Mange hjemmesider bærer preg av et ønske om å formidle så mye informasjon som mulig, slik at det skal være noe der for alle. Men ville det ikke være bedre om innholdet tilpasser seg automatisk, slik at det som er mest relevant for hver enkelt blir presentert for dem?
Hva er personalisert innhold?
Personalisert innhold vil si å vise ulike versjoner av innholdet basert på visse kriterier hos den som leser. Slik kan budskapet skreddersys for å treffe best mulig – og hjelpe den besøkende videre i kjøpsreisen.
HubSpot tilbyr funksjonalitet for dette, såkalt smart content. I tillegg til å lage smart CTAs og smart forms kan du bruke Rich Text-moduler for å legge til smart content på din hjemmeside, landingssider eller e-poster. Innholdet kan tilpasses basert på en rekke ulike kriterier:
- Hvilket land de besøkende befinner seg i (bestemmes av IP-adressen)
- Hvilken type enhet som benyttes (desktop/nettbrett/mobil)
- Hvordan de besøkende fant siden din
- Hvilke språkinnstillinger som er satt i nettleseren
- Hvilken liste kontakten er lagt til i
- Hvor kontakten befinner seg i livssyklusen (Lifecycle Stage)
Et praktisk eksempel på bruk av smart content er Amazon, som benytter data om kundenes kjøpsatferd til å gi anbefaling av relevante produkter og tjenester. Men det trenger ikke være så komplisert. Her kommer noen ideer til hvordan du kan personalisere din hjemmeside (eller landingsside) i HubSpot.
Les også: Personalisering: Derfor bør du vurdere smart innhold på firmasidene
Tilpasse ett enkelt ord
Ved å kun bytte ut ett enkelt ord i budskapet ditt, vil du få mulighet til å være mer relevant for de besøkende på hjemmesiden din.
Se for deg at du ønsker å kommunisere budskapet «Løsningen som passer din butikk». Du vet at du både har besøkende som har fysiske butikker, og de som kun har nettbutikker (for dette har du spurt om i et skjema tidligere). Dermed kan du personalisere slik at de med fysisk butikk ser «Løsningen som passer din butikk» og de som kun har nettbutikk ser «Løsningen som passer din nettbutikk». Dette er bare et enkelt eksempel, men dette kan gi mange spennende muligheter.
Les også: Trender i digital markedsføring
Tilpasse en hel seksjon
Ønsker du mer variasjon i de ulike budskapene, kan du også bytte ut en hel seksjon med innhold spisset mot ulike målgrupper. Dette gir mulighet for å vise to helt ulike avsnitt med tekst.
Tilby relevante blogginnlegg
En annen idé er å vise tittel og ingress for blogginnlegg du tror vil være spesielt relevante for å hjelpe den besøkende videre i kundereisen.
Ulike CTA-er
For å vise ulike CTA-er basert på hva du ønsker å tilby som neste steg i kjøpsreisen, kan du bruke smart CTAs – men det er også mulig å gjøre det via smart content og legge en CTA inne i Rich Text-modulen. Hvis du ønsker å knytte CTA-en til et budskap som du har personalisert, kan dette være en nyttig måte å løse det på.
Språk
Om hjemmesiden din kun finnes på ett språk, men du vet at enkelte besøkende befinner seg i andre land, kan det være en idé å benytte smart content for å oversette de viktigste delene av innholdet. Da benyttes IP-adressen til å vise utvalgt innhold på et annet språk - innenfor samme nettside.
Hvordan virker det?
La oss ta en titt på en enkel test av konseptet. Jeg har satt opp en enkel webside i HubSpot, og i bildet under vises vinduet for å redigere websiden.
I en Rich Text-editor er smart content slått på. Som innstilling for smart content er det valgt device type og mobil.
Over editoren får vi da en egen fane for mobil (se første pil). I editoren kan vi legge inn en egen tekst som kun vil bli vist på mobil (se andre pil). Legg merke til at i forhåndsvisningen av innholdet til høyre i bildet (se tredje pil), vises fortsatt desktop-budskapet.
Ved å åpne url-en til den samme websiden på både desktop og mobil vil innholdet bli seende slik ut:
Test det gjerne selv, ved å ta en titt på denne url-en både på desktop og mobil:
http://markedspartner-2660980.hs-sites.com/smart-content-test
Smart, ikke sant?