5 måter å øke synligheten din med betalte kanaler

Mann som søker etter ads på ipas

Har virksomheten din produsert og publisert mye kvalitetsinnhold uten å se de store resultatene, er det ikke sikkert at mer innhold er svaret. Kanskje du bør spandere mer av budsjettet på å promotere det.

Det finnes hovedsakelig fem måter å gjøre dette på:

  1. Annonsere på Google
  2. Annonsere i sosiale medier
  3. Display-annonsering
  4. Native advertising i nettaviser
  5. Influencer marketing (bloggere og SoMe-profiler)

Les også: Derfor er eide kanaler så viktig i markedsføringen

1. Annonsere på Google

Google Ads er annonser som vises på Google når en person søker på bestemte ord og fraser. 

Om du vet hva dine potensielle kunder søker etter, kan du lage spissede annonser, koble dem til relevante søkeord og deretter lede brukeren til hjemmesiden, bloggen eller nettbutikken din.

Det finnes andre søkemotorer, men siden Google har over 90 % av søkemotormarkedet globalt (2024) er det naturlig å starte der. Resten av søkemotormarkedet er fordelt på blant annet Bing (3%) og Yahoo (1,5). 

 

Graf

Google Ads er fortsatt det beste utgangspunktet for betalt annonsering, med sin dominerende markedsandel på over 90 %. Likevel bør man holde et øye med Bing, som har sett en liten økning i markedsandel takket være integrasjonen av AI-teknologi som Bing Chat. Denne utviklingen kan gjøre Bing mer interessant som annonseplattform enn tidligere​.

Les også: Google ruller ut AI-søk: Vil endre annonsering

Les også: AI i betalt søk: en game changer

2. Annonsere i sosiale medier

En annen mulighet er å annonsere i sosiale medier. Du har da en rekke alternative formater å velge mellom, hvor du kan kombinere lyd, tekst og bilde. 

Du kan opprette en annonse fra bunn av, eller du kan putte penger på noe du allerede har delt på firmasiden. Det kalles et sponset innlegg, og er en fin måte å nå flere i målgruppen din på. Både Facebook, LinkedIn og Instagram tilbyr sponsede innlegg.

Her er et eksempel på hvordan det kan se ut, tilfeldig sakset fra feeden min:

Eksempel på annonse og organisk innlegg

Når du velger kanaler for betalt annonsering i sosiale medier, er det viktig å tenke helhetlig og vurdere hvilken fase av kundereisen du ønsker å påvirke. Google Ads er et allsidig verktøy som kan brukes i alle faser, avhengig av søkeordene du målretter. LinkedIn er spesielt effektivt i "prospecting"-fasen på grunn av sine detaljerte målgruppemuligheter, mens Facebook, som er rimeligere, kan brukes både til "prospecting" og remarketing, selv om kvaliteten på leads kan variere. Dette volumet kan likevel gi verdifulle resultater i en helhetlig strategi.

Les også:  LinkedIn VS Facebook for B2B

3. Display-annonsering

Display-annonsering er en effektiv måte å nå ut til et bredt publikum på tvers av ulike nettsteder. Disse annonsene, som ofte kommer i form av bannere eller videoannonser, vises på nettsteder som er en del av Googles Displaynettverk, eller andre nettverk som tilbyr lignende tjenester. Med display-annonsering kan du målrette spesifikke demografiske grupper eller interesser, noe som gir deg muligheten til å nå folk som kanskje ikke aktivt søker etter produktene eller tjenestene dine, men som likevel kan være interessert i dem. Dette gjør display-annonsering til et kraftig verktøy for å bygge merkevarebevissthet og drive trafikk til nettstedet ditt.

4. Native advertising i nettaviser

Native advertising er annonser som ser ut som redaksjonelt innhold, men som er merket med «annonse». Native gir deg umiddelbar tilgang til et stort publikum, og de fleste mediekanaler tilbyr produkter for dette.

Her er et eksempel fra DN.no (august 2024)

DN-annonsørinnhold

Den store saken øverst er en nativ advertising-annonse fra Xledger. tilfeldig utvalgt som et eksempel for denne artikkelen. De to sakene under er redaksjonelle saker.

Annonsen leder til en feature-artikkel som bruker historiefortelling til å formidle hvordan et ERP-system kan påvirke karrieren til en CFO ved å effektivisere økonomiske prosesser og gi bedre innsikt i bedriftens økonomi. I artikkelen har de plassert flere knapper som leder til Xledger sitt eget innhold. De oppfordrer blant annet til å laste ned en guide. For å få tilgang til guiden må du først oppgi kontaktdetaljer.

DN-annonsørinnhold

 

 

Når du velger kanaler for betalt annonsering i sosiale medier, er det viktig å tenke helhetlig og vurdere hvilken fase av kundereisen du ønsker å påvirke. Google Ads er et allsidig verktøy som kan brukes i alle faser, avhengig av søkeordene du målretter. LinkedIn er spesielt effektivt i "prospecting"-fasen på grunn av sine detaljerte målgruppemuligheter, mens Facebook, som er rimeligere, kan brukes både til "prospecting" og remarketing, selv om kvaliteten på leads kan variere. Dette volumet kan likevel gi verdifulle resultater i en helhetlig strategi.

Les også:  LinkedIn VS Facebook for B2B

5. Influensere

Influenserne er den digitale tidsalderens nye kjendiser. De er TikTokere, Snapchatere, bloggere, YouTubere og Instagrammere, ofte med et betydelig antall følgere som engasjerer seg i dem og det innholdet de legger ut.

Influencer marketing er en type markedsføring hvor man kjøper synlighet hos opinionsledere. Det er mest vanlig å bruke influensere i forbrukermarkedsføring, men også innen B2B-markedsføring kan influensere være gode ambassadører for din merkevare.

Finner du den rette profilen å samarbeide med, som har en følgerbase som matcher din ideelle kundeprofil og en fremtoning som er kompatibel med din merkevare, kan det være starten på et langt og lønnsomt samarbeid. 

Les også: Influencer marketing: få mest mulig igjen for investeringen

 

 

 

Mia Kristine Bitangisha's photo

Av: Mia Kristine Bitangisha

Mia jobber som performance-spesialist i Markedspartner og brenner for målbarhet, analyse, oppfølging og beslutninger basert på data. Mia er uteksaminert Digital Analytics Specialist fra IHM Business School i Gøteborg. Hun har gjennom studietiden fullført to praksisperioder innen digital markedsføring og digital analyse. Senere bygde hun videre på denne graden med fag fra Bond University