Det finnes i dag mer enn 2 milliarder aktive brukere på sosiale medier, og Statista anslår en årlig vekst på 25 %. Å potensielt sett kunne nå ut til alle disse brukerne, gjør sosiale medier til et mektig markedsføringsverktøy. Men hvordan skal du sikre at publisering på sosiale plattformer når ut til akkurat din målgruppe?
Markedsføring i sosiale medier handler om å minimere distraksjon hos publikum, øke engasjement og stimulere til økt aktivitet. Vi ønsker å vekke potensielle kunders interesse og geleide dem gjennom en sømløs reise fra besøkende til lead til kunde, og ikke minst, til å bli gode ambassadører for vår virksomhet.
Fremgangsmåten under følger beste praksis for publisering i sosiale medier i tråd med prinsippene for inbound markedsføring. Oversikten er utarbeidet med utgangspunkt i HubSpots inbound marketing-sertifisering (gratis) ».
- Sett SMARTE mål
- Lag en innholdsplan
- Møt ditt publikum der de er
- Optimer
- Knytt innsatsene dine til ROI
1. Sett SMARTE mål
Eksempel: Jeg vil øke trafikken fra sosiale medier til min webside med 30 %, fra 2 000 besøkende til 2 600 besøkende innen 31.12.2016.
Dette målet er spesifikt, på den måten at du ønsker flere besøkende til websiden. Det er målbart, fordi du tallfester det. Det er oppnåelig, hvis virksomheten din har hatt lignende resultater tidligere, og det prioriteres ressurser for å nå dette målet. Det er relevant, fordi økt trafikk er et primærmål i virksomheten, og det har et tidsperspektiv, som fungerer som en deadline. På denne måten kan det evalueres om du har nådd målet.
SMARTE mål må selvfølgelig justeres, slik at du har noe å strebe etter.
LES OGSÅ: Markedsføring i sosiale medier: 21 Twitter-tips for ledere og CMOer »
2. Lag en innholdsplan
For å fremstå som en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje må du tenke kvalitet fremfor kvantitet, og du må ha en innholdsplan:
- Spesifiser hvilke innholdsprodukter du ønsker å promotere. Et innholdsprodukt kan være alt fra et blogginnlegg, en e-bok, en podcast, til en video eller et webinar
- Spesifiserer i hvilke kanaler det enkelte innholdsproduktet skal publiseres
- Sikre at innholdsproduktene tydelig kommuniserer bedriftens merkevare og verdier
- Sørg for at innholdet skaper verdi for leseren. Dette skjer ved å dele innhold som på en eller annen måte identifiserer, utdanner og løser leserens potensielle muligheter, behov og/eller problemer. OBS: Det er viktig at du er mer hjelpende enn selgende
LES OGSÅ: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold »
3. Møt ditt publikum der de er
Det er ikke nødvendig å bruke tid på seks forskjellige plattformer, hvis målgruppen din kun benytter to. Undersøk hvilke plattformer dine personaer er aktive på. Hvis du er usikker - spør kundene dine.
Eksperimenter! Publiser på ulike tider og oppdag når følgerne dine er mest aktive. Dette kan være ulike tider i døgnet, ulike dager i uken. Det er gjort mange undersøkelser på nettopp dette. Gitt at det samme gjelder i Norge som for USA, er folk for eksempel mest aktive på Facebook mellom 15 og 16 på onsdager, og mellom 12 og 13 i helgene. Se en oversikt for andre sosiale plattformer her »
Vær konsistent i publiseringen: Ved å publisere jevnlig får du en aktiv og sterk tilstedeværelse. Hvor ofte du bør publisere, avhenger av ditt publikum, hva de ønsker å lese eller hva du har å si. Denne undersøkelsen anbefaler at du poster opp til 14 ganger om dagen på Twitter, 2 ganger om dagen på Facebook og 1 gang om dagen på LinkedIn. Dette er dog bransjeavhengig.
Overvåk nøkkelord. På denne måten kan du vise engasjement, ved å delta i aktuelle samtaleemner som angår din virksomhet og bransje. Det finnes drøssevis av verktøy for dette: Hootsuite, HubSpot, Social Mention og TweetDeck, for å nevne noen.
LES OGSÅ: Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring? »
4. Optimer
Hver plattform skal skape en spesiell sosial opplevelse for brukerne. Tilpass ditt budskap til den enkelte kanalen. Et sitat fra den amerikanske poeten William Carlos Williams er ofte brukt i markedsføringssammenheng, og illustrerer dette godt:
Det er ikke alltid hva du sier, men hvordan du sier det som er avgjørende.
Visualiser: Bruk bilder til å tiltrekke oppmerksomhet og forsterke budskapet ditt. Visste du at innhold med relevante bilder blir sett 94 % mer enn innhold uten relevante bilder?
Du må alltid optimere innholdet ditt for å oppnå ønskede resultater. Legg ved direkte linker til websiden din, slik at interesserte kan lære mer om din virksomhet. Test ideene dine og oppdag den beste optimeringsstrategien for ditt innhold.
5. Knytt innsatsene dine til ROI
Husk at antall som har sett (reach) dine publiseringer i sosiale kanaler og antall som har interagert med deg, ikke nødvendigvis er innenfor din målgruppe. Vær derfor forsiktig med å måle antall likes, followers og shares på sosiale plattformer. Det er bedre med få relevante engasjement, enn mange ikke-relevante.
Poenget med å investere tid og penger i en sosiale medier-strategi, er naturligvis å generere en høyere ROI (return on investment / avkastning) enn før. Et forslag til utregning av avkastning på bruk av ressurser i sosiale kanaler er som følger: Før regnskap over antall timer du bruker i uken på sosiale medier, og knytt det opp mot antall nye besøkende til ditt nettsted (hvis dette er et av målene), hvor mange nye leads har du fått og hvor mange av disse som blir kunder. Virksomhetens LTV (life time value) per ny kunde viser effekten på ROI.
Analysér
Bruk en programvare eller løsning som hjelper deg å overvåke aktiviteten på sosiale plattformer. Ikke bare aktiviteten til dine leads, mens også aktører du beundrer, konkurrenter og samtaler omkring ord og fraser som er knyttet til din bransje eller fag. Bruker du et marketing automation-verktøy, har du vanvittig mange muligheter til å planlegge, overvåke, promotere, engasjere, analysere og knytte kontakt med ditt publikum.
Lær av ditt publikum
Tilbakemeldinger er verdifulle. Ta dem til deg og bruk dem til din fordel ved å forbedre produkter, tjenester, rutiner og kampanjer. Visste du for eksempel at 78 % av de som klager til et brand via Twitter, forventer svar innen én time? Lag egne retningslinjer for hvordan virksomheten svarer kunder på nett. Ikke glem at dialogen er synlig for alle andre.
Og sist men ikke minst - hold deg til planen!