LinkedIn er en viktig plattform for B2B-bedrifter som ønsker å komme i direkte kontakt med beslutningstakere, fordi plattformen tillater deg å segmentere godt på stillingstitler, roller og bedrifter. Med Conversation Ads kan du nå flere med mer personlige annonser.
Tidligere har jeg, som mange andre, støtt på utfordringer med høye kostnader knyttet til sponset innhold på LinkedIn. Generelt har LinkedIn en høyere CPC (kostnad per klikk), sammenlignet med annonsering på andre plattformer som Facebook/Instagram og Google.
Til tross for LinkedIn's høye priser ser jeg verdien i å annonsere på plattformen. Når jeg setter opp annonser er jeg alltid på utkikk etter kostnadseffektive måter å engasjere publikum. Jeg begynte derfor å utforske nye annonseformater på LinkedIn og ble oppmerksom på "Conversation Ads". Conversation Ads er ikke en bransjenyhet, men i praksis var formatet ukjent for meg. Etter å ha testet det ut kan jeg konkludere kort med at det er et veldig spennende annonseformat - og jeg tror flere bedrifter der ute kan tjene på å ta det i bruk!
I dette blogginnlegget skal jeg ta dere gjennom min enkle, men effektive testprosess.
Hva er Conversation Ads?
Kort fortalt er Conversation Ads et interaktivt annonseformat designet for å skape mer personlig og engasjerende annonsering på LinkedIn. Denne typen annonsering er unik fordi den lar deg starte samtaler med LinkedIn-brukere direkte i meldingsinnboksen deres.
I motsetning til tradisjonelle annonseformater som bannerannonser eller enkle tekstannonser, baserer Conversation Ads seg på dialog. Du kan sette opp ulike meldingsveier basert på mottakerens svar. Dette gir muligheten til å tilpasse kommunikasjonen avhengig av brukerens interesser eller behov. Som med andre LinkedIn-annonser, kan du målrette Conversation Ads mot spesifikke demografier, bransjer, yrkesroller eller bedrifter. Dette sikrer at meldingene dine når frem til akkurat de du ønsker å nå. Du kan inkludere ulike CTA (call-to-actions), som å be om registreringer, nedlastinger eller besøk til en webside. Conversation Ads støtter også bilder for å gjøre samtalen mer spennende.
Jeg testet ut LinkedIn’s Conversation Ads ved å markedsføre vår årlige digitale konferanse «Inbound-dagen». Før jeg satt i gang med kampanjen var følgende rammer etablert:
- Budsjett: Vi startet med et innledende budsjett på 3,.500 kr
- Målgruppeidentifikasjon: En klar identifisering av persona og/eller bransjer ble gjort for å sikre at webinaret nådde ut til riktig målgruppe.
- Annonseutforming: Annonsene ble nøye konstruert med tekst og visuelle elementer for å appellere direkte til vår definerte målgruppe.
Med alle forberedelsene på plass ble annonsen opprettet, og kort tid etter den ble lansert dukket denne meldingen opp i våre utvalgtes innboks:
Om mottaker klikket på CTA (Call-to-action) «Meld deg på», dukket det opp et Lead Gen-skjema for umiddelbar registrering, uten å navigeres bort fra innboksen. Alternativt, ved å klikke «Se programmet», ble de omdirigert til en landingsside som ga en detaljert oversikt over arrangementets program.
Målsetting og resultater
Vår målsetting for kampanjen var å generere flest mulig aktuelle leads. Vi ønsket ikke å nå "så mange som mulig", men hadde klare personas som vi ønsket å få inn.
Tidligere resultater til sammenligning:
Sponset innhold på LinkedIn har i gjennomsnitt gitt oss CPC på ca. 137kr og CTR på ca. 0,56%.
Det første jeg la merke til var en enorm nedgang i CPC (fra ca. 137kr til 1,92kr) og en utrolig økning i CTR (fra 0,56% til 62.87%). Det er likevel viktig å notere seg at ett klikk = åpnet meldingen. Mange liker å tømme innboksen sin for varsler, så ett klikk er ikke nødvendigvis en indikasjon på at budskapet ditt engasjerer mottakeren. For en Conversation Ads lead-kampanje vil klikk, CTR og klikkpriser ikke gi et godt bilde av kampanjens effektivitet.
Billige klikk vil likevel resultere i at budskapet ditt når ut til flere, fordi det skaper rom for flere visninger innenfor satt budsjett. Har du da en annonse som appellerer til målgruppen din, kan du forvente lavere kostnad per lead , og flere leads.
Conversation Ads ga oss en lead-kost på 159.09kr. Totalt brukte vi 3,500 kr på å konvertere 22 aktuelle beslutningstakere, takket være LinkedIn's segmenteringsmuligheter (og godt forarbeid).
Bør din bedrift teste ut LinkedIn Conversation Ads?
LinkedIn sin styrke er, som nevnt, presise målrettingsverktøy som gjør det mulig å få direkte kontakt med beslutningstakere innen spesifikke bransjer, roller eller selskaper. For at annonsering på LinkedIn skal være kostnadseffektivt for din B2B-bedrift, kreves det en dyp forståelse av eget produkt eller tjeneste, samt en klar og definert målgruppe. Når du treffer riktig på LinkedIn, vil ofte verdien av kontaktene være høyere enn de du vanligvis ville fått via Meta eller Google.
Conversation Ads gir lavere CPC, og med lavere CPC når du flere av akkurat de du ønsker å nå. Med en god strategi kan det gi utrolige resultater.
*Det er viktig å merke seg at Conversation Ads ikke bør være et annonseformat som kjøres alene. Jeg anbefaler sterkt å integrere en slik kampanje som en komponent i en overordnet inbound-marketing strategi.