HubSpot er ikke bare et CRM-system. Det er en programvare som i tillegg til å inneholde et svært intuitivt CRM-system, også har fullverdige funksjoner for e-post, kundeservice, sosiale medier, blogging, analyse av nettstedstrafikk og kampanjer. For å nevne noen. Og best av alt? Samtlige funksjoner er samlet på ett sted.
Med gratisversjonen av Hubspot får du ikke tilgang til alt, men mer enn nok til at bedriften kan teste – eller starte – denne digitale transformasjonen helt gratis. Så lenge dere vil. Uansett om dere oppgraderer senere eller ei.
Men den dagen dere eventuelt ønsker å oppgradere til flere funksjoner så vil kontakter, kampanjer, data og rapporter allerede være automatiserte og klare for å skalere.
Så la oss ta en titt på 10 aspekter ved en gratis HubSpot-konto som gjør det vel verdt å komme i gang med systemet i dag.
#1: All kundedialog på ett sted
Uansett om du importerer en eksisterende kontaktliste, eller registrerer nye kontakter via HubSpots registreringsskjemaer, så vil all kundedialog være tilgjengelig for hele bedriften. Samtaleutvekslingen på Live Chat, e-post og telefon blir naturligvis liggende som en strømlinjet samtale i kontaktkortet. Det samme blir alle avtaler – vunnet eller tapt. Dette er informasjon som er essensiell i kundekontakten, i kundereisen og i kjøpsreisen.
I tillegg kan du koble til bedriftens egne G Suits-, Gmail- eller Outlook-kontoer, slik at kommunikasjonen derfra også blir registrert i kundeforholdet. Ønsker du å sette opp møter med kontakter direkte i HubSpot sender du dem bare en lenke som viser kalenderen din. Dermed kan kontaktene selv legge inn en dato som passer dere begge. Uten å måtte maile fram og tilbake i det uendelige for å finne et passende tidspunkt.
#2: Bedriften får mer eierskap til samtlige prosesser
HubSpot integreres med hele bedriften din, og fungerer på tvers av avdelingene. Slik får dere en strømlinjet oversikt med intuitive bruksfunksjoner som salgsavdelingen og kundeservice, så vel som marked og forretningsutvikling får god utnytte av. Bedriftens nøkkeldata og resultater samles i ett system, som endelig “snakker med hverandre”.
Dermed får både ledere og ansatte fullt innsyn i salgspipelinen – i sann tid – på et intuitivt kontrollpanel inne i CRM-systemet til HubSpot.
#3: E-postkampanjer
Sett opp bulk-utsendelser med gratisverktøyene for epost-markedsføring. Her ligger formater som allerede er testet og optimalisert for brukere på forskjellige enheter og kontoer. Slik kan e-postene oppnå en bedre leveranserate. Med fem populære maler, samt enkle metoder for lenkebygging, kan du måle hvem som mottar, åpner, og eventuelt klikker på lenker i e-posten.
#4: Live Chat-funksjon
Kom tettere på kunden og potensielle leads ved å legge til HubSpot sin Live Chat-funksjon på nettsiden din. Alle samtaler blir registrert, og du får muligheten til å bistå kunden når den trenger det som mest. Samtidig får du lagret data som forteller deg noe om hva kunder spontant lurer på, hva de trenger hjelp med og hvor friksjoner eventuelt oppstår på nettsiden.
#5: Automatiserte rapporter
Ja, mange elsker regneark. Men at det tar tid, dét kan vi vel være enige om. I tillegg så er det ikke alle i bedriften som elsker regneark, og den manuelle jobben ved å plotte inn nøkkeltall er – vel, rett og slett utdatert. Og med god grunn. HubSpot rapporterer på all data som kommer inn via bedriftens flater og samler automatisk inn kundedata fra ulike kilder og organiserer dem i én oversiktlig kundeprofil.
Med detaljerte rapporter om salgsaktivitet, produktivitet og individuell ytelse, vil man som leder da være trygg på hvordan teamet ligger an i forhold til oppsatte KPI’er. Samtidig har man da all data som trengs for å veilede teamet til suksess.
#6: Registreringsskjemaer for nye leads
Uansett om du driver en nettbutikk eller er en tjenestebasert bedrift, trenger du kontakter som potensielt kan bli kunder. Derfor er det viktig at kunden får mulighet til å gi deg sin kontaktinformasjon, selv om de ikke er helt klare til å kjøpe noe. Med gratisversjonen av HubSpot kan du enkelt sette opp registreringsskjemaer som popper opp på nettsiden din, eller som brukes i lenkebygging. Men husk å lage en god strategi for hva du skal gi kundene dine i bytte mot sin kontaktinformasjon. Her er det viktig å hverken svikte dem eller utnytte dem, med hensyn til kundereisen.
#7: Trenger ikke lage ny nettside
Du trenger ikke lage en ny nettside for å bruke HubSpot. Uansett om du fortsetter med den du har per i dag, eller setter opp en helt ny en, kan HubSpot integrere seg med nettsidene dine og slik hente inn all tilgjengelig informasjon. Gratisversjonen gir deg ikke tilgang til å opprette en blogg eller koble til dine sosiale medier, men du kan knytte HubSpot til en ekstern bloggplattform for å hente inn data og trafikk. HubSpot som CMS og publiseringsverktøy for SoMe er dog begrenset til betalingsplaner.
#8: Mulighet til å skalere
Med gratisversjonen av HubSpot har du allerede plass til hele bedriften. Den vil som sagt alltid være gratis – dette er tross alt ikke en trial. Du kan legge til så mange interne brukere du måtte ønske. Når tiden kommer for å skalere, vil systemet naturligvis forenkle dette ved at automatiserte rapporter, segmenterte kundegrupper og friksjonsfrie metoder for samarbeid på tvers av avdelingene allerede er implementert.
#9: Annonsering
Ja, du kan faktisk styre annonsene dine via HubSpot. Dog med et par begrensninger i gratisversjonen. Du kan koble til totalt to av dine kompatible annonsenettverk, og bruke inntil 1000 amerikanske dollar i annonsepenger i måneden. Her kan du sette sammen målgrupper og målrette kampanjer basert på data hentet inn fra nettsiden din. Deretter er det bare å følge med på utviklingen og se hva slags kampanjer som genererer – ikke bare leads eller kunder – men også gode, friksjonsfrie, kundereiser.
#10: Trafikkanalyse
Alle bør ha kontroll over hvor mange som besøker nettsiden sin. Uansett hva man selger eller skriver om. Hvilket innhold har flest innganger? Hvor lenge blir folk værende på en side? Hvor ofte går de videre til å registrere seg som leads eller kunder? Og hvor på nettsiden din gjør de dette? I HubSpot får du tilgang på nettstedstrafikken din, som gir marked, salg og kundeservice viktige tall som indikerer hva slags innhold og produkt kundene engasjeres av.
Implementering av HubSpot med MarkedsPartner AS
Som Norges største HubSpot-partner kan vi i MarkedsPartner bistå med å utarbeide en implementeringsstrategi som sørger for at bedriften din får en korrekt start og integrering av HubSpot. Dette kan vi gjøre uavhengig om dere vil starte med en gratisversjon, eller gå rett på en betalingsplan med flere funksjoner. Uansett kan det være greit å ha en sparringspartner som byr på en trygghet om at implementeringen blir korrekt utført og at dataen dere samler inn kan utnyttes optimalt av hele bedriften.