Nå kan du lage skreddersydde undersøkelser i HubSpot

 

Nyhet! I slutten av august lanserte HubSpot såkalte Custom Surveys (skreddersydde undersøkelser). I dette blogginnlegget gir jeg deg en rask oversikt over hva Custom Surveys er, hvordan det fungerer, og ikke minst hvorfor det er viktig for deg og din bedrift.

Dette er HubSpot >

Fra standardiserte undersøkelser til full frihet

HubSpot har allerede løsninger for å utføre kundeundersøkelser direkte i systemet. De ligger i ServiceHub’en under «Feedback Surveys». Før lanseringen av Custom Surveys har man kunnet gjøre følgende undersøkelser direkte i HubSpot:

  • Customer effort score (CES)

Dette er en undersøkelse som måler hvor fornøyde kundene dine er med sin opplevelse etter å ha vært i kontakt med kundeservice/support. Dette er viktig å kartlegge for å identifisere hvordan din bedrift kan yte bedre kundeservice mot sine kunder.

  • Customer satisfaction survey (CSAT)

Denne undersøkelsen går ut på å måle den totale kundetilfredsheten etter kunder har vært i kontakt med bedriften din. Dette er viktig å kartlegge, ettersom kundetilfredshet er viktig for å få lojale og fornøyde kunder.

  • Customer loyalty = Net Promoter Score (NPS)

Når vi først er inne på fornøyde kunder, er denne undersøkelsen er ment for å måle hvor sannsynlig det er at kundene dine vil anbefale bedriften til familie, venner, eller andre. Dette kan være viktig å kartlegge, ettersom det sier noe om hvor lojale kundene dine er til din bedrift.

Dette var en kort forklaring av de eksisterende typene undersøkelser tilgjengelig i HubSpot. Fellesnevneren for alle tre, er at de setter visse begrensninger på hvordan de kan utformes og hva de kan bli brukt til.

Men, ikke nå lenger!

Nå har HubSpot lansert Custom Surveys. Og ja, som det ligger i navnet kan man nå lage helt skreddersydde undersøkelser, rett i HubSpot! La oss se nærmere på hvordan det fungerer…

Hva er Custom Surveys?

Skreddersydde undersøkelser betyr at du som markedsfører kan lage undersøkelser som er tilpasset det du og din bedrift trenger, helt ned til fingerspissene. Nå kan du for eksempel lage mer nyanserte undersøkelser som svarer på hva kunder mener om produktene og tjenestene dine. Du kan også bruke Custom Surveys til interne undersøkelser i bedriften, for eksempel til personalrelaterte saker. Med Custom Surveys i HubSpot kan du også lage undersøkelser som retter seg til andre enn dine kunder, som for eksempel samarbeidspartnere, leverandører og andre. Mulighetene er uendelige, og det er kun kreativiteten som setter grenser.

Hvordan funker det?

Funksjonaliteten for Custom Surveys er automatisk tilgjengelig for de med HubSpot ServiceHub Professional eller Enterprise-lisens. For å lage en Custom Survey velger du «Service» og deretter «Feedback Survey» og så «Custom Survey».

Custom_Surveys

Når du starter en Custom Survey må du først velge om undersøkelsen skal deles på e-post, eller med delbar link. Videre kan du sette opp en god del automatikk med Workflow-funksjonaliteten til HubSpot som man kan kombinere med undersøkelsene. Her er det bare å prøve seg fram og være kreativ!

Etter du har valgt distribusjonsmetode, kan du begynne å lage undersøkelsen. Da kan du «drag and drop» mellom ulike elementer som overskrift, tekst, bilder, og en skillelinje. Dette er selve strukturen og hvordan undersøkelsen ser ut. Neste steg er å velge hva slags type spørsmål du ønsker. Her er det mange muligheter.

En annen praktisk ting med Custom Surveys er at du kan se og analysere svarene rett i HubSpot. Det er ikke nødvendig med integrasjoner eller eksport av data.

Hvorfor er det viktig?

Custom Surveys er et stort steg for HubSpot. Før var det kun mulighet til å lage de tre standariserte undersøkelsene jeg nevnte tidligere, men med Custom Surveys er mulighetene uendelige. Dette fordi du med skreddersydde og personaliserte spørsmål, kan få verdifulle tilbakemeldinger som gir deg og din bedrift uvurderlig innsikt i videre arbeid.

For å få tilgang til Custom Surveys må man ha HubSpot ServiceHub Profesional eller Enterprise-lisens. For å lese mer om andre HubSpot-nyheter, sjekk ut HubSpotbloggen. 

ta-kontakt-med-lars

 

 

Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen's photo

Av: Tom Kristian Blix-Nilsen Hansen

Tom Kristian jobber som digitalrådgiver Markedspartner. I den rollen jobber han mye i HubSpot, er HubSpot Certified Trainer, og har gjennomført flere titalls opplæringer for ulike kunder. Samtidig har Tom Kristian ofte et prosjektlederansvar på de kundeprosjekter han er en del av. Tom Kristian har fullført en mastergrad i markedsføringsledelse ved Høyskolen Kristiania i Oslo og en bachelorgrad i markedsføring og salgsledelse fra samme skole. Der er han ofte innom som både gjesteforeleser og studentmentor.