Ny endring i AdWords gjør det vanskeligere å bli synlig på Google

 

Har du lagt merke til det? Google har fjernet AdWords-annonsene på høyresiden i søkeresultatene. Vi fleiper ikke. Annonsene er borte vekk, og Google innrømmer å ha eksperimentert med dette i lang tid. "We'll continue to make tweaks", sier en talsperson til TheSEMPost. I mellomtiden vil vi gi deg en oppdatering på hva som endres, hvordan det påvirker deg - og hva du må gjøre nå for å ivareta din synlighet på Google.

Dette er endringen – og slik påvirker den deg

Den første som rapporterte om nyheten var TheSEMPost, som fredag 19. februar kunne melde om at Google fjerner annonsene i sidekolonnen i sine søkeresultater.

Det er ikke å legge skjul på at dette kan få store konsekvenser for din digitale markedsføring. Når annonsene i sidekolonnen fjernes, øker konkurransen om å vises på de resterende plasseringene - som i dag ligger over det organiske søkeresultatet:

Google fjerner AdWords-annonsene i høyre kolonne

Dette setter høyere krav til kompetanse og struktur hos dem som forvalter AdWords-kontoene dine. Det blir enda viktigere å ha en systematisk tilnærming til å optimalisere bud og luke vekk søkeord som ikke er lønnsomme. 

For å ta et steg tilbake, er det verdt å merke seg at dette ikke nødvendigvis har like stor betydning for alle. Dersom din betalte søketrafikk i stor grad kommer fra mobile enheter, vil du ikke påvirkes av dette over natten. Men på sikt vil nok konkurransen bli høyere også her.

Det betyr at du uansett er nødt til å forholde deg til endringene og iverksette riktige tiltak. 

Dette må du gjøre for å forbli synlig på Google

På sikt vil endringene kunne påvirke kanalvalg - altså hvor bedriften din bør disponere markedsføringsbudsjettet. Hvor sårbar er du for økte kostnader fra søkemotorannonsering? Hva om trenden fortsetter og det blir enda dyrere i femtiden?

Det er tre tiltak som er nærliggende å anbefale her:

  1. Øk oppfølgingen av Google AdWords og optimaliser kontinuerlig for å sikre synlighet på de søkefrasene som gir best resultater

  2. Omdisponer deler av budsjettet for søkemotorannonsering til utvikling av eide kanaler. Dette gir deg flere bein å stå på, og gjør deg mindre sårbar for fremtidige endringer. Ved å skrive unikt innhold optimalisert for dine viktige søkefraser vil du på sikt få bedre organiske plasseringer i søkemotorene, som igjen gir ubetalt søkemotortrafikk

  3. Benytt deg av muligheter for økt synlighet på søkeresultatsidene. Ved hjelp av strukturerte data kan du i en rekke tilfeller oppnå økt synlighet.

Vi ser nå en søkemotor som er i ferd med å gå over fra "barnestadiet" til "tenåringsstadiet". At brukeropplevelsen forbedres er bra både for brukerne og de som annonserer på AdWords. Endringer i søkemotorene stiller stadig nye krav til utøvere av SEO (søkemotoroptimalisering) og SEM (søkemotormarkedsføring), og det er store gevinster for dem som er oppdaterte og kan snu seg fort i dette terrenget.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Jonas Bjørnstad's photo

Av: Jonas Bjørnstad

Som COO i Markedspartner har Jonas det overordnede ansvaret for selskapets leveranseprosesser. Han har bred erfaring med digital markedsføring, og brenner for effektiv utnyttelse av digitale verktøy og kanaler.