Skriver du som en departementsansatt på 50-tallet uten at du er klar over det selv? Da kan det hende du har gått i kansellistilfellen. Kansellistil er en skrivestil med stive ord og utrykk i tekstene dine. Slike kanselliord skaper kun unødvendig avstand mellom avsender og mottaker. Å kutte disse ordene er en viktig språkvask du enkelt kan gjøre selv. Kvitter du deg med disse uvanene, får du et språk som er lettere å lese.
Noen kjennetegn på kansellistil er:
- Lange og kompliserte setninger med mange innskudd
- Upersonlige uttrykksmåter (man, en)
- Substantivtunge setninger
- Partisippformer (foreliggende, beliggende, hjemmehørende, gjeldende)
- Innskutte komplekse ledd
- Enkel bestemmelse (denne bok, dette dokument)
- Stive og foreldede ord og uttrykk
Å skrive på denne måten gjør teksten din tung og upersonlig. Tenk på hvem som skal lese det du skriver. Få frem meningsbærende innhold tidlig og ikke la språket stå i veien for innholdet.
Hvordan kan jeg unngå kansellistil?
- Bruk bestemt form (denne dagen istedenfor denne dag.)
- Unngå for lange setninger
- Vær personlig, ikke bruk man og en for ofte
- Ikke få substantivsyke. Verb er alltid bra, da gjøres det noe. (ikke si «været preges av regn», si «det regner».)
- Ikke bruk stivt og oppstyltet språk. (I stedet for «det foreliggende dokument» kan du skrive «dette dokumentet».)
- Vær nøye med ordvalget. Hvis du bruker faguttrykk, må du forklare dem eller legge ved en ordliste. Forsøk å unngå foreldede og «støvete» ord og uttrykk.
Det er mange som tror at godt språk er komplisert språk, det er faktisk helt motsatt. Jo høyere opp du kommer i det juridiske systemet – jo bedre blir språket. Vil du lese presis, god norsk, bør du lese høyesterettsdommer. Dommerne i Høyesterett skriver akkurat det de mener og har ikke behov for å pynte på språket for å få frem poenger.
Sjekkliste for et mer lesbart språk
- Hvem skriver du til?
- Hvorfor skriver du teksten?
- Skriv kort og godt. Fjern overflødig informasjon mottakeren ikke har bruk for
- Lag en overskrift som forteller hva teksten handler om
- Kom med den viktigste informasjonen først
- Del teksten inn i avsnitt og bruk mellomtitler
- Ikke skriv for lange og kompliserte setninger og si en ting om gangen
- Ikke anta at mottaker vet det samme som deg, forklar
- Igjen, unngå substantivsjuke
- Vær personlig
- Unngå fyllord og unødvendige presiseringer
- Alltid les korrektur
Følger du disse rådene, får du et klart og tydelig språk som er enkelt å lese. Når det gjelder markedsføring er klarspråk utvilsomt den beste skrivemåten. Klarspråk vil si korrekt, klart og brukertilpasset språk. Klarspråk er det motsatte av kansellistil, og handler først og fremst om å velge et språk som kommer leserne til gode. For at kommunikasjonen skal være vellykket er det aller viktigste at mottakeren forstår det avsenderen prøver å formidle.