nett for å se hvilke muligheter som finnes. Et søk på Google etter «creating a great website for business» gir over 14 millioner treff, og bare ved å lese et lite utvalg av disse sidene ender man opp med flere spørsmål og er mer rådvill enn da man startet.
Videre i dette innlegget beskriver vi en strukturert og målrettet metode for å finne frem i denne jungelen av muligheter.
Les også: Hva er SSL og hvorfor bør du ha det?
Bruk MoSCoW-metoden for å etablere en kravspesifikasjon for publiseringsløsningen
Så hva bør man tenke på ved valg av CMS, og hvem bør involveres i denne beslutningen? Her har du flere interessenter du må forholde deg til:
- IT-avdelingen vil argumentere for at løsningen skal være kostnadseffektiv å drifte, og at den passer inn i selskapets øvrige infrastruktur.
- Markedsavdelingen vil ha en løsning hvor de enkelt kan profilere bedriften, produktene, tjenestene og markedskampanjene sine.
- Salgsavdelingen vil gjerne ha integrasjon mot CRM og muligheter til å fange opp leads. Kanskje også en nettbutikk.
Alle de involverte avdelingene vil med andre ord ha ulike funksjonelle og tekniske krav til løsningen, og det er viktig å involvere de ulike interessentene fra starten, så du unngår å måtte skru hele nettstedet om igjen etter lansering.
Få gjerne hver enkelt til å dokumentere hva de ønsker at besøkende på siden skal finne på selskapets hjemmesider. Eller hvordan man ønsker å administrere hjemmesidene. Dette er et viktig forarbeid for å kunne ende opp med riktige prioriteringer og løsninger.
For å sammenstille kravene på en god og oversiktlig måte kan man benytte MoSCoW-metoden. Punktene fra hver av avdelingene deles da inn i:
- «Must have» – påkrevet
- «Should have» – viktig, men ikke påkrevet
- «Could have» – ønskelig, men mindre viktig
- «Won’t have» – ikke ønskelig i denne omgang
Figuren under viser hvordan en ferdig tabell kan bli seende ut. Ut fra denne kan man liste ut en overordnet kravspesifikasjon.
Ønskene for nytt CMS er klare – hva nå?
Når dere har fått på plass en overordnet kravspesifikasjon for publiseringsløsningen og nettstedet, sitter dere fortsatt igjen med en rekke alternativer som alle dekker de tekniske og funksjonelle kravene. Pris vil være et viktig element i den videre utvelgelsen, men dere må også vurdere andre viktige faktorer, for eksempel:
- Hvilket programmeringsspråk benyttes for utvikling av nettstedet, og har vi enkel tilgang til den rette kompetansen?
- Er nettstedet brukervennlig å administrere, slik at webredaktører og markedsavdelingen enkelt kan holde siden oppdatert?
- Ønsker vi integrasjon mot fagsystemer som for eksempel ERP eller CRM?
- Ønsker vi å ta inn arbeidsflyter i løsningen som bygger opp under eller forenkler selskapets forretningsprosesser, og hvilke muligheter finnes for dette?
- Hva utgjør de totale lisens-, drifts- og vedlikeholdskostnadene?
- Skal vi velge proprietær løsning eller Open Source?
- Skal vi drifte lokalt eller drifte i skyen (SaaS)?
Noen av disse spørsmålene kan man besvare ganske enkelt, mens andre vil kreve mer omfattende undersøkelser eller ekstern rådgivning. Det viktigste rådet i denne prosessen er imidlertid at dere hele tiden veier beslutningene opp mot de primære målsettingene for nettstedet. Klarer dere det, vil dere sitte igjen med en plattform som dekker både dagens og fremtidens behov.