HubSpot workflows, eller arbeidsflyt på norsk, er et verktøy som gjør det enklere å automatisere markedsføringshandlingene i bedriften din. Ved automatisere en del av prosessene dine, frigjør du mye tid som kan brukes på andre ting. Arbeidsflytene hjelper deg også med å levere innhold til potensielle kunder til nøyaktig rett tid. For å hjelpe deg har HubSpot satt sammen sine 13 beste eksempler på gode arbeidsflyter.

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

 

Hva er en arbeidsflyt?

En arbeidsflyt i HubSpot er en serie automatiserte handlinger som utløses av en bruker. Arbeidsflytene automatiserer interne prosesser for å spare tid, samkjøre markedsføring, kundeserviceg salg, og muliggjøre bedre pleie av leads. Du kan for eksempel flytte potensielle kunder lenger ned i trakten og generere flere kvalifiserte leads. Dette er bare et eksempel på hvordan arbeidsflyter kan hjelpe bedriften din. Her er 13 til:

1. Life cycle stage 

HubSpots sine life cycle stages definerer hvor potensielle kunder er i køpsreisen. Er de et Marketing Qualified Lead (MQL), Sales Qualified Lead (SQL), en opportunity, eksisterende kunde eller ikke aktuell? Å bruke HubSpot-arbeidsflyter for life cycle stage holder automatisk kontaktens posisjon oppdatert. Dette lar deg bestemme nøyaktig hvor en spesifikk kontakt eller bedrift befinner seg i kjøpsreisen. Det hjelper deg også med å forstå når og hvordan du sender varme leads til salgsteamet ditt.

Tips: HubSpot-arbeidsflyter kan kategorisere irrelevante kontakter i en egen life cycle stage. Dette utelukker dem fra å være kvalifisert som leads og påvirke dataene dine.

2. Lead assignment

Når du har en kontakt sine detaljer, trenger du den rette personen til å følge opp leadet. HubSpot-arbeidsflyter kan håndtere dette for deg ved å automatisk tildele leadet til det mest relevante teammedlemmet. Dette sikrer at leadsene dine blir kontaktet av de rette personene og får den beste oppfølgingen.

 3. Interne varsler 

Hvis teamet ditt trenger påminnelse om å følge opp potensielle kunder, kan en intern varslingsarbeidsflyt brukes til å sende automatiserte meldinger for å sikre at dere ikke går glipp av noen muligheter. Interne varsler kan sendes via e-post, tekstmelding eller i HubSpot når en oppfølging er nødvendig. Du kan også varsle teamet ditt om endringer i avtaler eller lukking av avtaler.

Tips: HubSpot-arbeidsflyter er tilgjengelige med en integrasjon til Slack. Med denne integreringen kan teamet ditt motta meldinger i sanntid fra HubSpot via Slack.

4. Velkomst-e-poster

Uansett hvordan du velger å starte samtalen, lar HubSpot-arbeidsflyter deg automatisere velkomst-e-poster til nye kontakter. Når et lead pgir sin kontaktinformasjon, kan du sette opp nøyaktig når en arbeidsflyt skal trigges for å sende dem relevant kommunikasjon. Du kan tilpasse regler for tidspunkt, metode og innhold og så vil arbeidsflyten håndtere leveransen for deg.

5. E-poster med annonsering for arrangementer

Hvis du er vert for et arrangement, for eksempel et webinar, bør du informere kontaktene dine. For å maksimere antall registreringer er det viktig med timing. En HubSpot-arbeidsflyt kan hjelpe deg med å sende kommunikasjon på en bestemt dato og på et bestemt klokkeslett. Det kan utløse handlinger avhengig av hvor langt unna datoen for arrangementet ditt er. Hvis et lead llerede har svart, vil de automatisk fjernes fra arbeidsflyten. 

6. Lead nurturing e-poster

79 % av alle potensielle leads konverterer aldri til salg. Derfor er det viktig å kontinuerlig engasjere leadsene dine på riktig måte. Ved å bruke HubSpot-arbeidsflyter kan du pleie potensielle kunder ved å automatisk sende dem relevant, regelmessig kommunikasjon.

7. Lead scoring

Leadscorings-strategi hjelper deg med å identifisere om et lead passer til din ideelle kjøperprofil, eller hvor de er i kjøpsreisen. Dette er vanligvis basert på en kombinasjon av atferd, din ideelle kundeprofil og personalisert data.

Hvis en spesifikk kontakt eller bedrift er svært verdifull, kan du sette opp en arbeidsflyt for å varsle deg. HubSpot-arbeidsflyter kan brukes til å kategorisere disse kontaktene i prioriterte nivåer, og hjelper interne team å vite hvor mye oppmerksomhet de skal gi de ulike leadsene.

