Dette bør du vite om HubSpot Prospecting

Prospects

Har du tatt i bruk Prospecting i HubSpot ennå? På Inbound 2023 slapp HubSpot i kjent stil flere produktnyheter. Den største var kanskje Prospecting, som ble introdusert som en ny arbeidsflate optimalisert for salgsavdelingen. Nå har det gått et halvt år siden lansering, og verktøyet blir stadig bedre. Her får du en innføring i hva det er og hvordan det kan brukes.  

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

Bakgrunn 

HubSpot har lenge hatt gode verktøy for oppfølging av salgsprosessen, både for den individuelle selger og for salgsledelsen. Men mange HubSpot-brukere/kunder har savnet systemstøtte for å spore hva som skjer tidlig i en salgsfase, altså prosessene knyttet til prospektering og leadskvalifisering.  

Tidligere har vi lent oss på lifecycle stage og lead status i HubSpot for å håndtere dette, men det har ikke vært ideelt hvis du har behov for å spore flere prospekteringsprosesser, samme person eller selskap. Det kan for eksempel dreie seg om prospektering mot tidligere kunder, aktuelle leads som har kjølnet og så blitt varme igjen på et senere tidspunkt, eller eksisterende kunder som blir leads for andre produkter. For mellomstore til store selskaper med lange og komplekse salgsprosesser har det krevd et omfattende metodeverk for å utvikle prosesser i HubSpot som støtter dette.  

Den nye Prospecting og Leads-funksjonaliteten i HubSpot løser endelig mye av dette "ut av boksen". 

Slik fungerer det  

Verktøyet Prospecting har gitt HubSpot to viktige features:  

  1. Leads som et eget objekt i HubSpot 
  1. En egen arbeidsflate optimalisert for salgsavdelingen 

Leads som et eget objekt i HubSpot 

Hver kvalifiseringsprosess representeres nå av et lead record. Dette linkes til en kontakt og et selskap, og hjelper deg å spore prospekteringsaktivtetene frem til leadet blir til en kvalifisert salgsmulighet, eller blir diskvalifisert.  

En kontakt eller et selskap kan være assosiert til mange slike prosesser, og det vil derfor være lett å se hva hvilke aktiviteter som er i gang, eller har blitt gjort tidligere.   

A screenshot of a computer

Description automatically generated

Prospecting workspace  

HubSpot Prospecting er en arbeidsflate spesielt tilpasset selgere som jobber med prospektering. Her får hver selger enkelt og raskt oversikt over sine arbeidsoppgaver, kalenderen sin, kommende aktiviteter og hvordan de ligger an for å nå målene sine.  

På summary-siden får du oversikt over følgende: 

  • Tasks 

Eller oppgaver som det heter på norsk. Oppgavene dine ligger organisert i grupper etter forfallsdato.  

  • Sequences  

Se alle task reminders i sequences.  

  • Suggested activities 

Her dukker det opp automatisk forslag på oppgaver, som for eksempel å oppdatere meeting outcome (møteutfall) eller å svare på en e-post.  

  • Leads  

Her ser du oversikt over hvor mange Leads du har i hvert av leadsstadiene.  

  • Schedule  

Dersom du har integrert kalenderen din med HubSpot vil du se den her.  

Med denne nye funksjonaliteten vil salgsavdelingen effektivisere sin prospektering, kvalifisering og oppfølging av leads på en måte som går raskere og gir dypere innsikt i salgsprosessen.   

Happy prospecting! 

Roxanna Karlsen's photo

Av: Roxanna Karlsen

Roxanna er digitalrådgiver i Markedspartner. Roxanna kom til oss etter å ha jobbet fire år i AddSecures markedsavdeling i flere forskjellige roller, den seneste som Brand & Content Marketing Manager. Under tiden i AddSecure jobbet hun med strategier for innhold og sosiale medier, inbound marketing og utvikling av selskapets merkevareplattform – for å nevne noe. Hun har også vært innom markedsavdelingen til Atea, reklamebyrået Schjærven, og har i tillegg erfaring fra salg, teknisk support og gullsmedbransjen i New Zealand.