Jobber du i en bedrift som har startet med inbound marketing, og du har fått signaler om at du vil bli en av bidragsyterne – men du er travel og lurer på hva du vil få igjen for strevet? Eller er du kanskje markedssjef og ansvarlig for å rekruttere skribenter til firmabloggen? Er svaret ja på ett av disse spørsmålene, så les videre.
Vi har skrevet mye om hvorfor bedrifter bør blogge, og de åpenbare fordelene med denne formen for markedsføring, som går under begreper som inbound marketing og content marketing. Men nå vil jeg fokusere på deg som fagekspert, og hva du kan få ut av bli en bedriftsblogger.
Før vi begynner, la oss bare slå fast hva blogging er i bedriftssammenheng:
De fleste av oss går rundt med mye verdifull kunnskap i hodet. Noe av det er dokumentert, gjerne i interne notater eller e-poster. Men det er noen fascinerende mekanismer som skjer når vi legger hodet på blokka og går offentlig ut med tankene, kunnskapen, erfaringen og ideene våre.
Det ene er at du blir en bedre «tenker». Det er fordi skriveprosessen tvinger deg til å sortere tankene dine rundt konkrete temaer, formulere argumenter og sette dem i riktig rekkefølge. Har du skrevet om et tema, vil du merke at du i samtaler senere blir mer tydelig i budskapet ditt og sikrere i overleveringen, som du vil bringe med større selvtillit.
Som en konsekvens av at du tenker klarere, vil du også over tid forbedre dine skriftlige kommunikasjonsevner. Med en god korrekturleser eller bloggcoach, vil du stadig lære. Språket vil flyte bedre og bedre, ettersom du lærer å bruke grammatikk og skjære bort unødvendig daukjøtt fra teksten din.
Du blir også en bedre pedagog og leder. Som blogger har du nemlig en lærerrolle overfor leseren, som er din «elev». For at du skal kunne lære bort noe, må du kunne det til fingerspissene selv, og gjøre komplisert materiale enkelt.
Ett av kriteriene for overbevisende artikler er påstander som er godt begrunnet og støttet av forskning, erfaring, eller best av alt, begge deler. For å bli en overbevisende skribent må du derfor lese mer og gjøre mer research. Det betyr at du øker kunnskapen din, men også en ting til: Når du leser godt skrevet innhold, plukker du ubevisst opp språket og blir på den måten en bedre skribent.
Evnen til å tenke klart og strukturert og kommunisere tydelig, samt å stadig lære nye ting, er viktige egenskaper for å lykkes i alle sfærer av livet. Disse egenskapene fostres av blogging.
Som artikkelforfatter (eller blogger, om du vil) er du i en sterk posisjon til å bygge det vi kaller tankelederskap. En tankeleder er en person som er anerkjent som en autoritet på et spesialisert område – hvis ekspertise er etterspurt og ofte belønnet. Som profesjonell er du i en av fire kategorier akkurat nå:
(Modellen over er hentet fra mitt foredrag om tankelederskap, som gir deg en oppskrift på hvordan du kan gå fram for å bli en anerkjent ekspert. Se alle de 46 slidene her.)
De fire nivåene av tankelederskap er:
Uten sammenligning for øvrig: Mang en amerikansk president og norsk statsminister passer inn i den beskrivelsen. Obama var en habil skribent, men hadde begrenset tid. Erna Solberg har dysleksi. Begge har taleskrivere. Kanskje du kan skrive en god tekst, men det tar deg mangfoldige timer. Da kan det være fornuftig å hyre en ghostwriter (norsk: skyggeforfatter).
Jeg har selv gjort mye ghostwriting for ledere, ingeniører og fageksperter, og måten samarbeidet fungerer på kan variere. En viktig suksessfaktor er at den jeg skriver for har et betydelig eierskap til teksten og ideene hun eller han ønsker å formidle. De blogginnleggene som skapes i skjæringspunktet mellom ekspertens kunnskap og ideer og min og mine kollegers formuleringsevne blir de aller beste.
Handoveren fra ekspert til forfatter kan skje på en av to måter:
I MarkedsPartner har vi en hel avdeling med innholdsrådgivere og -produsenter. 99 % av det arbeidet de gjør er av typen ghostwriting. I noen oppdragsavtaler opptrer vi også som språkvaskere og korrekturlesere – alt etter hva som er formålstjenlig for kunden.
Det er stor forskjell på å kunne noe og å være kjent for å kunne noe. Ved å blogge vil du vokse profesjonelt, styrke dine kommunikasjonsevner og over tid bli sett på som en ekspert. Det gir klare fordeler. Du blir en viktigere brikke i bedriften din og en hørbar stemme i bransjen din. Arbeidsgiveren din, kolleger, kunder og partnere vil verdsette deg og din kompetanse mer, med de positive effektene det kan ha på din karriere og arbeidssituasjon. Ønsker du å tips til hvordan du skriver et godt blogginnlegg, les artikkelen Hvordan skrive et blogginnlegg du kan være stolt av. Lykke til!