Vi lever i en tid hvor kunder bombarderes med informasjon fra alle kanter, dermed blir det vanskeligere å fange oppmerksomheten deres. I tillegg blir kunder også stadig mer selektive i hva de orker å bruke tid på og å bry seg om. Kundene forventer ikke bare personalisert kommunikasjon, de krever det. Nøkkelen til å bygge lojalitet ligger i å levere skreddersydde opplevelser som skaper ekte verdi og engasjement, og en medlemsportal kan være et effektivt verktøy for å oppnå dette.
Trender i markedsføring
Før ble kanskje en kunde imponert over en personalisert e-post med «Hei [fornavn]», men nå skal det langt mer til. Forbrukere i dag forventer nærmest at kommunikasjon og budskap skal være skreddersydd til deres behov og preferanser. For markedssjefer betyr det en ting: Generiske budskap fungerer ikke like godt lengre, og relevans er nøkkelen for å kutte gjennom støyen og holde på kundene. Jeg vil påstå at kunder i dag forventer mer enn bare et produkt eller en tjeneste – de forventer at merkevaren skal kjenne dem.
Dermed blir det et økt fokus på kundeopplevelse. Konkurranse handler ikke lengre bare om hvem som har det beste produktet eller laveste prisen, kundeopplevelsen og branding blir faktoren som gjør at det ene produktet skiller seg fra det andre. Kjøpsreisen, og hvor godt kunden blir behandlet gjennom både kjøp-og kundereisen, påvirker rett og slett hvor lojale kunder er. En sømløs og personlig opplevelse gjør at en kunde forblir lojal, mens en dårlig oppfølging og uengasjerende interaksjoner sender kunden din til konkurrenten.
Men personalisering og kundens opplevelse av kundereisen er ikke nok å få en kunde til å handle fra deg igjen og igjen. Det er her engasjement kommer inn! Det blir viktig å engasjere kundene dine, og bygge en lojal kundebase.
Medlemsportaler
Et godt verktøy for å bygge lojalitet, er å lage en medlemsportal. Det er en side kunder og/eller potensielle kunder kan logge inn for å informasjon om produktene de har kjøpt av deg, tjenestene du tilbyr eller eksklusive ressurser. En slik medlemsportal kan man bygge med HubSpot sin private content-funksjon. Vi har lagd flere slike løsninger for våre kunder de siste årene, og holder nå på å bygge en for oss selv også.
Hva er HubSpot Private Content?
Private Content lar deg skape en innlogget side med personalisert innhold basert på dataen du har i HubSpot. Dette kan inkludere eksklusive ressurser, tilpassede tilbud eller dashboards som gir kundene akkurat det de trenger, når de trenger det.
Fordeler med Private Content
- Personalisering i praksis: Lever innhold som virkelig betyr noe for kundene dine.
- Økt lojalitet: Ved å skape unike opplevelser, styrker du relasjonen til kundene dine.
- Effektivitet: Automatiser prosessen og bruk innsikt fra HubSpot til å gjøre personalisering enkelt og skalerbart.
En medlemsportal kan ta mange former. En retning er å tilby eksklusivt innhold (e-bøker, webinarer, guider og maler) dersom man lager en profil. En annen retning er å bygge en portal man kan logge inn i for å se kjøpsdata, dashboard med personalisert data, informasjon om tjenestene/produktene dere leverer og tips til tjenester/produkter vedkommende bør ta i bruk basert på kjøpsdata.
I en tid der kundene forventer mer enn noensinne, er det avgjørende å levere opplevelser som engasjerer og bygger lojalitet. Ønsker du å lage en medlemsportal for å oppnå dette, ville jeg absolutt vurdert å se nærmere på HubSpot sin private content funksjon. På Kundereisedagen 13. februar 2015 skal min kollega Helene Zeylon snakke mer om hvordan du kan bygge et «samfunn» rundt innholdet ditt, og viser eksempler på hvordan det kan gjøres i HubSpot. Meld deg på gratis her !👇