HubSpot er et naturlig valg av CRM for bedrifter og enterpriser som ønsker å jobbe datadrevet med kundereiser og inbound-metoden. Kundedataplattformen er nå verdens ledende programvare for marketing automation samt inbound markedsføring, salg og kundeservice med 25% av markedsandelen. Da er det ikke så uventet at de fortsetter å vinne priser slik som årets G2 Crowd Awards «Best Product for Marketers 2020» og «Best Marketing Automation Software».
Likestilt er eierskap til og anvendelse av brukerdata for forvaltning av operasjonelt anvendbare data en viktig årsak til at så mange bedrifter velger HubSpot. I stedet for å ha et titalls ulike applikasjoner for e-post, sosiale medier, blogging, CRM, nettsted og mer, hvor data lagres spredt i siloer og ikke "snakker" med hverandre, har man alle de samme applikasjonene i en og samme løsning (HubSpot), og dermed alle data.
Med eierskap til virksomhetens data og kunnskap om kunder og kontakters digitale atferd, har man et konkurransefortrinn som gjør det enklere å skape verdi for kundene og øke avkastningen på markedsføring og salg.
Vanlige kjøpskriterier for anskaffelse av HubSpot
Som Norges største fagmiljø og partner på HubSpot CRM, Growth Suite og CMS ser vi i MarkedsPartner at HubSpot, samt modulene for salg, markedsføring og kundeservice, er spesielt forenlige med bedrifter som har én eller flere av følgende behov og målsettinger:
- Informasjonsbaserte kjøpsprosesser
- Mål om å bedre bedriftens kundereiser
- Behov for å samle data fra marked, salg og kundeservice på ett sted
- Behov for å styrke samarbeidet mellom salg og markedsføring og sikre at salg får optimalt utbytte av markedsføringen
- Behov for å automatisere markedskomunikasjon
- Mål om å implementere inbound marketing og sales
- Behov for et intuitivt dashboard som rapporterer på aktiviteter og pipelines på tvers av avdelinger.
- Et mål om å utvikle en tydelig ABM-strategi
- Behov for at et nytt CRM kan integreres med bedriftens eksisterende ERP, kjernesystem og CRM (f.eks Visma og Salesforce)
- Behov for å knytte e-commerce med CRM og marketing automation
- Behov for oversikt over kontakters digitale adferd og automatisert leads nurturing (automatisk bearbeidelse av leads)
HubSpot Growth Suite for Starter, Professional og Enterprise
Det at kundedataplattformen til HubSpot treffer på så mange vitale kjøpskriterier kommer av at plattformen er bygget opp med et underliggende CRM og tre hovedmoduler for markedsføring, salg og kundeservice. Disse kan kjøpes hver for seg, eller samlet, i det HubSpot kaller Growth Suite. De tre modulene er:
- Marketing Hub
- Sales Hub
- Service Hub
Disse deles også inn i tre lisenstyper; Starter, Professional og Enterprise.
Med de tre modulene og HubSpot CRM samles data fra marked, salg og kundeservice på ett sted som igjen er tilgjengelig for bedriftens brukere, på tvers av avdelinger.
Dette gjør det mulig for salgsteamet å vite (istedenfor å synse) hva slags behov et lead har. Basert på leadets digitale adferd og samhandlinger med bedriftens innhold, e-poster, kontaktpunkter og markedsføring. I tillegg til å fasilitere utvikling av en bærekraftig ABM-strategi ved hjelp av automatiserte handlinger som utløses basert på bedriftens utvalgte parametere.Samtidig kan markedsavdelingen kvalitetssikre hva slags type leads og personas bedriften tiltrekker seg. Både fra oppsamlet data og i sanntid. Det gjør det mulig å følge markedskronene tett og raskt følge opp aktiviteter som fungerer, og luke ut de som gir dårlig avkastning.
Service Hub, som byr på chat-løsninger, tickets, automatiserte rapporter og mye mer, gir også kundeservice tilgang til den samme kundeinformasjonen som marked og salg har, noe som utvilsomt er en styrke for bedrifter med mål om å forbedre sine kundereiser.
Plug-and-play: Integrasjoner til mer enn 300 applikasjoner
Rundt HubSpot er det et stadig voksende økosystem av programvare-integrasjoner som HubSpot har tatt inn i sitt App Partner Program. Over 200 integrasjoner er allerede på plass; alt fra eksterne løsninger for CRM, videohosting, spørreundersøkelser, webinarer, chat, e-commerce og automatisering.
Her er noen populære eksempler:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dette er applikasjoner som allerede har en ferdigutviklet integrasjon direkte fra HubSpot. Men via REST API i HubSpot, kan bedrifter med HubSpot-lisensen «Professional» eller «Enterprise» få tilpasset integrasjoner mot tredjepartsapplikasjoner.
Les mer om hvordan Salesforce integreres med HubSpot.
HubSpot bloggplattform og CMS
Enhver bedrift som har satt seg inn i inbound-metodikken vet at innhold er alfa og omega for suksess. Det bedriften din skriver, viser og sier er det som ofte treffer potensielle kunder først. E-poster, automatiserte så vel som manuelle, er selvsagt et viktig ledd. Mulighet for å bruke landingssider og kontaktskjemaer, samt a/b-testing av CTA like så. Men for å tiltrekke leads over tid, og analysere leadsene som kommer inn, er det lite som slår innholdsmarkedsføring på egne flater. Ergo; bedriftens nettside bør ha en blogg, et magasin eller eget område for artikler. Og da trenger du et CMS, altså et Content Management System.
Ikke bare har Marketing Hub en egen funksjon for å opprette blogger, publisere innlegg, automatisere e-poster på innleggene og dele direkte til SoMe. En blogg-funksjon som allerede er viden kjent for å være ekstremt brukervennlig. Men HubSpot lanserte også i april 2020 en CMS Hub som gjør det mulig for bedriften å utvikle egne nettsider og fronter, legge til funksjoner og skalere innhold i takt med at bedriften vokser, i en back-end som hele bedriften kan forstå og ta i bruk.