En digitalrådgivers topp 5 HubSpot-sertifiseringer

Fellesferien nærmer seg, og det samme gjør høysesongen for gjennomføring av sertifiseringer. Hverdagen er ofte for travel til at vi rekker å sette oss ned og ta disse sertifiseringene, så når tempoet roer seg litt ned i juli og august er det en perfekt anledning til å lære noe nytt.

Meld deg på nyhetsbrev fra HubSpotbloggen.no her >

HubSpot har så mange sertifiseringer at det kan være vanskelig å vite hvor man skal starte. Som digitalrådgiver i MarkedsPartner har jeg vært innom nesten alle sertifiseringer HubSpot har å by på, og dermed skaffet meg en viss oversikt. I dette blogginnlegget skal jeg dele mine favorittsertifiseringer for deg som jobber med markedsføring i HubSpot – fra the basics av hva inbound egentlig er, helt til rapportering.

1. Inbound og Inbound Marketing

La oss starte med to åpenbare sertifiseringer – Inbound og Inbound Marketing. Inbound sertifiseringen gir deg en introduksjon til metodikken inbound, som baserer seg på at man skal hjelpe folk. Ifølge HubSpot selv er Inbound like mye en strategi som en mentalitet, og i denne sertifiseringen får du innblikk i metodikken og noen verktøy til hvordan du kan implementere den som strategi. Inbound Marketing sertifiseringen fokuserer på hvordan du kan bruke Inbound-metodikken i din markedsstrategi. Du får høre mer om hvordan du kan lage data-drevne personas, lage innhold som lærer bort og ‘pleier’ leads gjennom hele kjøpsreisen, hvordan du skal bestemme hvilke kanaler som passer best for deg, hvilke tall det er mest nyttig å bygge rapporter på og hvordan du kan eksperimentere for å forbedre ROI. Inbound sertifiseringen fokuserer på metodikken som helhet, mens Inbound Marketing-sertifiseringen dykker mer ned i teknikker og hvordan du kan bruke disse i din markedsstrategi.

2. HubSpot Marketing Software

Inbound og Inbound Marketing-sertifiseringene fokuserer på metodikken Inbound. Den neste sertifiseringen jeg vil anbefale er mer «hands-on». I HubSpot Marketing Software går du gjennom hvordan du kan utføre strategien din i HubSpot. Du får innføring i alt fra å lage et blogginnlegg eller en landingsside, til å lage skjemaer og CTA for å fange opp kontaktinformasjon til de som finner innholdet ditt interessant. Du får også et lite innblikk i rapporteringen. HubSpot tilbyr også en egen sertifisering for rapportering som jeg skal komme tilbake til senere.

3. Digital Marketing

I Digital Marketing-sertifiseringen får du innsikt i hvordan du kan bygge en plan for dine digitale markedsaktiviteter, lage et rammeverk for innholdsproduksjon, optimalisere websiden din for søkemotorer, hvordan du kan lage innhold som både målgruppen din og søkemotorene vil like, hvordan du kan promotere dette innholdet (både organisk og gjennom betalt promotering), hvordan du kan bygge en strategi for dine sosiale medier, og til slutt, hvordan du kan måle og analysere alt jeg har nevnt over. Sertifiseringen går gjennom disse temaene med et inbound mindset, så her får du innblikk i hvordan du kan bruke inbound strategien i din digitale strategi.

Les også: Slik lager du en CTA som konverterer

4. Social Media Marketing og SEO

Dette er nesten litt juks fra min side, men nok en gang har jeg to sertifiseringer på samme punkt: Social Media Marketing og SEO. Sertifiseringen i punktet over, dekker helheten av din digitale strategi, mens du i disse to sertifiseringene får mulighet til å dykke mer ned i detaljene. I Social Media Marketing-sertifiseringen lærer du å bygge en strategi for sosiale medier, sette mål og strukturere teamet og ulike måter du kan bruke innholdet på. I SEO -sertifiseringen lærer du det grunnleggende om SEO og hvordan du kan implementere gode rutiner for din bedrift: fra det tekniske til gjennomføringen til rapporteringen av resultater.

5. HubSpot Reporting

Hvis du har mye data, men ikke bruker den, blir den verdiløs. I tillegg burde data drive beslutningene dine for hvilke taktikker du bruker energien din på. Nettopp derfor er det nyttig å ha gode rutiner for rapportering. I denne sertifiseringen får du en gjennomgang av rapporteringsverktøyet i HubSpot sammen med en del praktiske oppgaver. Denne vil være svært nyttig for deg dersom du ikke har rutiner for rapportering, eller om du ønsker å gå gjennom dine rutiner og utforske nye måter å gjøre ting på.

Les også: 9 nivåer du må gjennom for bedre datakvalitet

Det var en gjennomgang av mine topp 5 (eller 7...) sertifiseringer! Jeg håper du syns de er like nyttige som jeg gjør!

 

Få e-post om tips og triks rundt HubSpot:  Abonner på Hubspotbloggen.no

 

 

Sandra Benrud's photo

Av: Sandra Benrud

Sandra jobber som digitalrådgiver i Markedspartner. Hun har en bachelorgrad i Reklame, PR og Media fra Middelsex University, og en master i Markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania. Hun har erfaring fra reklamebyrå, men har de siste årene jobbet i flere stillinger i Pedab, senest som Markedssjef. Sandra er en dyktig HubSpotbruker og jobber som HUG-advisor i HubSpot User Group Oslo.