Nå som vi har beveget oss inn i det nye året er det på tide å fokusere på de grunnleggende ferdighetene som trengs for å utmerke seg innen digital markedsføring i 2017.
Vår verden blir mer og mer digital, nye markedstrender oppstår og digitale løsninger er under konstant utvikling. Det øker presset på markedsførere for å holde seg oppdatert på den seneste utviklingen og de nyeste produktlanseringene. Den teknologiske utviklingen går raskt, og det er derfor viktig at din bedrift har en offensiv holdning.
Last ned gratis guide for å sikre en effektiv digital salgs- og markedsstrategi i 2017.
I dette innlegget lister jeg opp 5 ferdigheter jeg mener vil være toneangivende for å lykkes med digital markedsføring i 2017. En implementering av disse punktene vil bidra til økt konkurransefortrinn for din bedrift.
1. Søkemotoroptimalisering
93% av alle online brukeropplevelser begynner med et søk i en søkemotor. Samtidig klikker 70% av internett-brukere på organiske søkeresultater. Det betyr at SEO-ferdigheter er viktigere enn noensinne. Mestrer du søkemotoroptimalisering har du som et resultat muligheten til få mer relevant trafikk inn på dine nettsider og konvertere flere besøkende til leads.
Uavhengig av om du ønsker å bli en SEO-spesialist selv, eller om du velger å benytte et byrå, er det viktig at du innehar en helhetlig forståelse av fordelene du får ved å bruke søkemotoroptimalisering. Du bør derfor være bevisst på betydningen av en søkeordsanalyse, nyanser i innholdet du publiserer (hva som er relevant og av høy kvalitet), og de beste metodene for å få linker av høy kvalitet.
Samtidig er SEO-ferdigheter basert på en kombinasjon av kreativ og teknisk kompetanse. Du bør med andre ord vite når du bør benytte en gjesteblogger eller outsource deler eller alt av innholdsproduksjonen, samt hva som utgjør et passende tema. Du bør også være i stand til å forebygge feil som døde lenker og 404-feilmeldninger.
» Les også: Søkemotoroptimalisering: Dette må du vite om SEO i 2017
2. Innholdsmarkedsføring med video
I 2017 vil innholdsmarkedsføring med video stå for 69% av all forbrukertrafikk på internett. Mobilannonser med video vil vokse 3 ganger raskere enn på desktop, og i følge en studie utført av Eye View Digital kan landingsider med en kort video øke konverteringer med opptil 80%.
Det har i løpet av de siste årene vært mye snakk om innholdsmarkedsføring – som i stor grad har bestått av tekst og bilde, men en strategi for innholdsmarkedsføring med video er altså like viktig.
Det er kanskje ikke overraskende at YouTube er verdens nest største søkemotor. En grunn til dette er at video gjør det lettere for brukeren å konsumere innhold samtidig som det generer et høyere engasjement og gir bedre effekt. Ta deg derfor tid til å virkelig forstå hvordan du bør utnytte innholdsmarkedsføring med video. Du vil da være i stand til å nå et langt større publikum, samt gjøre merkevaren din mer distinkt og minneverdig.
Jeg anbefaler at du benytter søkeord for å optimalisere videoene dine, slik at du får mest mulig ut av metabeskrivelsen. Det er viktig å ha en klar strategi når du skal satse på video. Hvem er målgruppen din? På hvilken kanal befinner målgruppen seg? Husk at innholdet i videoen skal være rettet mot målgruppens behov og interesser.
Tips: Nesten 80% av videovisninger skjer med lyden av. Benytt derfor undertekst hvis du skal publisere på sosiale medier.
3. Sosiale medier
I 2013 viste det seg at 78% av små bedrifter fikk minst en fjerdedel av sine nye kunder gjennom sosiale medier. Dette er nok et argument for at bedrifter bør omfavne sosiale kanaler, samtidig som det understreker hvor viktig disse plattformene er.
