Onsdag 15. mars hadde vi gleden av å delta på Inbound Marketing-Dagen 2017 i regi av MarkedsPartner. Som markedsføringsstudenter ved Handelshøyskolen BI var vi så heldige å få delta på arrangementet, opprinnelig ment for toppledere, markeds- og salgssjefer. Dagen var fullspekket med spennende foredrag og casestudier, og ga oss som står midt i arbeidet med en bacheloroppgave om nettopp inbound marketing, en unik mulighet for å tilegne oss relevant, anvendelig og nyttig informasjon.
Vi ønsker å trekke fram tre viktige temaer som ble belyst i løpet av dagen. Temaene kan bidra til å øke forståelsen for hva du trenger å gjøre for å følge med på den digitale utviklingen.
- Ingen vei utenom inbound marketing og salg
- Markedsføring + Salg = Vekst
- Relevant innhold til rett tid
Ingen vei utenom inbound marketing og salg
Stig Hammer fra MarkedsPartner stilte som første foredragsholder spørsmålet:
“Inbound marketing og salg - hvorfor er det ingen vei utenom?”
Uansett hvilken bransje du befinner deg i foregår det en digitalisering. Spørsmålet er ikke lenger om du skal være med på denne endringsprosessen, men når. For markedsføring og salg er det spesielt to endringer som må trekkes frem:
- Endret kjøpsatferd.
- Tilgang på data.
Internett har endret kjøpsatferden drastisk. I dag er så mye som 60-90% av kjøpsreisen gjennomført før en potensiell kunde tar kontakt med en selger. Dette gjør at selgere i mye større grad enn tidligere må tilpasse seg kundenes kjøpsprosess, og være tilstede med nyttig og interessant innhold der potensielle kunder faktisk befinner seg – på nettet.
Som et resultat av fremveksten av internett har vi nå tilgang på store mengder data, noe som også er en stor bidragsyter til endringen i markedsførings- og salgsyrkene. Enorme mengder informasjon om dine potensielle kunders atferd på nettet blir kontinuerlig lagret – 24 timer i døgnet, 7 dager i uka. Analyserer du disse sanntidsdataene vil du kunne fatte raskere og bedre beslutninger, som igjen kan spille positivt inn på topplinjen til bedriften din.
Big data gjør det mulig å skreddersy relevant innhold for målgruppen din. Alle kundereiser er forskjellige, men big data gjør det mulig å spore hvor og hvordan kundene dine konverterer. Dette gjør det igjen mulig å tilby rett innhold på rett stadie i kjøpsreisen til de potensielle kundene dine.
Les også: Du må styre kundenes kjøpsprosess
Markedsføring + Salg = Vekst
Et tema som ble belyst flere ganger i løpet av dagen, var begrepet smarketing. Smarketing er en sammenslåing av ordene sales og marketing, og belyser hvor viktig det er med godt samarbeid mellom de ulike avdelingene. Dette vil både føre til en mer sømløs opplevelse sett fra kundens perspektiv og færre misforståelser mellom salgs- og markedsavdelingen. Ifølge foredragsholder Ben Cotton fra HubSpot, opplever bedrifter som implementerer smarketing en årlig salgsvekst på hele 20 %.
Cotton trakk frem tre viktige punkter for et vellykket samarbeid mellom markedsfører og selger:
- Salgs- og markedsavdelingen må sette klare mål og ha en felles målforståelse.
- Direkte kommunikasjon mellom salgs- og markedsavdelingen.
- Godt samsvar i kommunikasjonen fra salgs- og markedsavdelingen ut mot kunde.
Relevant innhold til rett tid
Et annet viktig tema som ble trukket frem i flere av foredragene, var fokuset på nyttig og relevant innhold i markedsføringen. Mats Hjørnevik fra Borregaard Exilva la i sitt foredrag fokus på hvor viktig det er å skape merverdi for kunden. Dette gjøres ved å ha et høyt fokus på kundens problemstillinger og utfordringer, og å tilby relevant innhold i øyeblikket kunden trenger dette.
Målgrupper er viktigere enn noen gang. Nyttig innhold må skapes for riktige personas, leveres til rett tid i kjøpsreisen og i de kanalene kunden faktisk befinner seg. Hovedessensen ligger i å skape verdi for kunden. Dersom kundene føler de får mye verdi igjen for å velge din bedrift som leverandør, vil du også se effekt på kundelojaliteten.
Læringsutbytte
Deltakelsen på Inbound Marketing-Dagen 2017 har vært både lærerik og inspirerende. I tillegg til kunnskapsrike og dyktige foredragsholdere, har vi fått god innsikt i de vellykkede inbound-implementeringene til Norsk Gjenvinning og Borregaard Exilva. Dagen har overbevist oss i enda større grad enn tidligere at inbound marketing er en strategi som fungerer, og at flere norske bedrifter bør vurdere å implementere inbound som markedsføringsstrategi.