I dette rikt illustrerte blogginnlegget gir jeg verdifulle tips til hvordan ledere og markedsfører kan bruke Twitter på en mer effektiv og smart måte.
1. Sørg for å ha en profesjonell profilside
Nye Twitter-brukere har et egg som profilbilde når de åpner konto. Første bud er at du ikke må se ut som et egg - da er det bedre å la være. For å framstå med en ordentlig og troverdig profil bør den inneholde følgende elementer:
- Portrettfotografi av deg selv, helst tatt av fotograf
- Kort biografi som forteller målgruppen din hvem du er
- Inkluder gjerne Twitter-navnet til arbeidsgiver
- Legg også til nettadressen til blogg/nettsted
- Bruk gjerne et relevant panoramabilde øverst
Min egen Twitter-profil ser slik ut:
2. Forhåndspubliser innlegg
Enten du er en offshorebedrift med et internasjonalt publikum, en norsk startup som har mange følgere i USA, eller et norsk selskap som rett og slett har mye å dele, bør du benytte forhåndspublisering (scheduling). Da slipper du å vente til målgruppen din har stått opp på den andre siden av kloden, og du kan publisere juli-innleggene før du tar sommerferie. (Du kan allerede i dag publisere 1. april-spøken du har planlagt eller julehilsenen din.) Buffer er en gratis app til dette formålet, som også støtter Linkedin, Facebook og Google+. Hubspot har også funksjonalitet til dette, hvor du også kan knytte Twitter-meldingene dine til kampanjer (for måling) og måle effekten fra dine oppdateringer i form av hva de genererer av leads og nye kunder.
3. Bruk lister
Jo flere mennesker du følger på Twitter, jo mer fylles feeden din opp, og det er praktisk talt umulig å få med seg alt. Det trenger du heller ikke. Listefunksjonen til Twitter er en genial måte å sortere de du følger. Du finner listene på din egen profilside. Her ser du et screenshot av min egen profil, og hvilke lister jeg forekommer i (offentlige lister andre har laget). For å se på en liste klikker du ganske enkelt på den.
Hvis du vil opprette en liste selv, klikker du på Opprett ny liste og får opp dette bildet:
Du kan lage så mange lister du vil. Forslag til hvilke lister du kan lage er kunder, potensielle kunder (leads/prospects), journalister, medarbeidere og eksperter (influencers) i din bransje. Som du ser kan du gjøre listen privat. Det vil si at bare du vet om den og ingen av dem du legger til i listen vil heller vite at de ligger der.
For å legge noen til i en liste går du inn på profilen deres, klikker på tannhjulet til høyre, og velger Legg til / fjern fra lister:
4. Overvåk søkeord
Lister er fine til å segmentere feeden med, men hvis du ønsker å målrette deg enda mer bør du bruke en tjeneste som gir deg beskjed hver gang noen nevner et bestemt ord på Twitter. (Svært nyttig om du ønsker å følge med på konkurrenter eller potensielle kunder.) Dette er en standard funksjonalitet i HubSpot, men du kan også bruke gratis apper som notefy eller IFTTT (If This Then That).
5. Link til eget innhold
Twitter er svært egnet til å dele eget, unikt innhold. Her ser du et skjermbilde fra Twitter, hvor jeg har lagt inn en teasertekst og en link til et blogginnlegg av en kollega. Twitter er begrenset til oppdateringer på 140 tegn, så du er ofte nødt til å skrive om titler og teasere for å få med essensen. Ta gjerne med følgende fire elementer, som illustrert i skjermbildet under:
- Tekst som frister leseren til å klikke
- Twitter-kallenavnet til den du ønsker å kreditere (vedkommende blir automatisk varslet via Twitter). Ikke sett dette kallenavnet først i meldingen, for da vil oppdateringen din kun vises i feeden til den ene personen
- Link til innlegget, artikkelen eller videoen du ønsker å dele
- #Hashtag (emneknagg) - se punkt 8
(Twitter gir deg også muligheten til å tagge en eller flere personer i bilder du legger ved tweeten din.)
