Hvilke bilder bør du bruke i annonsene dine?

Hvilke bilder bør du bruke i annonsene dine?

Hvor viktig er egentlig bildebruk i Performance Marketing? Svaret er – ganske viktig! I dette blogginnlegget gir jeg mine beste tips til hvilke bilder som egner seg best når du skal annonsere. Last ned gratis budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til  leadgenererende kampanjer 

Riktig bildebruk når du annonserer på sosiale medier kan blant annet hjelpe bedriften din å: 

 

1. Fange oppmerksomhet: Bilder fanger oppmerksomhet og kan resultere i at flere brukere stopper opp i feeden sin for å engasjere seg i annonsen din. Visse bilder kan bidra til å skille bedriften din fra mengden av innhold som konkurrerer om oppmerksomhet i sosiale medier.  

2. Gi bedre forståelse: Riktig bildebruk kan bidra til å visuelt kommunisere budskapet ditt og gi en bedre forståelse av hva du ønsker å formidle (om bildet støtter annonseteksten). Det kan også gjøre det lettere for mottaker å huske budskapet ditt. 

3. Økt deling: Engasjerende og visuelt tiltalende bilder kan resultere i økt deling, ettersom brukerne kan bli mer tilbøyelige til å dele det med andre.  

4. Merkevarebygging: Bilder kan bidra til å styrke merkevarens identitet og skape gjenkjennelse. Ved å bruke bilder som er i tråd med merkevarens farger, stil og tone, kan bedriften din bygge merkevarebevissthet og skape et gjenkjennelig bilde for publikum.  

Les også: Hva er en god annonsetekst og hvordan skriver du den?

Men, hvordan velge riktig bilder? 

Det finnes ikke en «one size fits all»-bilderegel for bedrifter som velger å annonsere på sosiale medier, og det er heller ikke visse bilder som kan garantere en økning av leads, engasjement eller salg. Det vi kan stole på, er imidlertid grunnleggende psykologi, spesielt når det gjelder følelsesladet handling og fargelære:  

Følelsesladet innhold 


Forskning  viser at innhold som fremkaller sterke følelser hos betrakteren, kan få dem til å iverksette tiltak – det vil si dele, kommentere eller like innlegget. Videre viser forskningen at det er det positivt ladede innholdet som oftest resulterer i disse handlingene.  

Varme farger 


Fargepsykologi spiller en viktig rolle for å finne ut hvorfor vi handler på bestemte måter. Enkelte farger og toner får bedre gjenkjenning og tiltrekker seg derfor mer oppmerksomhet. Noen farger konnoterer positive følelser, mens noen fremprovoserer negative følelser. Hvordan vi føler oss vil alltid påvirke hvordan vi handler, og derfor er fargelære en viktig faktor å ta hensyn til på visuelle plattformer. For eksempel er varme farger som rødt og gult, kjent for å  fremkalle ekstatiske følelser som lykke og munterhet.

Vær autentisk 


Mennesket liker det som er relaterbart og ekte, og vi reagerer positivt på det som virker autentisk og mindre glansfullt. Tradisjonelle studiobilder, også referert til som Shutterstock-bilder, er på vei ut og den autentiske estetikken er på vei inn. Å vise ansiktene bak bedriften kan være med på å styrke din merkevare. 

Sist, men ikke minst, er det viktig å ta hensyn til målgruppe og plattform: 

  • Målgruppe: Hva slags bilder appellerer til dem? Hvilke farger og stiler foretrekker de? Hvis du har en klar forståelse av din målgruppe, kan du velge bilder som vil appellere til dem og øke sjansene for at de vil engasjere seg med annonsen din.  
  • Plattform: Hvilken plattform vises annonsen på? Hver plattform har sin egen utforming, stil og tone, derfor er det viktig å velge bilder som passer til plattformen du velger å annonsere på. For eksempel er Instagram kjent for sin visuelle estetikk, mens Linkedin er en mer profesjonell plattform ment for nettverksbygging og drive forretningsvirksomhet.  

Det er derfor viktig å tilpasse annonsebildet til plattformen og målgruppen, og ikke anta at en strategi som fungerer på Instagram vil fungere like bra på Linkedin – eller vice versa.   

Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier

Så, uten å forvirre noe mer enn nødvendig ... 

Ved å annonsere med bilder som appellerer til din målgruppe, som kommuniserer budskapet ditt og som er autentisk og følelsesladet kan du øke sjansene dine for at målgruppen din vil stoppe opp og engasjere seg med annonsen. Til slutt er det viktig å teste og justere bildene du bruker i annonsene dine. Prøv forskjellige bilder og se hvilke som fungerer best for deg. Analyser resultatene og bruk den informasjonen til å optimalisere annonseringen din videre.  

 

 Last ned gratis Excel-mal: Budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til leadgenererende  kampanjer

 

Vilde Utter Nilsen's photo

Av: Vilde Utter Nilsen

Vilde jobbet tidligere som performance-konsulent i Markedspartner. Hun jobbet med resultatbasert markedsføring i flere markeder og kanaler, med mål om å øke våre kunders digitale synlighet og generere kvalifiserte leads.