3 tips til intern e-postsignatur

3-tips-til-intern-epostsignatur

 

Det er fort gjort å glemme at kommunikasjon med andre via e-post faktisk er en mulighet for markedsføring og branding. Jeg legger ofte merke til at ansatte i samme bedrift har svært ulike e-postsignaturer og dette kan være forvirrende. Jeg har derfor samlet tre tips til hvordan du kan lage en smart e-postsignatur.

Hvorfor er det viktig med en e-postsignatur?

Som nyansatt eller som en utenforstående som nylig har opprettet kontakt med en bedrift, kan det virke forvirrende når man i løpet av kort tid har kontakt med flere personer innad i en bedrift, hvor det ikke er noen sammenheng i e-postsignaturene. I tillegg er innholdet i e-postsignaturen nyttig informasjon for å få et innblikk i hva personen man har en dialog med faktisk jobber med. Ikke minst, så blir en eksponert for bedriftslogoen så ofte som mulig for å skape gjenkjennelse.

E-bok: Skap resultater med inbound marketing

Her er tre tips til hva du bør tenke på når du skal opprette en felles e-postsignatur:

1. Husk at e-postsignatur er branding

E-postsignaturen kan være den første introduksjonen du får av en bedrift. Derfor mener jeg at dette førsteinntrykket bør være gjennomtenkt slik at man får riktig oppfattelse og inntrykk av både deg som person og bedriften du jobber i. Logo er et viktig element å ha med slik at man slipper å måtte sjekke e-postadressen for å se hvilken bedrift man faktisk prater med. I tillegg bør du lenke til en eventuell hjemmeside. Man kan for eksempel gjøre logoen klikkbar, eller man kan sette inn lenken til nettsiden for å tydeliggjøre den. I tillegg kan hovedfargene i designprofilen brukes i for eksempel navnet (dersom kontrastfargene blir gode nok med tanke på lesbarhet) for å få differensiert informasjonen fra hverandre.

2. Finn ut hensikten på forhånd – konverteringsmål eller merkevarebygging

Hva ønsker bedriften å oppnå med signaturen? Har man ulike hensikter ut fra hvilken avdeling man jobber i bør dette tas hensyn til. Man kan med fordel bruke ulike versjoner av e-postsignaturen i forskjellige avdelinger basert på hvilke konverteringsmål og hensikter e-postsignaturen har. Involverer stillingstittelen din. Jobber du for eksempel innen salg eller rådgivning, kan det være lurt å legge til direkte møtebooking eller telefonnummer i e-postsignaturen. Jobber du innen markedsføring (digitalmarkedsfører, markedssjef eller innholdsprodusent) kan for eksempel henvisning til blogg, artikler eller video lenkes til i e-postsignaturen. Men, bedriften som helhet bør alltid ha en rød tråd på tvers av avdelingene, om det er farger, logo eller mengde tekst.

Skal bedriften ha et arrangement, et webinar eller en stor hendelse som du mener er passende for nye kontakter (eventuelt bare kunder) å få med seg, kan dette også være et konverteringsmål i e-postsignaturen for en periode. Det er da viktig at noen i bedriften sender en felles e-post til alle ansatte som skal bruke e-postsignaturen, forklarer hvorfor den endres og for hvor lenge den skal beholdes. 

3. Opprette 2-3 ulike versjoner

Et annet godt råd er å inkludere designavdelingen i denne prosessen. La designavdelingen lage 2-3 forskjellige e-postsignaturer som alle kan bruke. Be de om å for eksempel lage en kort e-postsignatur som kan brukes i en oppfølgingstråd og som er tilgjengelig for alle, og en lenger e-postsignatur, hvor man kan legge til aktuelle kampanjer eller linker til blogger, som vil være første møte med en kontakt. 

Jeg ser for eksempel at markedsavdelinger ofte ønsker å bruke e-postsignaturen som konverteringsmål, mens andre ønsker det kort og konsist og derfor avslutter med kun «mvh» og initialene sine. Generelt bør du unngå forkortelse (annet enn Mr., Miss og liknende) for å ikke skape forvirring. Det du bruker som forkortelse for en hilsen, bruker kanskje noen andre for et produkt eller noe annet. 

Oppsummert

Det viktigste du gjør er å skape en felles forståelse hos dine ansatte om hvor viktig e-postsignaturen kan være for bedriften. Den kan være med på å skape et helhetlig inntrykk av både bedriften og de som jobber der. 

 

Last ned gratis e-bok:  Skap resultater med inbound marketing

Therese Broback's photo

Av: Therese Broback

Therese jobber som digital designer og frontend-utvikler i Markedspartner. Hun har tidligere jobbet som grafisk designer og markedskoordinator hos Kärcher, før hun fant ut at hun ville utvikle seg mer. Hun kom inn som en av 15 på et intensivkurs hos Academic Work blant 2000 søkere, med fokus på grunnleggende JavaScript. Etter endt kurs har hun jobbet som konsulent hos Gyldendal, hvor hun har jobbet med å vedlikeholde og utvikle flere ulike digitale læringsplattformer.