Det handler om mer enn å optimalisere bildene dine på Facebook eller å kjøre betalte annonser. Du er nødt til å skape en positiv kundeopplevelse på de sosiale plattformene. Dette er spesielt viktig i eide medier, hvor dere har et ansvar for å skape og opprettholde bedriftens nettsamfunn. Det kan virke tidskrevende, men du vil få en betydelig avkastning på investeringen hvis bedriften lærer å utvikle meningsfulle sosiale relasjoner med målgruppen. Jo mer du vet om dine kunders behov, utfordringer og preferanser, jo bedre kan du engasjere dem.
Ved bruk av riktig sosiale-medieverktøy kan du tilegne deg informasjon om dine kunder og konkurrenter. På den måten kan du bedre treffe bedriftens målgruppe med rett innhold til rett tid. Jeg vil anbefale deg å sette opp varsler og benytte avansert søk, slik at du kan overvåke folk som snakker om din bransje eller virksomhet. Det er også viktig at du sender personlige, nyttige, og ikke minst, relevante meldinger. Husk å være så tidsriktig som mulig.
Tips: Dere bør ha klare retningslinjer for hvordan dere skal opptre på offentlige plattformer. Dette vil bidra til å sikre bedriftens renommé, integritet og troverdighet i det lange løp.
4. Marketing automation
Det er en økende forventning til markedsførere om å fullføre en uendelig mengde oppgaver i takt med utviklingen av det digitale landskapet, ofte med et begrenset antall ressurser. Du vil være i stand til å møte disse forventningene ved å implementere og benytte marketing automation. 91% av de mest suksessfulle brukerne av marketing automation-programvare er enige om at et godt MA-system er ”svært viktig” for å lykkes med markedsføring på tvers av kanaler.
Lær hvordan du setter opp workflows for å automatisere rutinepregede oppgaver i salgs- og markedsføringsarbeidet og etabler 1:1-kommunikasjon med potensielle kunder i hver fase av deres kjøpsreise. Her kan du benytte trigger e-postmarkedsføring for å automatisere engasjement og samtidig opprettholde kundens interesse. Trigger e-post kan beskrives som automatisert utsendelse av e-post eller nyhetsbrev til kundene utløst av en handling, altså en ”trigger”.
Raskere oppfølging vil hjelpe deg med å kvalifisere og pleie leads, samtidig vil planlagt kommunikasjon bidra til å generere og engasjere disse leadsene. Du bør også lære å lage integrerte markedsføringskampanjer på tvers av kanaler. Her vil et marketing automation-system gjøre deg i stand til å etablere merkevaren din med tilstedeværelse på en rekke plattformer, inkludert sosiale medier, e-post og mobil.
» Les også: Hva er lead nurturing - og hvordan kan det øke salget?
5. Analyse
Analyse har alltid vært det viktigste og samtidig den mest neglisjerte praksisen innen digital markedsføring. Evnen til å tolke resultater og omgjøre disse til konkrete tiltak er avgjørende – det betyr at du ikke bare kan vurdere effektiviteten din, men også har muligheten til å forbedre den.
En datastyrt tilnærming vil gjøre deg i stand til å få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet, uansett størrelse, ettersom du vil være mer målrettet og konkret. Du vil også være i bedre stand til å segmentere kunder og få mer kunnskap om deres kjøpsatferd, utfordringer og motivasjon.
Internett har snudd kjøpsprosessen på hodet. I dag begynner 9 av 10 kjøpsprosesser på Google, og potensielle kjøpere har gjort unna 70% av kjøpsprosessen når de først tar kontakt med dine selgere. Kunden har tatt makten. Vi har dermed blitt tvunget til å revurdere våre strategier og forandre måten vi praktiserer markedsføring på – selv om prinsippene for markedsstrategi er som de alltid har vært. Den eneste virkelig effektive måten du kan revidere en digital markedsføringsstrategi er å utlede nye planer basert på verdifull innsikt fra analyser.
Hvilke ferdigheter eller trender innen digital markedsføring tror du vil bli avgjørende for 2017? Jeg hører gjerne fra deg.