Dagens arbeidsmarked preges av lav arbeidsledighet og høy sysselsettingsgrad. Nordmenn tar stadig høyere utdanning, og arbeidstakere bytter selskaper og sektorer oftere enn før. Samfunnsendring skjer stadig raskere, med digitalisering i front – dette gjør at det det blir vanskeligere å tiltrekke seg de rette kandidatene, og at det blir et større behov for effektivisering av rekrutteringsprosessen.
Hvis du ønsker tiltrekke deg talentene i markedet, krever det at du mestrer en kombinasjon av employer branding og teknologi. Det hjelper nemlig ikke at du har den gode bedriftskulturen som de beste talentene krever, om du ikke markedsfører dette utenfor virksomheten.
I dette blogginnlegget vil du få noen tips om hvordan du kan benytte markedsføringsprinsipper og teknologi i din rekrutteringsprosess.
Benytt kjente markedsføringsprinsipper i rekrutteringsprosessen
Mange bedrifter er flinke til å synliggjøre og markedsføre varen eller tjenesten de leverer, men visste du at du kan få godt utbytte av å bruke de samme prinsippene i rekrutteringsprosessen?
Tradisjonell rekruttering henvender seg i hovedsak til kandidater som aktivt ser etter ny jobb. Men akkurat som en kjøpsprosess starter lenge før kunden kommer inn i butikken, begynner påvirkningsarbeidet mot talentene lenge før de vurderer å bytte jobb.
Det gjelder altså å tiltrekke seg talenter og holde disse varme (lead nurturing) til de er klare for å bli en del av bedriften deres. Her kan vi trekke mange paralleller til den kjøpstrakten som markedsførere og selgere jobber etter for å tiltrekke seg og konvertere leads til kunder. I webinaret nedenfor går jeg mer i detalj på hvordan dette fungerer i rekrutteringssammenheng:
Effektiviser rekrutteringsprosessen med teknologi
Teknologi spiller en viktig rolle i denne måten å rekruttere på, og bør gjennomsyre prosessen fra a til å.
-
Benytt sosiale medier som rekrutteringskanal
Talenter som er godt fornøyd i jobbene sine, titter ikke på stillingsannonser på Finn.no, men du kan tiltrekke deg dem ved hjelp av godt innhold på sosiale medier. Kanskje vil de i førsteomgang lese en post om hvordan jobbe mer effektivt i arbeidshverdagen, før du eksponerer de for ledige stillinger? -
Bruk filtreringsmulighetene på en strategisk måte
Ved å ta i bruk filtreringsmulighetene de forskjellige sosiale kanalene tilbyr, kan du med letthet sile ut kandidatene du ser etter. Hvilken type utdanning vil du at kandidaten skal ha? Hva slags tidligere erfaring er ideell? Er det noen typer interesser som vil gjøre at kandidaten passer inn i kulturen hos dere? Mulighetene er endeløse. Og det handler ikke så mye om å fylle opp databasen med flest mulig kandidater, men å fange opp de som er interessante for bedriften. - Automatiser rekrutteringsprosessen
For å holde interessenivået til talentene oppe er det viktig at du eksponerer de for innhold som er av interesse. Dette kan du automatisere på samme måte som markedsførere gjør med leads. Eksempelvis kan du sette opp at en e-post sendes automatisk til alle som har gjennomført en test på karrieresidene deres.
- Sørg for sporing og datainnsamling – det er det som virkelig er verdifullt med employer branding
Et godt employer brand og en stor talentdatabase er vel og bra, men hvis du ikke får innsikt i hvordan talentene responderer på innholdet ditt, er det ikke verdt så mye. Du bør enkelt kunne fange opp kandidater som utviser interessant atferd. Det kan for eksempel hende at de har besøkt ledige stillinger flere ganger, men snudd i døra fordi søknadsprosessen er for krevende. Fanger du ikke opp dette, kan du gå glipp av mange talenter. - Engasjer talentene ved hjelp av retargeting
Retargeting er en metode som vanligvis brukes i reklame der relevante annonser vises til personer som har besøkt en eller flere sider på nettstedet ditt. Denne metoden kan også bli brukt i rekruttering, eksempelvis ved å vise en stillingsannonse til talenter som har besøkt karrieresiden deres, men ikke lagt igjen en søknad.
Hvis du vil lære mer om hvordan du kan tiltrekke talenter til din bedrift, anbefaler jeg dette webinaret, hvor jeg blant annet tar for meg strategier, ulike digitale verktøy og eksempler på beste praksis for å få bedre employer branding.