Det finnes mange CRM-løsninger på markedet, men Dynamics og HubSpot er spesielt godt egnet for bedrifter i vekst. Vi har sammenlignet de to løsningene.
Alt-i-en-plattform
Både HubSpot og Dynamics tilbyr CRM-plattformer som inkluderer verktøy for salg, markedsføring og kundeservice, noe som letter samarbeid på tvers i organisasjoner, og bidrar til å skape gode kundeopplevelser. 21. april 2021 lanserte de også Operations Hub, som gjør det lettere å synkronisere og vaske kundedata på tvers av plattformer og automatisere forretningsprosesser. Du kan nå integrere HubSpot med hvilket som helst system med et åpen API, sett opp toveis synkronisering i sanntid, og slik sikre en single source of truth – én unik kilde – for hvert datapunkt.
Hva tilbyr HubSpot CRM?
HubSpot CRM er en skybasert plattform med innebygde moduler for marketing (G2s Best Marketing Products for 2021), salg, kundeservice, og CMS.
Hva tilbyr Microsoft Dynamics?
Dynamics er også en skybasert plattform, tilrettelagt for marketing, salg, kundeservice, feltservice, samt økonomi, regnskap og HR.
Begge er effektive verktøy for salg
Begge tilbyr effektive verktøy med gode rapporteringsmuligheter for dem som jobber med salg. Et vesentlig poeng er imidlertid tiden det tar å sette seg inn i hvordan de nye løsningene fungerer. For hvor effektivt blir det egentlig hvis det tar måneder å forstå hvordan det virker? Eller hvis mange kvier seg for å prøve i det hele tatt?
Tilbakemeldinger fra HubSpot-brukere viser at selgere kommer raskt i gang med løsningen, og at kvaliteten på innsamlede data blir betydelig bedre. Kombinert med gode rapporteringsmuligheter og automatiserte prosesser, gir dette blant annet både kortere og enklere salgsprosesser. Denne plattformen hjelper salgsavdelingen din med å vokse uten at du betaler for mye, eller får verktøy du ikke har behov for.
Dynamics har en solid rapporteringsløsning med mange tilpasningsmuligheter, men det krever tid både for implementering, og for å lære å bruke løsningen. Når du først forstår det, vil du imidlertid kunne lage utmerkede rapporter som danner grunnlag for videre forbedringsarbeid knyttet til salg.
Hva betaler du for?
HubSpot tilbyr en gratis basisversjon. I betalingsløsningene følger alt du trenger med i oppgitt pris, uten ekstra tillegg. Medarbeidere som trenger innsyn i eksempel kundedata eller rapporter, men som ikke har behov for å benytte salgsverktøy i det daglige, får gratis tilgang.
Med Dynamics må du betale for hver bruker, og i tillegg kreves det ekstra betaling for viktige funksjoner.
HubSpot har laget en oversikt hvor de tar for seg forskjellige kostnader knyttet til de to løsningene. Du finner sammenligningen her.
Installasjon og bruk
Alle modulene i HubSpot er bygget opp fra grunnen, og over samme lest, noe som gir deg en enhetlig og gjenkjennbar brukeropplevelse, uansett hvilken modul du befinner deg i. HubSpots løsning er enkel og intuitiv, med en rekke automatiserte prosesser.
Du trenger ingen eksperter eller superbrukere for å kunne nyttiggjøre deg de forskjellige verktøyene.
Her kan alle komme raskt i gang. Og skulle du ha spørsmål, er hjelpen alltid tilgjengelig via telefon eller e-post, uten ekstra kostnader, så sant dere har HubSpot Professional eller Enterprise.
Microsoft Dynamics lar deg koble sammen data fra CRM og ERP i en helhetlig visning. Bruker du Microsoft 365 i dag, og har god kjennskap til det, har du en stor fordel i at Dynamics passer inn i den samme plattformen. En integrasjon gjør det for eksempel mulig å spore e-postavtaler, oppgaver og kontakter i samme system, med data fra blant annet Microsoft Office 365 og Microsoft Power BI.
Velger du dette systemet er sjansen imidlertid stor for at det vil kreve erfarne folk for å implementere og bruke løsningen. De fleste som virksomheter som tar i bruk Dynamics, trenger konsulenter eller én eller flere dedikerte medarbeidere for å komme i gang, og for å bistå under daglig drift.
I Dynamics 365 er support inkludert, men ønsker du en-til-en-råd og teknisk støtte 24/7, må du betale ekstra per bruker per måned.
G2-brukere konkluderer med at HubSpot er enklere å sette opp enn Dynamics.
Det viktige, slik vi ser det, er at CRM-løsningen skal være lett å bruke – og likt av alle, uansett om du jobber på marketing, salg eller kundeservice.
Vekst og tilpasning
Med HubSpots CRM har du fleksibilitet til å endre og tilpasse løsningen over tid etter som virksomheten din utvikler seg, og forhåpentligvis, vokser. Og har du data som ikke kan kategoriseres under vanlige kategorier som kontakt, avtale, eller selskap, er det ikke noe problem. Funksjonen custom object har løst dette, og du kan navngi egne kategorier og bestemme om det eventuelt skal kobles opp mot andre kategorier. Funksjonen er for øvrig like enkel å bruke som de andre, når du for eksempel skal lage workflows, automatiserte arbeidsprosesser, for å utføre oppgaver.
HubSpot har også lansert Operations Hub, som nevnt tidligere, gjør det lettere å synkronisere og vaske kundedata på tvers av plattformer og automatisere forretningsprosesser.
Dynamics, på sin side, har gode løsninger tilpasset komplekse organisasjoner. Verktøy som Automate Power (Flow) og PowerApps imøtekommer mange behov og lar deg, i likhet med HubSpot, lage forskjellige workflows. Verktøyene er imidlertid ikke inkludert i grunnpakken, men må kjøpes separat.
Hvordan velge rett CRM?
Du vet at vi er HubSpot-fans. Det betyr likevel ikke at vi ønsker å selge deg HubSpots CRM-løsning for enhver pris. For den må passe for deg, og for din virksomhet. Her er noen spørsmål det kan være lurt å finne ut av når du skal velge:
- Hvor godt er det lagt til rette for at løsningen du vurderer, kan vokse og utvikle seg i takt med din virksomhet?
- Er det et verktøy som er enkelt for brukerne, og hvor det er mulig å komme raskt i gang?
- Hvilke spesielle behov må løsningen dekke?
- Er det anledning til å prøve løsningen?
- Hva slags erfaring og kompetanse har de du vurderer å kjøpe fra? Har de fornøyde kunder som referanser?
- Er det samsvar mellom budsjett og løsningen du vurderer?
- Hva blir totalprisen for den løsningen du trenger?
Kontakt oss gjerne for en nærmere prat for å finne svarene på spørsmålene.