6 ting du må vite om sosiale medier akkurat nå

sosiale medier ikoner som kommer opp fra en mobil

Sosiale medier er i stor endring, og det er viktig å henge med for oss som jobber med markedsføring.  

I starten av 2024 kunne Ipsos melde at hele 90 % av den norske befolkningen bruker sosiale medier ukentlig eller mer, og 78 % daglig.  Selv om mange spådde at sosiale medier ville nå sin topp, viser tall fra 2024 at plattformene er viktigere enn noen gang. I dette blogginnlegget ser vi på hvordan denne utviklingen, sammen med veksten av mikroplattformer, økt fokus på personvern og innholdsskaping ved hjelp av AI, former landskapet for digital markedsføring i Norge.  

 

1. Tik Tok og Instagram for søk istedenfor Google 

Tik Tok fortsetter å øke sin posisjon i Norge. Plattformen har nå rundt 1,8 millioner brukere over 18 år i Norge. Men dagens unge bruker ikke bare Tik Tok til å se på videoer lenger. Nesten 40 % av generasjon Z (de født mellom 1997 og 2010), foretrekker å søke på Tik Tok og Instagram istedenfor Google hvis de for eksempel ser etter et sted å spise lunsj. Det er derfor viktigere enn noen gang å jobbe aktivt med søkemotoroptimalisering i sosiale medier, som å bruke relevante nøkkelord for å bli oppdaget. 

Les også: Google ruller ut AI-søk: Vil endre annonsering

2. Mikroplattformer og nisjenettverk 

Tradisjonelle giganter som Facebook, Instagram og X har fått konkurranse av mindre, mer spesialiserte sosiale nettverk. Disse mikroplattformene tilbyr skreddersydde opplevelser for spesifikke interessegrupper, som gjør at brukere søker seg mot mer intime og fokuserte miljøer. Dette gir bedrifter muligheten til å målrette enda mer presist mot sine ideelle kunder. Noen eksempler på slike mindre plattformer er BeReal, Dribble, Letterboxd og Fishbrain.  

3. Økt fokus på personvern 

Etter flere år med debatt rundt personvern, har både brukere og reguleringsmyndigheter satt press på sosiale medieselskaper for å beskytte brukerdata bedre. Mange plattformer har implementert strengere personvernregler og gir brukerne mer kontroll over deres egne data. Dette har ført til økt tillit fra brukerne, men også utfordringer for markedsførere som tidligere har vært avhengige av omfattende data for målretting. 

4. Generativ AI og innholdsproduksjon 

Bruken av generativ AI har eksplodert i 2024, spesielt i innholdsproduksjon. AI-verktøy brukes til å generere tekst, bilder og video på en måte som gjør at brukere og bedrifter kan produsere høykvalitetsinnhold raskere enn noen gang før. Dette har ført til en overflod av innhold, men også en større konkurranse om oppmerksomheten til publikum. 37 % av forbrukere sier at de merkevarene de husker best i sosiale medier, er de som prioriterer å engasjere seg med publikum i stedet for å bare publisere nytt innhold. Så bruk gjerne AI som en assistent, men tenk på å lage autentisk innhold som resonerer med de som følger deg.  

Les også: 5 måter du kan bruke AI på i din markedsføring akkurat nå 

5. Direktemeldinger og kundeservice

Direktemeldingsapper har blitt stadig viktigere som kundeservicekanaler. Bedrifter bruker nå plattformer som WhatsApp, Messenger og dedikerte chatløsninger for å gi kundene raske og personlige svar. Dette har blitt et sentralt element i å bygge sterke kunderelasjoner og øke kundetilfredshet.  

Les også: Nå endres forventningene til kundeservice radikalt  

6.Threads lansert i Europa  

Tekst er en trend å ta på alvor i 2024. I mange sosiale medier ser vi eksempler på virale poster som utelukkende er basert på tekst. Threads ble lansert som et alternativ til X, etter deres turbulente periode med eierskifte og policyendringer. Threads opplevde en rask brukervekst ved lansering, særlig blant yngre brukere og de som allerede er aktive på Instagram. Dette skyldes at det var enkelt å overføre følgere og kontakter fra Instagram til Threads.  

I 2024 er de mest brukte sosiale mediene i Norge: 

  1. Facebook er fortsatt det mest populære sosiale mediet, med en markedsandel på omtrent 69,6 % av brukerne. Dette gjør det til den mest besøkte plattformen i Norge. 
  1. YouTube er også populært, med en annonserekkevidde som dekker rundt 81,7 % av den norske befolkningen. Det er en av de mest brukte plattformene, spesielt for videoinnhold. 
  1. Instagram har rundt 2,89 millioner brukere, noe som tilsvarer omtrent 51 % av Norges befolkning. Plattformen er spesielt populær blant yngre voksne, med den største brukergruppen i alderen 25-34 år. 
  1. TikTok har økt sin popularitet betraktelig og har nå rundt 1,8 millioner brukere over 18 år, som utgjør omtrent 33 % av den norske internettbrukerbasen. 
  1. Facebook Messenger er også mye brukt, med omtrent 3,45 millioner brukere, som dekker 60,8 % av befolkningen. Dette gjør det til en viktig plattform for kommunikasjon og kundeservice. 

Disse tallene kan være med å gi deg en pekepinn på hvor du bør fokusere din markedsføringsstrategi i 2024.  

Følg med og tilpass  

For å lykkes med sosiale medier i 2024 må du være tilpasningsdyktig, autentisk og utnytte nye verktøy for å styrke kunderelasjonene dine. Det handler ikke bare om å nå ut til flest mulig, men å skape gode, langvarige forbindelser med de som følger deg. Følg med på trendene og kontinuerlig tilpass strategien din!  

 

Helene Nissen Woie's photo

Av: Helene Nissen Woie

Helene er digital innholdsspesialist i Markedspartner. Helene kommer fra en rolle som Innholdsprodusent og freelance tekstforfatter. Hun har en spennende faglig bakgrunn med studier både ved Norges Kreative Høyskole (tekstforfatter) og en bachelor i Interaktivt design fra Høyskolen Kristiania. I bagasjen har hun har også med seg studier i norsk grammatikk.