Det finnes ingen enkel oppskrift for hvordan du får suksess med Instagram, men det er ingen tvil om at dette er plattformen man burde satse på i dagens digitalisering. Har du tilgang til en kjendis eller en annen berømthet så bruk det for alt det er verdt. De fleste andre må lære reglene og optimalisere etter beste evne. I denne artikkelen deler jeg noen tanker om hva man bør poste for å holde brukeren engasjert og skape interesse og konvertering, samt noen tips på hvordan man bruker feed i forhold til stories.
Én ting er sikkert: Video har forandret alt på sosiale medier. «Play» er den mest fristende og aktivitetsskapende knappen på nettet, og den er like viktig på Instagram. Under INBOUND-konferansen i Boston i år, tok Jason Hsiao for seg 5 praktiske råd for deg som vil jobbe strategisk med Instagram, og det er disse rådene jeg har basert dette blogginnlegget på.
Hvorfor Instagram?
Instagram er over alt og det «nye» alle snakker om (til tross for at plattformen blir 10 år gammel til neste år). På to år (fra januar 2017 til januar 2019) vokste Instagram stories fra 150 millioner til 500 millioner aktive brukere og er med dette den raskest voksende av alle kanaler. Det er den nest mest populære plattformen, og den har det største engasjementet. I en presentasjon fra INBOUND i Boston viser undersøkelser at
- vi bruker 53 minutter per dag på Instagram.
- 80 % av alle brukere følger en bedrift på Instagram. Vi velger altså aktivt å følge våre favorittselskaper – sterk og talende handling.
- 48 % av Instagram-brukere sier de har kjøpt et produkt basert på en video fra et produkt.
Tidligere var det en gjengs oppfatning at hjemmesiden var motoren i den digitale strategien, og at hjemmesiden var viktigst med sosiale medier som støtte. Nå ser vi at samhandlingen skjer allerede på Instagram, og at budskapet kan formidles der og ta deg rett til en webshop.
Selv om Facebook er størst, har Instagram (som også eies av Facebook) en sterkere vekst og skaper mer engasjement med kommentarer, stickers og så videre. Den viktigste driveren til suksess er for øyeblikket «stories», som stort sett er video eller animasjoner.
Noen interessante fakta fra presentasjonen:
- I USA sier 96 % av alle markedsførere som benytter stories at de kommer til å fortsette med dette.
- 33 % av de mest sette stories på Instagram er produsert av bedrifter.
- Brukere er på Instagram 53 minutter per dag.
- 80 % av alle brukere følger et firma på Instagram.
- 48 % av Instagram-brukere sier de har gjennomført et kjøpt basert på en merkevares video på plattformen.
- 72 % av bedriftene har fått nye kunder fra Instagram.
- 74 % av alle markedsførere poster minimum 2 videoer per måned.
Hva skal du poste?
«How to», inspirasjonsposter, annonsering, testimonials (kundeutsagn), produktdemoer, tankelederskap og «behind the scenes» er noe av det som er mest brukt i dag. Mange har tidligere sett på Instagram kun som en kanal for å bygge oppmerksomheten (awareness). For flere forbrukervarer kan sosiale medier ha bidratt til beslutning om kjøp (action), da 48 % av brukerne sier de har kjøpt på bakgrunn av Instagram. I disse sammenhengene har nettsiden kun vært brukt til å legge inn ordre. Instagram kan med andre ord være salgsutløsende i seg selv.
Hvordan bruke Instagram for å skape interesse og konvertering?
Først og fremt er det ingen sikker vitenskap bak anbefalingen. Men i forhold til erfaringer fra inbound marketing generelt og Instagram, deler vi postene basert på hvor man befinner seg i kundereisen. I starten av en kundereiser er målet å vekke interesse og skape leads, og da ser vi en type poster som er effektive. Når forbruker/kunde er nærmere et kjøpt og, og du ønsker å konvertere et lead til kunde, brukes ofte andre typer poster. Under er forslag til poster for skape leads og konvertering.
Hva som fungerer best for den enkelte bedrift eller merke er vanskelig å si noe konkret om. Prøv litt av alt, og se hva som virker.
Hvor skal vi starte?
Instagram er ikke en ny type markedsføring, men en måte å forsterke eksisterende markedsføring på. Hvilken annen markedsføring har du, som du vet fungerer? Ligger det på en hjemmeside eller i en blogg, på e-post, i referanser eller i gode webinarer? Ett sted å starte er å lage en oversikt over alle bloggartikler dere har publisert og sortere dem etter popularitet. Lag deretter korte videoer av de beste, og post dem på Instagram.
Hvordan brukes feed vs. stories?
Feed/profil er det offisielle ansiktet til bedriften eller merket. Feed har lang levetid, og må være forberedt og i tråd med profilen. Feed er bra for dekning, da det blir oppdaget av nye kundegrupper.
Stories er det mer uoffisielle firmaet. En story lever kun i 24 timer og kan være mer uformell og spontan, men må fortsatt ha nerven i firmaet og være merkevarebyggende. Stories er for de som er ekstra engasjerte, som eksisterende kunder og fans. De bruker litt mer tid på deg, og de har ofte på lyd.
Feed er mer etablert, og mange har laget en strategi. Stories er fortsatt under utvikling, og her er det fortsatt stort rom for eksperimentering. Det er fortsatt også svært gunstig økonomisk med annonsering. Spørsmålet er hvor mye tid og ressurser man har til å legge i arbeidet rundt.
Mange går på Instagram for å slå i hjel tid. 20 % bruker tiden til å surfe på «browse og explore»-siden – det vil si den siden som kommer opp når man har trykket på søk-knappen. Det er for brands et viktig sted å rekruttere nye følgere.
Siden vi allerede vet at Instagram-brukere har høyt engasjement, kan en innfallsvinkel være å la kundene være en del av deg. Bruk poster og stories der du viser noe fra bak kulissene og lar kunden få en sniktitt på en nyhet. Lansering av kolleksjoner eller promotering av nyheter kan anbefales. Ja/Nei-avstemminger kan også være en måte å fange oppmerksomhet og interesse på.
Noen tips til stories:
Hvordan holde brukeren engasjert?
I løpet av 2019 vil den globale videotrafikken stå for 80 % av all internettrafikk. Mennesker husker video og film seks ganger bedre enn tekst. Video deles også tolv ganger oftere enn både tekst og bilde til sammen.
- Kommuniser innholdet slik brukeren ønsker å få det formidlet. Tenk som en regissør. Du starter med 100 % av tilskuerne, og så faller det. Begynn derfor med det viktigste.
- Gode hashtags er viktig. Bruk beskrivende ord og kombiner gjerne brede og smale ord. Ord som #love #smile #fashion #happy er hashtags som mange både søker på og bruker. Iblant kan det være smart å bruke snevrere ord, da færre men mer engasjerte følgere kan være bedre enn mange treff.
- Lag bildene mobilvennlige. Vertikale bilder er vesentlig bedre enn liggende og kvadratiske, da de dekker mer av mobilskjermen.
- Autentisk er viktigere enn morsom og perfekt. Troverdighet er viktigst.
If people like you they will listen to you, but if they trust you, they will do business with you. – Zig Ziglar.