8. Datostempling

Ved å bruke HubSpot-arbeidsflyter kan du angi verdier for hvert trinn av kjøpsreisen. HubSpot gir deg ikke oversikt over datoen og klokkeslettet en verdi endres, noe som betyr at du ikke kan rapportere nøyaktig når kontakten flyttet til neste trinn.

Imidlertid kan arbeidsflyter brukes til å nøyaktig spore datoene for forskjellige handlinger i sanntid. For eksempel datoen da avtalen ble avsluttet, datoen kontakten ble kunde eller datoen for siste kontogjennomgang.

9. Automatisering av avtalefase

Hvis du lager en avtale med et lead, kan en HubSpot-arbeidsflyt settes opp for å automatisere avtalestadiet og tildele en oppgave til riktig person. Når den er fullført, kan avtalen gå videre til neste trinn. Dette er et kraftig verktøy når du jobber i et stort salgsteam og sikrer at noen alltid følger opp mulighetene. En slik arbeidsflyt er svært gunstig for operasjonelle prosesser i virksomheten din, da det automatisk genererer oppgaver og øker effektiviteten.

10. Oppfølgings-e-poster for tapte avtaler

Når en avtale går tapt, kan kontakten din fortelle deg hvorfor. En vanlig årsak er at de bare ikke er klare ennå. Derfor er det er lurt å se etter nye muligheter i dine tapte avtaler. Lager du en arbeidsflyt for oppfølging av tapt avtale, sikrer du at denne kontakten blir sjekket innom ved en senere anledning. For de interne teamene dine automatiserer denne arbeidsflyten oppfølging av prosessen og bidrar til å skape flere muligheter for å gjenoppta tapte avtaler.

11. Deal records for kanaler/partnere

Når du samarbeider med en partner, kan det godt hende du vil at de oppretter en avtale i systemet ditt. Det du kanskje ikke vil, er å gi dem full tilgang til HubSpor-portalen din. For å komme utenom denne lille knipa kan du lage et eget HubSpot-skjema for avtalen deres. Et slikt skjema lar samarbeidspartneren din sende inn den viktigste informasjonen direkte til ditt HubSpot-system. Deretter genererer den en arbeidsflyt for kanal- eller partneravtaleposter.

12. Formater data

Visste du at HubSpot-arbeidsflyter kan forbedre måten du formaterer kontaktdataene dine på? Hvis du ønsker å standardisere hvordan kontaktens navn er formatert, kan den automatisk utløses for å bruke stor bokstav i navnet og etternavnet. Eller hvis de har sendt inn telefonnummeret sitt, vil det formatere det uten bindestreker eller mellomrom. Denne arbeidsflyten forbedrer utseendet på dataen for den operasjonelle siden av virksomheten din og sørger for at du alltid ser på et standardisert sett med data.

*Denne funksjonen er kun tilgjengelig i HubSpots Operations Hub Pro.

13. Egendefinert kode

HubSpot har et bredt spekter av funksjoner, men kan ikke gjøre alt. Innovative markedsførere leter alltid etter nye, mer relevante måter å pleie kontaktene sine på. Heldigvis er HubSpot kompatibel med mange integrasjoner som lar deg gjøre det du ikke kan gjøre i HubSpot ennå. Du kan for eksempel bruke HubSpot-arbeidsflyter til å utløse tilpasset kode eller integrasjoner med en plattform som sender prospekter en tekstmelding. Dette lar deg overføre HubSpot-egenskaper til en annen plattform.

I fremtiden vil HubSpot fortsette å legge til ny funksjonalitet til arbeidsflytfunksjonen. Og for markedsførere som leter etter flere måter å bruke dem på, har HubSpot mange arbeidsflytmaler som er enkle å sette opp.

*Denne funksjonen er kun tilgjengelig i HubSpots Operations Hub Pro.

Det var det! 

HubSpot arbeidsflyter muliggjør bedre markedsføringsautomatisering. De lar deg administrere flere kanaler effektivt, samkjøre salg og interne team og utføre kraftig inngående markedsføring i stor skala. HubSpots arbeidsflytverktøy er automatisering utover e-post, slik at du kan skalere veksten din og bruke mindre tid på repeterende oppgaver. Det er ikke lenger nok å sende markedskommunikasjon, kampanjer eller forespørsler til kontaktene dine via e-post. Det skal være riktig e-post, til riktig tid. HubSpot-arbeidsflyter lar deg få mest mulig ut av markedsføringstiltakene dine ved å sørge for at de riktige handlingene utløses nøyaktig når de er nødvendige. Var det noen arbeidsflyter du ikke har prøvd ennå? Kos deg med å teste dem ut!

Få e-post om tips og triks rundt HubSpot:  Abonner på Hubspotbloggen.no