Sett at du er markedssjef og at dere allerede genererer leads gjennom inbound marketing-prinsippene. Men så ser du at antall kundehenvendelser stagnerer, og at dere ikke klarer å nå månedsmålene lenger. Hva gjør du da? I denne artikkelen deler jeg fire måter å gå systematisk til verks på for å få flere leads.
Disclaimer: I dette innlegget konsentrerer jeg meg om leads til toppen av trakta (top of the funnel). Jeg forutsetter også at du allerede benytter deg av inbound marketing-prinsippene. Hvis du ikke kjenner disse, anbefaler jeg at du leser denne e-boken.
Landingssidene dine er maskiner som genererer leads. Som maskiner flest, trenger de å bli smurt og skrudd på fra tid til annen. Identifiser landingssidene som har god trafikk, men som konverterer dårlig. En god konverteringsrate for et innholdsprodukt bør ligge på rundt 20 prosent, ifølge HubSpot.
Landingssiden har én jobb, og det er å få besøkeren til å fylle ut et skjema. Optimaliseringsjobben består derfor av å gjøre det så attraktivt som mulig for målgruppen din. Kollega Elise Hofmo deler her 8 tips til hvordan du kan gjøre det.
Les også: Optimalisering av fortiden: Taktikken ingen snakker om »
Her må du finne de landingssidene som konverterer bra, men som ikke blir mye besøkt. Jobben din er her å sluse trafikk inn til denne siden. Her har du flere virkemidler:
Les også: Hvorfor fungerer ikke Google AdWords for oss? »
De fleste som finner våre landingssider finner dem via blogginnlegg de leser. Enten via tekstlenker i blogginnlegget eller via CTA-er. For at et blogginnlegg skal konvertere godt, er det viktig at temaet samsvarer med CTA-en. Gjør det samme som du gjorde i de to forgegående punktene: Hvilke blogginnlegg har mye trafikk, men konverterer dårlig? Sjansen er stor for at CTA-en du bruker ikke er en god nok match. Her er det flere scenarier:
Les også: Øk konverteringer med skjema i stedet for CTA i bunnen av blogginnlegg »
Den velkjente 80/20-regelen gjelder også for nettsteder. Dersom 80 prosent av den organiske trafikken din kommer fra 20 prosent av nettsidene dine, ligger det et stort, uforløst potensiale i de sidene som får lite organisk trafikk. Her har du sannsynligvis en jobb å gjøre med SEO. Sjekk følgende:
Les også: Hva er en søkeordsanalyse, og hvorfor trenger du en? »
Budskapet mitt i dette blogginnlegget er at du sannsynligvis kan hente mye mer ut av det du allerede har. Begynn med den lavt hengende frukten. For å ta et eksempel fra denne bloggen, kan jeg nevne at dette blogginnlegget i perioden 1. januar 2015 til 1. mai 2016 genererte 2 klikk fra CTA til landingsside. Grunnen var ganske enkelt at CTA-en promoterte et innholdstilbud som ikke hadde noe med temaet i blogginnlegget å gjøre. Det endret vi på, og i perioden fra 1. mai 2016 til medio august 2017, har det samme blogginnlegget generert 320 klikk til landingssiden. Ved å optimalisere for trafikk og konvertering kan du øke leadstilførselen uten å måtte bruke mye penger på betalte kanaler.