Bør du ha en automatisk generert prisliste på web?

I takt med at teknologien utvikler seg, stiger kundenes krav til oss som leverandører. Bruker vi egentlig den tilgjengelige og kommersialiserte teknologien til å gjøre kundenes hverdag enklere? I dette innlegget vil jeg ta for meg prislister og produktkataloger. 

Fra prisliste på papir til produktkatalog på web

Det blir færre og færre gode grunner til at bedrifter bør trykke prislister og produktkataloger på papir. De åpenbare argumentene som taler til fordel for digitale prislister er imidlertid mange:

  • eliminerer kostnader knyttet til design og oppsett, trykk og porto
  • kan redigeres og oppdateres når som helst, kostnadsfritt
  • gir økt tilgjengelighet da kunde kan få tilgang uansett hvor han/hun er ved å logge seg på nett
  • kan også lagres digitalt på kundens datamaskin og bærbare enheter
  • mindre arbeid ved hver pris/produkt-oppdatering
  • kan vise kundespesifikke priser og produkter

Prislister og produktkataloger er informasjon som ofte hører hjemme nederst i kjøpstrakten, etter at kjøpslysten har blitt utløst gjennom markedskommunikasjon. Jobben er nå å gi kjøperen fersk og informativ faktainformasjon som kan hjelpe vedkommende med å ta en kjøpsbeslutning - og den jobben blir langt enklere med de fordelene jeg nettopp har nevnt.

> Les også: Hva er inbound marketing? 

Hvordan fungerer en automatisk generert prisliste/katalog?

En digital prisliste er ikke en statisk PDF-fil som du legger ut på en passordbeskyttet nettside. Det er en dynamisk webside som presenterer informasjonen direkte i nettleseren.

Skal du vise kundespesifikke priser og produkter, trenger du å få weben din til å «snakke» med økonomisystemet ditt. Du må altså gjøre en integrasjon. Dette er en investeringskostnad som vil være gunstig over tid, da man har en klar fordel med å gjøre oppdateringen kun på ett sted.

Produktene som presenteres på nettsiden (og all informasjon knyttet til dem) vil da automatisk bli hentet fra økonomisystemet. Økonomisystemet blir master-systemet, og derfra oppdaterer du priser og produktinformasjon og bestemmer hvilke produkter som skal vises på weben. 

Du kan også velge om du ønsker å ha informasjon om produktene liggende åpent ute på weben eller bak et passordbeskyttet ekstranett hvor kunder kan logge seg inn. Mange velger en kombinasjonsløsning hvor all produktinformasjon ligger åpent, mens prisinformasjon krever innlogging. Det er nok også den mest SEO-vennlige løsningen.

> Les også: Bli funnet på Google med søkemotoroptimalisering (SEO ) anno 2015

I tillegg til å se sine egne nettopriser, kan kundene se annen verdifull informasjon og historiske data, som for eksempel:

  • tidligere bestillinger
  • lagerstatus på enkeltprodukter
  • ordrebekreftelser
  • restordre
  • reklamasjoner
  • betalte og utestående fakturaer

Løsningen kan også tilpasses slik at kundene kan hente oppdaterte prislister eller varekataloger direkte fra weben, fordelt på utvalgte produktgrupper, og generere en pdf-fil som kan skrives ut eller lagres.

Full integrasjon?

Du trenger ikke full integrasjon (som beskrevet over) for å ha en produktdatabase på web. Du kan ha de samme funksjonene med en delvis integrasjon, men må da gjøre oppdateringene fra økonomisystemet til weben manuelt, noe som krever tid og at du har gode rutiner.

Uansett om du velger full eller delvis integrasjon, vil du kunne oppnå mange fordeler med å tilgjengeliggjøre din prisliste på nett. Veldig mange sitter og lager prislister og produktkataloger selv, eller via trykkerier – og når det blir endringer i produkter/priser er man ikke lenger oppdatert. 

Mang en bedrift har et mørkt rom fullt av esker med utdaterte prislister og produktkataloger som må kastes. Med en prisliste på web er du kvitt det problemet og den kostnaden, men mest av alt - du vil gi kundene et langt bedre produkt som alltid er oppdatert mot økonomisystemet.

Lars Hansen's photo

Av: Lars Hansen

Lars er salgssjef i Markedspartner, hvor han har ansvar for oppfølging og utvikling av et antall av våre viktigste kunder. Lars har bidratt til økt omsetning hos en rekke virksomheter ved å hjelpe dem med å skape bedre salgsmuligheter og flere kunder. Han er også forfatter av Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundenes digitale kjøpsprosess og medforfatter av Hvordan ende den evige konflikten mellom salg og marked.