6. Del andres innhold
Ingen liker folk som bare snakker om seg og sitt. Del derfor andres innhold også. Så lenge du linker til eller siterer noe som gir målgruppen din verdi, er du på trygg is. Du bygger samtidig relasjoner med dem du siterer, noe som ofte fører til at de gjengjelder tjenesten. Retweet oppdateringer fra listene eller feeden din, eller del via blogger og nettaviser du leser. Er forfatteren på Twitter, så ta deg gjerne bryet med å nevne vedkommende som vist i punktet over. 4-1-1-regelen til Andrew Davis er en fornuftig fordeling på hva du skal dele:
A5: Want to build an audience for your content? Try the 4-1-1 rule. http://t.co/8q3skMzPuK #marketingchat
— Andrew Davis (@TPLDrew) 4. desember 2014
Han foreslår at av seks delinger skal fire være innhold fra andre (influencers, eksperter osv.), en av dem skal være egenprodusert innhold (fra bloggen eller hjemmesiden din) og en av dem kan være et selgende budskap (kampanjetilbud, pressemeldinger osv.)
7. Gå inn i dialoger og vær hjelpsom
Sosiale medier består av to ord. Det første ordet, sosial, blir ofte oversett. For tilstedeværelse på Twitter handler ikke bare om å pushe ut oppdateringer, og heller ikke å bare svare på henvendelser - det handler også om å være sosial. Twitters søkefunksjon gjør det enkelt å se hvem som snakker om hva akkurat nå. Bruk ellers tipset i punkt 3 til å finne disse dialogene. Det viktige her er at du ikke oppfattes som en stalkende dørselger, men som vennlig og hjelpsom: Ikke selg! Gi råd, vis vei, del en nyttig artikkel, noe som gir umiddelbar verdi til den andre parten. Slik bygger du sterke og lønnsomme relasjoner på Twitter.
8. Paginer tweetene dine hvis du har mye på hjertet
Det er ikke alltid like lett å få sagt det man ønsker på 140 tegn. Spesielt ikke hvis du er i en meningsutveksling, som kanskje involverer flere andre Twitter-brukere. Du kan da delel opp det du vil si i flere twittermeldinger. Hvis du f.eks. trenger tre meldinger, kan du legge til 1/3 på slutten av første tweet, for å gi en beskjed om at det kommer en melding nummer to og tre.
9. Bruk hashtager
Hashtager (emneknagger) kan brukes for å øke sjansen for at tweeten din blir oppdaget, også av andre enn de som følger deg. En hashtag sier noe om hvilken kategori tweeten din hører hjemme i, og den er klikkbar! Om du for eksempel twitrer om debatten du hørte på Dagsnytt Atten, kan du bruke hashtagen #dagsnyttatten. Klikker du på hashtagen, lister Twitter opp alle tweets som inneholder den spesifikke hashtagen:
Hashtager kan du lage selv. Det er bare å velge et ord og plassere # foran. Men benytt gjerne veletablerte hashtager for ditt fag eller bransje - for det er vanskelig å få Twitter-folket til å ta i bruk hashtager som er drevet fram av en merkevares reklamekampanje.
Du kan til enhver tid se de mest populære hashtagene som trender akkurat nå ved å ta en kikk på venstrekolonnen på Twitter:
På seminarer, kurs og events er hashtager mye brukt. Når alle i salen begynner å twitre om foredragene gjennom bruk av samme hashtag, er det lett å følge debatten på Twitter under og i etterkant av eventet. Seminarer med mye Twitter-aktivitet kan raskt trende på den norske topplisten.
Hashtager er også en snedig måte å drive newsjacking på. Newsjacking er et kallenavn på en markedsføringsteknikk som er beslektet med PR, hvor man drar nytte av aktuelle hendelser i nyhetsbildet, og skaper buzz rundt egen merkevare ved å koble seg på saker som har mye oppmerksomhet.
