Hvordan planlegge, produsere og lansere en podkast

Av Erlend Førsund 9. juni 2020 | 7 minutter lesetid

hvordan_planlegge_produsere_og_lansere_en_podcast

I dette blogginnlegget får du en innføring i hvordan du lager en podkast-strategi, hvilket utstyr du trenger for å komme i gang, og hvordan du tar opp og publiserer podkasten din.

1. Etabler et innholdskonsept (les: strategi)

Som alt annet innhold du lager, bør du starte med å etablere et innholdskonsept – strategien bak podkasten din. Innholdskonseptet skal definere følgende:

  1. Målgruppe – hvem er podkasten til for? Vet du hvem du skal nå frem til, så faller ofte hva-et på plass av seg selv. Lag en persona på den eller de lyttergruppene du ønsker å nå. Unngå å gå for bredt ut. Jo flere du forsøker å favne, jo vanskeligere er det å være relevant for lytterne. Redd for at du skal bli for smal? Husk at femti engasjerte lyttere er bedre enn fem hundre sporadiske lyttere.

  2. Verdibidrag – hva skal du levere til dem, og hvordan? Hva du skal levere vil ofte være en kombinasjon av tips, kunnskap eller aktuelt stoff om et gitt tema. Inkluder også hvordan du vil gjøre dette. Skal du levere monologer? Intervjuer? Eller er det en samtale mellom flere i et panel? (Les mer om de ulike podkastformatene her, og se hvem som passer deg best.)

  3. Utbytte – hva vil lytterne sitte igjen med? Tenk på et overordnet nivå. Podkasten din skal gjerne utdanne, inspirere eller underholde – konkretiser dette. Hva skal de være i stand til å gjøre bedre som lyttere av din podkast?

  4. Frekvens – når og hvor ofte vil du levere? Det vil ta mer tid enn du tror å produsere en podkast. Noen podkaster har daglige episoder, men ukentlig er nok det vanligste. Det viktigste er at du holder en jevn frekvens – podkastlyttere er lojale, så har du sagt at du publiserer hver mandag, så gjør det.

Bli kontaktet av en ekspert om digitalt innhold i din bedrift. Gratis og  uforpliktende.

Her er tre podkast-beskrivelser sakset ut fra Spotify, som viser hvordan de fire elementene fra innholdskonseptet er flettet inn:

Podcast-beskrivelser-The-inner-changemaker-show-treningspodden-og-this-old-marketing

 

Når du er ferdig med innholdskonseptet ditt, lag en beskrivelse lik en av de du ser over. Denne beskrivelsen kan også brukes internt i organisasjonen, for å sikre forståelse og felles retning hos bidragsytere til din podkast.

2. Planlegg én sesong først

For at du ikke skal brekke nakken på satsningen din, hvor du føler deg forpliktet til å holde det gående en gang i uken inn i evigheten, anbefaler jeg å planlegge én sesong av podkasten din til å begynne med, inndelt i ti-tolv episoder. Ved sesongslutt kan du evaluere og eventuelt videreføre den, dersom podkasten har gitt tilfredsstillende resultater.

Den første podkastepisoden din kan gjerne være en episode null, hvor du introduserer podkasten, hvem den er til for, og hva den handler om. Med andre ord, vil du snakke deg gjennom punktene i innholdskonseptet ditt. Hensikten med episoden er å gi lytterne muligheten til å vurdere om podkasten din er noe for dem. Bruk også tid på å introdusere deg selv, så lytteren kan bli kjent med deg, men også for å bygge troverdighet på at du er rett avsender av budskapet. Hva kan du vise til av erfaringer, utdanning eller meritter for å bevise at du er en ekspert på det du prater om?

På lanseringsdagen bør du i tillegg til episode null (som gjerne kan komme en uke før) ha 4-5 episoder som allerede ligger ute. De som finner deg trenger å høre et par episoder før de finner ut av «what you are about». Hvis de liker det de hører, vil de trykke på følg-knappen. Selv om podkasten din vil handle om et overordnet tema, så vil du nok fra episode til episode ta for deg mange ulike vinklinger og undertemaer. Det at du har flere episoder ute, vil gjøre det enklere for potensielle lyttere å forstå bredden i podkasten din.

For hver episode du planlegger, bør du definere hva læringsmålet er: Hva skal lytteren sitte igjen med etter å ha hørt episoden? Hva skal de kunne gjøre basert på det de har lært? På denne måten unngår du huller, og du glemmer ikke de vesentlige momentene.

Det finnes en hel rekke formater å velge mellom, og måten du planlegger hver episode på avhenger av om du skal holde monolog, intervjue noen eller prate med flere i studio. Det finnes noen som skriver hele podkastmanuset og leser dette opp under innspillingen. Det er som regel ikke en god ide, da det er tidkrevende og kan oppleves mindre ekte og engasjerende for lytteren. Unntaket er kanskje «true crime»-sjangeren, hvor det er viktig å ha en kronologi i fortellingen og høy grad av detaljnivå i presentasjonen, og hvor man også ofte dramatiserer historien med musikk og lydeffekter. For de aller fleste podkaster holder det å notere seg kulepunkter med temaer man skal pense innom – og så må du selvsagt gjøre nødvendig research og være godt forberedt på temaet du skal snakke om.

