Planlegger du å starte en bedriftsblogg, men er usikker på hvilken plattform du skal velge? Det er mange alternativer der ute og ikke alltid så lett å skaffe seg oversikt. I dette blogginnlegget går jeg gjennom noen populære alternativer som forhåpentligvis vil gjøre valget ditt enklere.
Fire spørsmål du bør stille deg selv før du velger bloggplattform
Ingen bedrifter er like – ikke alle bloggprosjekter heller. Bedrifter har ulike motiver og forutsetninger for å starte en firmablogg. Derfor er det ikke noe «one size fits all»-svar på hvilken plattform som er den rette. Jeg ville ha begynt med å stille følgende fire spørsmål:
- Hva er målet og hensikten med bedriftsbloggen vår?
- Hvilke tekniske ferdigheter har de som skal drifte bloggen?
- Har vi andre IT-systemer som skal integreres med bloggen?
- Kan bloggplatformen skaleres for å tilpasses fremtidige behov?
1. Vær tydelig på målet og hensikten med bloggen
Strategien du har lagt (hvor målet med bloggen er tydelig definert) vil legge sterke føringer for hvilken plattform du ender opp med. På et overordnet nivå vil merkevarebygging, employer branding eller leadsgenerering være typiske forretningsmål for en firmablogg. Har du ikke lagt en bloggstrategi ennå, anbefaler jeg at du leser artikkelen hvordan starte en blogg til din bedrift av kollega og innholdsrådgiver, Espen Nordal.
2. Hvilke tekniske ferdigheter har de som skal drifte bloggen?
Har du en dedikert person eller et team som skal drifte bloggen, eventuelt også sette den opp? Hvilke tekniske ferdigheter har de? Trenger de å tilegne seg ny kompetanse, eller skal du sette ut etablering og drift til et byrå? Dersom du velger å outsource arbeidet, må du forsikre deg om at byråpartneren din har den nødvendige kompetansen og kapasiteten til å håndtere løsningen for deg, gjerne dokumentert i form av sertifiseringer eller partneravtaler med plattformleverandør.
3. Hvilke andre IT-systemer skal integreres med bloggen?
Tenk over hvordan plattformen skal passe inn i teknologi-miksen din. Skal den integreres med de andre systemene du bruker, som marketing automation, CRM, eCommerce, e-postverktøy og så videre? En blogg er en kilde til atferdsdata fra dine besøkende og kontakter (big data), og dersom du blogger som del av en inbound-strategi, hvor leadsgenerering er ett av målene, gir det lite mening å la bloggplattformen leve i sin egen silo utenfor de andre systemene dine.
4. Lar bloggplattformen seg skalere for å tilpasses fremtidige behov?
Vurder hvordan plattformen lar seg skalere i tråd med bedriftens planer. Systemet bør være rigget for at du kan utvide med flere byggeklosser hvis behovet dukker opp. Her må du også ta hensyn til prismodellen for skalering. Du bør ikke havne i den situasjonen at det blir like dyrt å skalere som å bytte plattform.
Grunnleggende kriterier for bloggplattform til bedrifter
En seriøs bloggsatsning bør bygges på en plattform bedriften selv eier og kontrollerer. Det vil også si at dere eier dataene som genereres.
Dette kriteriet eliminerer dermed gratisløsninger som Medium.com og LinkedIn Pulse, men ikke fullstendig – for selv om jeg ikke ville ha benyttet disse plattformene som «hovedbase» for bedriftens blogginnlegg, ville jeg benyttet dem som forsterkning – som en alternativ kanal å poste bloggartikler i, for eksempel 14 dager etter at du har postet dem i hovedkanalen din.
Videre bør publiseringsløsningen du velger ha et brukervennlig grensesnitt for å opprette og publisere artikler, samt å utføre viktige SEO-tiltak. Løsningen bør også være mulig å integrere med viktige tredjepartssystemer. Den bør kunne hente inn data om atferden til leserne og kontaktene dine og gjøre disse dataene tilgjengelige i bedriftens foretrukne forretningssystem for markedsføring og salg, det være seg HubSpot eller andre lignende plattformer.
For å ikke gjøre dette innlegget lengre enn nødvendig, vil jeg gå direkte til konklusjonen. Hva du velger kommer an på strategien din, hvordan og hvorvidt du ønsker å dra veksler på brukerdataene bloggen kommer til å generere, og sammenstille dem med brukerdata fra andre kanaler (web, e-post, SoMe). Her er det minst tre scenarier:
- Full integrasjon: Bloggplattformen skal være 100 % integrert med vår øvrige teknologimiks, herunder hjemmeside, e-post, sosiale medier, CRM osv., slik at vi har muligheten til å bygge fullstendige profiler på hver kontakt, så vi kan personalisere og automatisere markedskommunikasjonen vår ytterligere. I dette tilfellet ville jeg valgt en plattform som HubSpot, eller tilsvarende. Man har da et forretningssystem med et CRM-system i bunn, og en tilhørende marketing suite som dekker de fleste digitale kanaler og verktøy.
- Delvis integrasjon: Bloggplattformen skal være delvis integrert med vår øvrige teknologimiks, for eksempel e-postmarkedsføringssystemet vårt.
- Ingen integrasjon: Bloggplattformen skal være isolert fra andre systemer.
Populære bloggplattformer
Plattformer som Wix, Blogger, Typepad og Squarespace er gode kandidater på populære bloggplattformer med et brukervennlig grensesnitt, som du gjerne må sjekke ut på egen hånd (les eventuelt Techradar sin evaluering av disse).
Den desidert mest populære plattformen er imidlertid Wordpress, som du enten kan kjøre via ekstern hosting (wordpress.com) eller installere selv (wordpress.org). Sistnevnte versjon av Wordpress er basert på open source (åpen kildekode) og er gratis. Plattformen utvikles hele tiden med nye oppgraderinger, og du har også et norsk admin-grensesnitt.
Så har du HubSpot, som egentlig ikke er et stand-alone bloggverktøy, men et forretningssystem for markedsføring, salg og kundeservice, som har en innebygget bloggplattform med 100 % integrasjon til CRM. Det er denne plattformen vi benytter på bloggen du leser nå og i alle inbound-prosjekter vi bistår våre kunder med.
Hvilken bloggplattform bør jeg velge? WordPress vs HubSpot
Jeg går ikke i dybden på de to plattformene i dette innlegget, men tar kun for meg de viktigste forskjellene. Ønsker du en grundig sammenligning av de to, har Hubspot laget denne nyttige og ganske detaljerte artikkelen.
For å ta WordPress først – min kollega Lars-Erik Aabech skriver i innlegget «Nytt nettsted? Fordeler og ulemper med å bruke WordPress» at et av de vanligste argumentene for å bruke WordPress, er at det er lett tilgjengelig og koster lite.
Du behøver heller ikke være en teknisk ekspert for å skrive og publisere blogginnlegg på grunn av det enkle brukergrensesnittet. WordPress er bygget på åpen kildekode, noe som betyr at koden bak publiseringsverktøyet er helt åpen, slik at man enkelt kan lage integrasjoner og tilpasninger, omtrent uten begrensninger.
Isolert sett – som bloggplattform – er WordPress blant de beste plattformene, og utvilsomt et førstevalg dersom du kun er ute etter en bloggplattform som ikke skal integreres mot marketingsystemer eller CRM. Men ønsker du å bygge et økosystem for marketing og salg, og gjøre bloggen til en del av det, ville jeg sett på et system som HubSpot.
HubSpot er et proprietært system (lukket), men har en myriade av ferdige integrasjoner mot populære tredjepartsapplikasjoner. Plattformen er kjent for sin brukervennlighet og oppdateres jevnlig.
Dersom du ser etter en bloggplattform som skal benyttes i en inbound-strategi, hvor det er viktig å sikre closed loop reporting, og hvor du har mulighet til å lagre og dra veksler på sanntidsdata om potensielle kunders digitale atferd, har HubSpot alt du trenger, rett ut av boksen.
Du kan selvsagt benytte WordPress i en inbound-setting også, men WordPress mangler programvare og integrasjoner for å tiltrekke, konvertere og close leads. Det er mulig å laste ned ulike plugins (moduler) for å bygge noe som kan gjøre deler av samme jobb, men det er krevende.
HubSpot har et CRM-system i bunn som kobler CMS-løsningen sammen med en rekke andre markedsføringsverktøy. Dette gir deg en unik innsikt i kundereisen, og lar deg bygge workflows og dialogløp med tilpasset innhold til hver fase i kjøpsprosessen. I tillegg får du gode analyse og innsiktsmuligheter rett i løsningen.
Les også: HubSpot fordeler og ulemper »
Konklusjon:
Det finnes ingen fasitsvar på hvilken bloggplattform som er best, men satt på spissen vil jeg si det slik: Dersom det er artikkelbasert innhold og blogg som er viktigst for deg, kan WordPress være det beste valget. Dersom du ønsker å ta bloggingen til et nytt nivå ved å følge kjøpsreisen fra leads til kunde (inbound marketing), og automatisere denne prosessen, ville jeg absolutt gått for HubSpot. Fyr gjerne løs i kommentarfeltet dersom du har spørsmål.