Hvis din bransje f.eks. omtales i Dagsnytt Atten, kan du for eksempel tweete en link til et blogginnlegg hvor du besvarer kritikk eller misforståelser. Merk tweeten med hashtag #dagsnyttatten og #dagsnytt18 (av og til brukes flere hashtager), og legg gjerne til Twitter-navnet til eventuelle journalister eller andre du ønsker skal se tweeten. For å nevne noen i en tweet, skriver du bare @ og fortsetter med å stave navnet til vedkommende, og du vil få opp forslag umiddelbart.
10. Profiler utvalgte tweets på profilsiden din
Twitter gir deg muligheten til å feste en utvalgt twitteroppdatering til toppen av profilsiden din. På Twitter vil folk besøke profilsiden din for å vurdere om de skal følge deg. Det er ikke sikkert at din siste klage over togstans hos NSB bør figurere øverst. Da er det kanskje bedre å vise fram noe som treffer målgruppen bedre. Finn den tweeten du ønsker å profilere og klikk på de tre små prikkene under selve oppdateringen - der finner du valget Fest til profilsiden din:
11. Del et innlegg flere ganger
Feeden til følgerne dine oppdateres hele tiden. Tenk på det. Gjennomsnittsbrukeren twitrer 22 ganger om dagen! Hvis du følger 500 personer, vil du altså kunne se 2 200 tweets hver dag. Følger du 1 000 personer, vil du kunne se 11 000 tweets. Legg derfor opp til å dele blogginnlegg eller annet innhold flere ganger. Du kan bruke sammen link, men kanskje endre litt på vinklingen hver gang - samt tidspunktet du twitrer på. Det vil bli en lærerik øvelse.
12. Analyser Twitter-aktiviteten din
Lurer du på hvor mange som så tweeten din? Eller hvor mange som interagerte med den (klikket, delte)? Klikk på grafikonet under oppdateringen din (Vis tweet-aktivitet) og du får opp et slikt vindu:
For flere detaljer og oppsummering av måneder, besøk Twitter Analytics. Der kan du gjøre dypdykk i diverse spennende informasjon:
Jeg ser her at Twitter-aktiviteten min har falt med 10% siste måned, og dermed har også profilbesøk og omtaler falt. På tide å trøkke på gassen igjen kanskje.
13. Test ut Twitter Ads
Som du ser i det første skjermbildet i det forrige punktet, kan du promotere tweets. Dette koster penger og gjøres gjennom annonseproduktet til Twitter: Twitter Ads. Hvis du vil vite mer om dette, sjekk ut Hans-Petter Nygård-Hansens blogginnlegg der han forteller om sine erfaringer med produktet.
14. Bruk hjerteknappen
Twitter har en hjerte-knapp som du kan bruke for å like oppdateringer. Hvis du ♥er tweets, vil de ikke bli delt, men personen som sendte ut tweeten vil få en beskjed om at tweeten ble likt. Hjerteknappen kan brukes til forskjellige formål. For min egen del bruker jeg den til å merke twittermeldinger som jeg vil ta vare på - og altså ikke som et høflig nikk til den twitrende part. Den beste måten å vise at du setter pris på andres tweets på er å dele dem - altså retweete dem. P.S. Alle oppdateringer du har likt, er offentlig tilgjengelig via din profilside.
15. "Punktum-trikset"
En feil mange gjør når de skal twitre en oppdatering til alle følgerne sine, er å starte meldingen med et Twitter-navn, slik som dette:
Tweeten er omtrent perfekt, men problemet er at kun @torebern kommer til å se den i feeden sin, fordi det å åpne med et Twitter-navn er det samme som å tiltale den spesifikke Twitter-brukeren. Du kan løse problemet ved å plassere et punktum helt først i meldingen, slik:
Nå vil meldingen din vises i feeden til alle følgerne dine.
(Du kan også bruke denne teknikken om du ønsker å svare på en personlig tweet, og samtidig vise den til alle følgerne dine.)
