5 HubSpot-funksjoner salgsavdelingen vil elske

5-Hubspot-funksjoner-salgsavdelingen-vil-elske

5-Hubspot-funksjoner-salgsavdelingen-vil-elske-1

Skal salgsavdelingen din også begynne å bruke HubSpot? Gi dem en god start slik at de raskt ser verdien av systemet. Her er 5 funksjoner de kan glede seg til å ta i bruk. 

For å få maks utbytte av HubSpot som CRM-system er det viktig med kontinuerlig påfyll av data. Deler av dette skjer automatisk når målgruppen din konsumerer innhold på hjemmesiden din eller i sosiale medier. Men en annen viktig kilde til data er salgsavdelingen din. De jobber aller nærmest eksisterende og potensielle kunder, og sitter ofte med viktig informasjon som absolutt bør inn i CRM-systemet.

Derfor er det viktig at de bruker systemet aktivt. For å lykkes med dette kan det hjelpe å vifte med en gulrot som motiverer til bruk. Og hva er vel ikke mer motiverende enn nyttige funksjoner som gjør arbeidsdagen enklere og mer effektiv?

Her har HubSpot heldigvis vært gode og utviklet løsninger som gir verdi til de ulike brukergrupper – også salgsavdelingen. I dette blogginnlegget lister vi 5 funksjoner i HubSpot som de vil elske.

1. Prospekteringsliste

Prospektering er en viktig del av selgernes hverdag, og med verktøyet Prospects i HubSpot vil de få god drahjelp. Verktøyet lister rett og slett opp bedrifter som har besøkt hjemmesiden din. Selv uten at den besøkende personen har konvertert (og på den måten lagt igjen sin kontaktinformasjon). Her får du se hvilken industri bedriften operer innen, hvor mange sider som er sett og når siste besøk ble gjort. I tillegg henter HubSpot lenker til bedriftens egen hjemmeside og LinkedInprofil, som gjør det lett for selgerne å finne de riktige personene i selskapet å kontakte. Stort enklere blir det ikke.

Begynn å skrive «prospects» i søkefeltet øverst til høyre i HubSpot for å komme til prospektlisten: 

Prospekteringslisste-i-HubSpot

Her ser du en skjermdump fra en prospektliste. Under «Name» listes navnet på selskapene. Du kan også se industri, antall sidevisninger, antall besøkende og lignende: 

Skjermdump-prospektliste

2. Book møtet på første forsøk

Å booke et møte blir fort en runddans med e-poster og telefoner for å finne et passende tidspunkt. Her kan verktøyet Møtekalender spare salgsavdelingen for mye tid. Eksisterende og potensielle kunder kan klikke seg rett inn i selgerens kalender og booke inn et møte som passer både for dem og selgeren. Du kan selv velge om seer skal kunne booke et møte fra nåværende uke til 11 uker frem i tid. Slik ser det ut i praksis:

 
  

3. Enkel loggføring av e-poster

Store deler av kommunikasjonen mellom en selger og en kunde foregår på e-post. Ofte dukker det opp informasjon her som bør ligge tilgjengelig i CRM-systemet, men som ikke logges fordi det krever manuelt arbeid eller rett og slett glemmes. Heldigvis har HubSpot en add-in-extension for de aller vanligste e-postklientene. Add-in-extension gjør det superenkelt å logge en e-post i CRM-systemet —det er bare å huke av en sjekkboks så tar HubSpot seg automagisk (elsker ordet automagisk!) av resten.

For å koble sammen e-postkontoen din med HubSpot klikker du først på settings-hjulet oppe til høyre > General > Email > Connect personal email: 

Loggføring-av-e-poster

4. Lett tilgjengelige maler

Noen e-poster er såpass standard og går igjen så ofte at de likeså godt kunne vært en egen mal. Så hvorfor ikke gjøre de til nettopp det? Og, i stedet for at hver enkelt selger skal bruke tid på å lage sine egne maler, kan avdelingen dele på ressursene med HubSpot Sales Templates. Malene er tilgjengelig akkurat når de trengs og hentes opp på 1-2-3 igjennom den samme add-in-extensionen som nevnt i forrige punkt.

Denne skjermdumpen er fra en e-postkonto som er integrert med HubSpot. De ferdigskrevne malene er bare noen få klikk unna: 

Lett tilgjengelig maler

5. Se tilbudsmailen markedsavdelingen sendte

Har du hørt om kunden som refererte til en tilbuds-e-post som selgeren ikke visste om? Det skjer i overraskende mange bedrifter, og skaper mange (ikke så overraskende) småflaue situasjoner. Her kan heldigvis HubSpot redde dagen. Det er bare for selgeren å gå inn på kontaktkortet til kunden, filtrere på markedsførings-e-poster og klikke på e-posten for å se hvilket tilbud kunden har mottatt.

Her er et eksempel fra en av mine kollegaers kontaktkort. Feltet i midten viser aktivitetslinjen der vi ser markedsførings-e-poster: 

Tilbudsmail

Dette er bare noen av funksjonene som finnes i HubSpot, det finnes og utvikles stadig flere. Ofte er det nettopp små funksjoner som disse som gjør at brukere ender opp med å virkelig elske et system. Da blir de jo brukt også.

Jeg håper du nå sitter igjen med noen gode tips du kan begeistre salgsavdelingen med.

Les også: Slik ser digitalisering av salgsprosessen ut i praksista-kontakt-med-lars

Temaer:

salg CRM HubSpot
Lars Hansen's photo

Av: Lars Hansen

Lars er salgssjef i Markedspartner, hvor han har ansvar for oppfølging og utvikling av et antall av våre viktigste kunder. Lars har bidratt til økt omsetning hos en rekke virksomheter ved å hjelpe dem med å skape bedre salgsmuligheter og flere kunder. Han er også forfatter av Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundenes digitale kjøpsprosess og medforfatter av Hvordan ende den evige konflikten mellom salg og marked.