3. Utstyr

Som podkaster trenger du en god mikrofon for å ta opp stemmen din, og et headset som lar deg få høre hvordan du høres ut under opptak. I jungelen av mikrofoner er det greit å vite at det er to hovedkategorier:

  • XLR-mikrofoner: Den mest fleksible løsningen, og den mange lydnerder sverger til, da man enkelt kan bytte ut komponenter (kabel, mikrofon og miksebord). Skal du bygge et studio med to eller flere mikrofoner, er XLR-mikrofoner et fornuftig valg. Har du en digitalopptager, kan du koble en XLR-mikrofon rett inn i denne, om du er ute i felten, i motsetning til en USB-mikrofon, som er avhengig av en datamaskin for å fungere. XLR-mikrofoner krever noe mer forkunnskaper enn USB-mikrofoner.

  • USB-mikrofoner: Ideell for begynnere og solo-podkastere. Du trenger ikke å koble den til et miksebord, bare plugg den rett inn i USB-porten på din datamaskin, og den virker. Prissjiktet på USB-mikrofoner er noe lavere enn for XLR. En ulempe med dem er at du ikke kan bytte ut enkeltkomponenter, og at det er krevende å operere flere på en gang.

Blye Yeti (USB) og Røde Procaster (XLR) er to populære mikrofoner for podkastere. Kjøper du en digitalopptager av typen Zoom H4n – hvis portabilitet og diskresjon er viktig – kan du koble en XLR-mikrofon til denne, eller du kan bruke den innebygde kondensatormikrofonen.

Forskjellige-typer-utstyr-til-podcast-Zoom-H4n-Blue-Yeti-Røde-Podcaster

Av tilleggsutstyr kan du vurdere å kjøpe inn en studioarm, som er et stativ du kan feste mikrofonen til. Et pop-filter fjerner de irriterende lydende når vi uttaler p-er og b-er og hindrer spytt fra å trenge inn i mikrofonen.

4. Ta opp

Jeg har noen generelle tips til hva du bør tenke på før du trykker record og spiller inn din første podkast:

  • Bruk en god mikrofon, som du har testet på forhånd.

  • Velg et rom som er så stille som mulig. Unngå å ha på deg ting som klirrer eller å sitte i en stol som knirker, eller å tromme med fingrene på bordet.

  • Gjør akustiske tilpasninger til rommet. Du kan hindre at lyden «spretter» mellom veggene ved å bruke lydabsorberende gjenstander som puter, madrasser, gardiner eller akustiske skumpaneler.

  • Bruk et pop-filter for å filtrere ut plosiver.

  • Sett «gain» på mikrofonen slik at innkommende lyd er på halv eller tre kvart av maksimalt volum. Dette hindrer forvrengt lyd.

5. Produser podkasten din

Du vil trenge en datamaskin og en programvare for å redigere lydopptaket ditt. Har du Mac, kan du bruke Garageband, som følger med som standard programvare, og som er en forenklet versjon av Apples Logic Pro X. Et annet populært alternativ er Audacity, som er gratis (open source) og som kan brukes både på Mac og PC.

Begge programmene lar deg redigere med presisjon, importere lydklipp og effekter inn i produksjonen din og eksportere til ulke lydformater. Jeg går ikke inn på det lydtekniske her, men her er noen generelle råd:

  • Klipp bort unødvendige segmenter av opptaket ditt. Det kan være nølingen din i starten, lange pauser, støy eller prating som ikke gir nok verdi til lytterne.

  • Bruk gjerne musikk i intro eller outro.

6. Publiser og promoter!

For å lagre podkasten din på nettet, trenger du en hostingtjeneste. Noen populære alternativer er Buzzsprout, Anchor, Libsyn, Soundcloud og Podbean. Alle disse har gratisløsninger, mens du på sikt vil trenge å oppgradere for å få tilgang til statistikk, mer lagringsplass eller annen funksjonalitet. Pro-versjonene starter i prisnivået 5-15 dollar i måneden.

Husk også å registrere podkasten din hos de største podkast-bibliotekene: Apple Podcasts, Spotify Podcasts og Google Podcasts. Her vil du bli bedt om å oppgi informasjon som podkast-tittel, beskrivelse, grafikk (3000 x 3000 piksler i jpg/png-format), og du vil bli bedt om å velge minst én kategori (maks tre) samt språk.

Når podkasten din er oppe, husk å promoter! Del den med nettverket ditt – du har kanskje en e-postliste, men post også smakebiter i sosiale medier. Kontakt admin på relevante grupper på LinkedIn og Facebook og be om deres tillatelse til å anbefale podkasten din, eller du kan tenke større og finne relevante blogger, nettsteder eller YouTube-kanaler som du kan gå i partnerskap med. Hvis dere har stor grad av overlapping i målgruppe, kan det skape attraktive vinn-vinn-effekter og du kan raskt skape moment for podkasten din.

New call-to-action

Temaer: podkasting, podcast


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er innholdsrådgiver i MarkedsPartner. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 18 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Skap resultater med inbound marketing og Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Relaterte innlegg

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle