Hva er en god annonsetekst, og hvordan skriver du den?

Du kan være så god du bare vil på å sette opp målgrupper i Meta Ads Manager, men er ikke annonsene dine gode vil du slite med å generere den trafikken og de leadene du håper på.

Last ned gratis budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til  leadgenererende kampanjer 

Sosiale medier er en effektiv annonseplattform, men konkurransen er stor. For å nå frem og vinne spiller mange faktorer inn. 

Noe av det viktigste plattformene vurderer er om annonsen er relevant og interessant for målgruppen din. Det avgjøres blant annet av hvor mye den klikkes på. Så hvordan lager du en annonse som er relevant og interessant for de du vil nå?

Som med alle tekster er målet å vekke oppmerksomhet og interesse hos de som scroller. Hva som virker varierer selvfølgelig fra person til person, så først må du gjøre deg noen tanker om hvorfor du annonserer og til hvem.

Vit hvem du annonserer mot

Før du skriver annonseteksten må du vite noe om hvem du skal nå og hva som er målet med annonsen. Er målet å utløse salg eller å få mest mulig trafikk til siden din? Hvor i kjøpstrakta er målgruppen? Vet de om merkevaren din fra før eller er dette første gang de hører om det? Jobber de med det du selger, eller er de en beslutningstaker? 

Det kan hende du har lyst til å nå folk både høyt og lavt i kjøpstrakta, eller både nye og returnerende kunder. Det kan du selvfølgelig prøve på, men du må differensiere tekstene.

Tilpass teksten til målgruppen

Annonserer du mot de som allerede har besøkt siden din, som du vet er kjent med merkevaren din, kan du vurdere å starte teksten med å nevne bedrifts- eller produktnavnet. Folk stopper gjerne opp når de ser noe de kjenner igjen.

Er målet derimot å nå de som ikke kjenner til bedriften din fra før, bør du få frem ord som beskriver hva målgruppen trenger tidlig i teksten. Start gjerne med et spørsmål eller en sterk påstand som gir en stoppeffekt.

Deretter må du tilpasse teksten til hvor mye fagkunnskap de som skal se annonsen har om det du selger. Kan du bruke ord som “performance marketing” eller bør du skrive “digital annonsering”? Bør du forklare hvorfor det lønner seg å annonsere i sosiale medier og hvilke resultater det kan gi, eller kan du anta at de som ser annonsen vet dette fra før?

Lag en god tekst

Når du vet hvem du snakker til og hva du vil at de skal gjøre når de ser annonsen din, gjelder det å skrive en god, engasjerende tekst. Her gjelder stort sett de samme reglene for andre tekster.

1. Sørg for å ha godt språk

Tekster med skrivefeil og dårlig språk virker fort mindre tillitsvekkende, så sørg for å ha et godt språk i annonsene dine. Få gjerne en kollega eller tre til å lese over.

2. Hold teksten kort

Det er vanskelig å holde på oppmerksomheten lenge på sosiale medier, så sørg for å komme til poenget fort og tease de heller inn på en nettside med mer informasjon.

3. Skriv som et menneske

Det er fort gjort å vikle seg inn i komplekse setninger og bruke store ord for å vise hvor god kompetanse du har. Ikke gjør det. Skriv så enkelt som mulig, og husk å bruke bedriftens tone of voice.

Test gjerne flere versjoner

Selv om du nå har fått noen gode tips til hvordan du skriver effektive annonsetekster, kan man aldri være helt sikker på hvilke annonser som kommer til å gå bra og hvilke som kommer til å gå dårlig. Det lønner seg derfor å teste flere versjoner med forskjellige sammensetninger av tekst og bilde.

Last ned gratis budsjettkalkulator for å regne ut annonsekostnader til leadgenerende kampanjer: 

 

Last ned mal

 

Siri Hofstad Ruud's photo

Av: Siri Hofstad Ruud

Siri er innholdsrådgiver i Markedspartner. Hun opptatt av å skape innhold folk vil se mer av. Både i bloggform, på sosiale medier og i tradisjonelle medier. Siri har en bachelor i PR og samfunnspåvirkning fra Høyskolen Kristiania og kom til oss fra jobben som kommunikasjonsrådgiver for Venstre.