Derfor har prisen på annonsering gått ned under covid-19

Når man er inne i en usikker tid er det mange som velger å kutte utgifter for å spare penger. Reklamebudsjettet blir ofte påvirket når slike tiltak settes i kraft, men er dette riktig for alle?

Flere på nett — lavere visningspriser

Det er flere på nett enn normalt i disse dager. Dette merkes definitivt godt av nettavisene, men også på sosiale medier og i søkemotorene, noe som resulterer i at vi tilbys flere annonsevisninger enn normalt. Dette påvirker også visningsprisene og muligheten til å nå ut til flere.

Kontakt oss for en prat om annonsering i sosiale medier for din bedrift. Gratis  og uforpliktende.

En annen faktor som er med på å påvirke visningsprisene er at mange annonsører har skrudd ned trykket. Mange velger å holde igjen, avvente situasjonen. Enten fordi de må, eller fordi markedet oppleves som usikkert. Dette gir enda mer rom for de som har valgt — og har mulighet til — å fortsette å annonsere. Det er nemlig et privilegium å kunne annonsere i disse dager.

Så spørsmålet er da: Hvis vi har mulighet til å fortsette eller starte å annonsere, hvordan skal vi annonsere for å treffe best mulig med budskapet vårt nå som det kanskje når ut til enda flere?

Suksess med annonsering under covid-19

En av våre kunder har valgt å annonsere som planlagt de siste ukene. De annonserte for den samme tjenesten i fjor i samme periode, mot samme målgrupper med tilsvarende annonser og mediebudsjett.

Vi ser at visningsprisen har falt kraftig i år.

CPM (kost per 1000 visninger) har gått ned fra 111.18 kr til 66.82 kr i Facebook sitt annonsenettverk, som blant annet inneholder Instagram og Messenger.

Dette er en nedgang på 39.90% som er veldig bra og en unormal nedgang.

Det at visningsprisen har gått kraftig ned er topp med tanke på å nå ut til flere uten å øke budsjett, men målet med annonseringen er å få bestillinger på en tjeneste de leverer. 

Kostnad per henvendelse har også gått ned, og siden det er gjort minimalt med endringer fra i fjor på annonsebudskap, landingssider og selve tjenesten, ser det ut til at nedgangen i visningspris har vært et sterkt bidrag til nedgang i kostnad per henvendelse.

Styr etter data fremfor magefølelse — men les rommet

Som alltid vil jeg anbefale å styre beslutningene om å justere annonsekostnader basert på data fremfor magefølelse. Hvis du ser at du får gode resultater med annonseringen du gjør, sørg for å få mest verdi ut av dette. I noen tilfeller er det dermed lurt å øke trykket. Om resultatene ikke er gode er det fornuftig å se på andre alternativer.

Samtidig er det akkurat nå ekstra viktig å lese rommet. Alt planlagt innhold og annonsering trenger en real gjennomgang for å sikre at budskapet tar hensyn til situasjonen verden befinner seg i akkurat nå.

Målrett og segmenter gjerne hakket skarpere slik at riktig budskap når fram til riktig person — uten å fornærme noen på veien dit. Har dere råd eller tjenester som virkelig kan hjelpe noen akkurat nå, ikke vær redd for å fortelle om dem! Kjører dere de samme annonsene som før, til en lavere visningspris, og fortsatt konverterer, ja da vet dere at annonsen fortsatt passer inn i verdensbildet.


Det er lett og for mange fort gjort å kutte kostnader på annonsering, men om din bedrift da går glipp av verdien som annonseringen bidrar til, kan det gi store negative konsekvenser langsiktig til tross for at det er utgiftbesparende kortsiktig.

Det kan dessverre ta tid å hente igjen tapt verdi i ettertid ved å skru av annonseringen nå, spesielt når det er ekstra gunstig å være synlig med annonsering i disse tider.

Trenger du hjelp med annonsering?

Vi hjelper deg gjerne med annonseringen din både operativt og strategisk. Ta kontakt med meg hvis du vil høre mer om hva vi kan hjelpe deg med. Trenger du ellers hjelp med digitalt innhold i din bedrift, kan du kontakte oss under: 

 

Gratis: Kontakt oss for en uforpliktende samtale om annonsering i sosiale medier i din  bedrift

Christian Nordhelle's photo

Av: Christian Nordhelle

Christian jobbet tidligere som leder for performance marketing i Markedspartner. Han hadde ansvar for at vi genererte høyest mulig verdi via betalt og organisk synlighet på nett for våre kunder. Nå er han fagleder i Performance Marketing i MyCar Group