Bilder er et kraftfullt virkemiddel i markedsføring. I både eide kanaler, sosiale medier og betalte kanaler er gode, relevante bilder gull verdt for å fremstå som dere ønsker. Men har du kontroll på hvor du lagrer disse bildene, og er de trygge? La oss se på hvilke fordeler det gir, og hva du kan gjøre for å ta kontrollen.
Har du opplevd å lete etter et bilde du vet eksisterer uten å finne det? Kanskje det lå lagret på et ulogisk sted eller var lagret i et format du ikke hadde mulighet til å åpne? Eller kanskje det rett og slett var blitt borte og det ikke var tatt noen backup? Huff da ... Kanskje det ikke hadde vært så dumt å bruke litt ekstra tid på å etablere et bedre lagringssystem?
Ved å ha god kontroll på lagringen av bildene, kan du
- spare deg og dine kollegaer for mye tid ved at dere raskt finner det dere leter etter
- være trygg på at verdifullt materiale ikke går tapt
- spare deg for hodebry rundt filformater, beskjæring og skalering av bilder
Les også: Derfor bør du vurdere video i din inbound-strategi
Lagre bildene på rett sted og gi logiske navn til mapper og filer
I en hektisk arbeidshverdag kan det være fristende å tenke at man sparer tid ved å lagre bilder og filer lokalt, uten å endre filnavn, for så å tenke at man skal rydde opp senere, når man får tid. Men den tiden lar seg ofte vente på.
Tenk gjennom hvordan du oppbevarer bedriftens bilder, og om det kan gjøres grep for å systematisere bedre. Lagre bilder på rett sted med en gang og gi mapper og filer logiske navn (ut i fra dato, situasjon eller navn på personer avbildet), så sparer du deg selv for mye etterarbeid.
Sikre at bildene er tilgjengelige og trygge
Ved å lagre bildene på en felles server, eller i en skytjeneste (som for eksempel Dropbox for bedrifter, Google Drive eller SharePoint), kan dere samle alle bedriftens bilder på ett sted – lett tilgjengelig for både deg og dine kollegaer. Har dere lagret bildene i et logisk system, blir det i tillegg enkelt å finne riktige bilder kjapt for både deg og andre.
Med lagring i skyen slipper du å bekymre deg for at verdifulle bilder skal forsvinne, om maskinen din skulle utsettes for virus eller harddiskkræsj. Greit, du ligger kanskje ikke våken om nettene og bekymrer deg for det, men når uhellet først er ute, vil alle være glade for å slippe en slik situasjon.
Tilpasse bildestørrelser og utsnitt
Du har sikkert vært borti at filstørrelsen på et bilde må være mindre fordi det skal brukes på web, eller at et bilde bør beskjæres for et best mulig resultat. Om du har tilgang på Photoshop, får du flest muligheter til å tilpasse bildene dine. Om det ikke er prioritert å bruke penger på dette, finnes det også gratis bildeeditorer for enkle tilpasninger, som for eksempel PIXLR eller Irfanview.
Dersom du bruker Hubspot, har du tilgang til et enkelt verktøy for bildetilpasninger. (Klikk på en fil i File Manager, og velg «Clone and edit»).
Om du har behov for bilder med mindre filstørrelse uten å endre størrelsen på canvaset, er TinyPNG et nyttig verktøy.
Les også: Webredaktørens 7 største tidstyver
Hvordan forholde seg til filformater
Png, jpeg, gif, tif, psd, pdf, eps – det er ikke alltid lett å bli klok på hvilke filformater som skal brukes når. Og hva gjør du hvis du mottar en fil i ett av disse formatene og ikke får åpnet den? Du kan alltids prøve å google det, eller finne en nettbasert konverteringstjeneste. Men ville det ikke vært fantastisk å slippe å forholde deg til dette?
En enkel løsning for håndtering av bilder
Hvis du kjenner deg igjen i utfordringene jeg har nevnt i dette innlegget, kan det kanskje være aktuelt å vurdere en databaseløsning for bilder og videoer – et såkalt Digital Asset Management System (DAM-system). Andre ord som brukes om en slik løsning er bildedatabase, mediadatabase eller mediabase.
Dette er et verktøy som tilbyr nettopp lagring av bilder, videoer og mediefiler på ett sted, hvor du enkelt kan søke etter bildene du trenger, tilpasse utsnitt, og lagre dem i ulike filformater og enkelt dele bildene med andre.