Fra 1. januar 2013 må du oppgi priser på ditt nettsted

Av Erlend Førsund 11. desember 2012 | 1 minutter lesetid

Fra_1._januar_2013_må_du_oppgi_priser_på_ditt_nettsted

Hvis du selger varer eller tjenester til forbrukermarkedet er du fra nyttår pliktig til å oppgi priser på nett.

Prisopplysningsforskriften gjelder altså ikke for salg av varer og tjenester til bedrifter.

Forbrukerminister Inga Marte Thorkildsen (SV) sier følgende om formålet med lovendringen:

– Vi ønsker å gjøre det enklere for forbrukerne å sammenligne priser på ulike tjenester. Dette vil også bedre konkurransen i markedet.

I praksis betyr at B2C-virksomheter fra nyttår er pliktige til å ha en oppdatert prisliste på sitt nettsted, og ellers der varen / tjenesten kjøpes / bestilles.

For gravferdstjenester, tannlegetjenester, elektrisk kraft og overnattings- og serveringssteder gjelder i tillegg egne bestemmelser.

Det kommer nok til å bli debattert i hvor stor grad et slikt pålegg vil gagne forbrukeren, da priser kan ta fokuset bort fra kvalitet.

Desto viktigere blir det derfor å fortsette å jobbe med kundeopplevelsen, for å få tilfredse kunder som genererer positivt vareprat og dermed økt salg.

Kilder:
Nrk.no: Nå blir det lettere å sammenligne priser på nett
Lovdata.no: Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester
Forbrukerombudet.no: Må oppgi priser på hjemmesider

 

Temaer: markedsføring


Erlend Førsund's photo

Av: Erlend Førsund

Erlend Førsund er markedssjef i MarkedsPartner og innholdsrådgiver. Han er utdannet i markedsføring og språk ved Handelshøyskolen BI og NHH og har 17 års erfaring fra digital markedsføring innen B2B. Erlend har blogget om marketing på sin egen blogg, Markedsheltene.no, siden 2009 og er forfatter av Hvordan lykkes med content marketing.

Følg på Facebook

Følg på LinkedIn

Følg på Twitter

Epost

Om Inboundbloggen.no

Inboundbloggen.no av MarkedsPartner AS leverer innsikt, ekspertise og inspirasjon om digital markedsføring og salg for å hjelpe ledere og markedsførere med å skape vekst i sine selskaper.

Besøk også markedspartner.no, digitalleder.no og vekstoppskrifter.no

Temaer

Se alle