16. Bruk video
Liker du ikke å skrive? Kanskje du vil skille deg ut litt? Korte videosnutter er perfekt til det formålet. Installerer du Twitter-appen for Android eller iOS, kan du ta opp videosnutter med mobilen og legge dem direkte ut på Twitter. Som du ser på beskrivelsen deres, er det lett som en plett å twitre om det du har sett:
17. Bruk Tweets i blogginnleggene dine
Twitter har en funksjon for å embedde (bygge inn) tweets på nettsider og blogger. Embed-koden får du tilgang til ved å klikke på ellipse-symbolet (de tre prikkene) under selve tweeten, og så limer du bare inn koden i blogginnlegget ditt (html-modus). Da ser det slik ut:
Hvilke sosiale medier bør du prioritere i din markedsføring? http://t.co/KwZ7wv2v4Y
— Erlend Førsund (@forsund) 9. oktober 2015
Slik kan du skape en dynamikk mellom dine sosiale kanaler og bloggen din, og skape flere følgere til din Twitter-profil.
18. Bruk polls
Polls er en måte å lodde stemningen hos følgerne dine om et bestemt tema. Det er rett og slett en spørreundersøkelse. Noen fakta:
- En poll ser ut som en tweet, men har stemmegivningsfunksjon
- En poll varer i 24 timer, og brukerne kan se hvor lang tid som gjenstår, hvor mange som har stemt og prosentvis resultat
- De som deltar gjør dette anonymt, så ingen kan vite hvilket svar de har stemt på
- Når pollen er fullført, blir resultatet offentliggjort
Les mer om polls i dette gode innlegget fra teamet hos Buffer.
19. Bruk TweetDeck for ultrakontroll på tvers av kontoer
Hvis du vil ha stålkontroll på hva som beveger seg på Twitter og på din egen konto (eller kontoer) via et oversiktlig dashboard, så er TweetDeck noe for deg. TweetDeck er webbasert. Herfra kan du administrere flere Twitter-kontoer på en gang, og også la kolleger twitre på vegne av disse kontoene.
20. Bruk Nuzzel for å få med deg det som trender
Nuzzel er en nyhetsapplikasjon som gir deg en oversikt over hva som engasjerer kontaktene dine på Twitter og Facebook akkurat nå. Appen gir deg også anbefalinger på hvem du kan følge, og du kan se nyheter som deles i listene du har opprettet selv (ref. punkt 3).
21. Unfollowerstats.com
Det kan av og til være greit å gjøre noen hygienetiltak på Twitter-profilen din. Noen av kontaktene dine har kanskje sluttet å følge deg, andre er inaktive. Med apper som f.eks. UnfollowerStats kan du identifisere disse og evt. avfølge dem. I bildet under har jeg identifisert at tre av dem jeg følger, ikke har vært aktive på 6 måneder. For ordens skyld kan jeg nevne at jeg ikke har avfulgt dem av den grunn, men gir dem litt mer tid før jeg klikker Unfollow.
Jeg sier ikke at du skal avfølge alle som ikke følger deg, for mange profilerte og kjente personer blir naturligvis fulgt av langt flere enn de følger selv. Forholdstallet mellom antall personer som følger deg og antall personer du følger, er din TFF Ratio (Twitter Follower-Friend Ratio):
- Et forholdstall på mindre enn 1.0 tilsier at du er aktivt søkende, men du gir kanskje ikke nok verdi til at folk vil følge deg tilbake.
- Et forholdstall på cirka 1.0 betyr at du er respektert. Ikke bare har du vist at du er verdt å følge, men du lytter også på andre
- Et forholdstall på 2.0 eller mer, indikerer at du er en populær person og at folk er lydhøre til hva du har å si. Du er kanskje en tankeleder i din bransje
- Et forholdstall på 10.0 eller mer kan være et tegn på at du er en superstjerne som liker å høre deg selv prate
Lykke til på Twitter! :) Setter for øvrig pris på om du deler dette innlegget i dine sosiale kanaler - la det være tips nr. 22: Be om delinger.