4 fordeler ved å bruke Facebook Ads Manager for annonsering

4_fordeler_ved_aa_bruke_Facebook_Ads_Manager_for_annonsering

 

Har du lagt merke til den blå knappen som dukker opp på innlegget du publiserte på Facebook? Kanskje du har vært fristet til å trykke på knappen «Boost» eller «Frem innlegg»? Dette er en enkel måte å få litt ekstra oppmerksomhet rundt innlegget ditt på, men i denne artikkelen vil jeg fortelle deg om 4 fordeler ved å ha en gjennomført annonsestrategi med Facebook sitt annonseverktøy − Ads Manager.

Gjennom året kan det raskt bli behov for annonsering av mer innhold enn kun en gang innimellom. Derfor er det lurt å i forkant ha planlagt en strategi for annonseringen din slik at du kan få mest mulig igjen for pengene du investerer i annonsene dine. 

1. Full oversikt i kampanjene dine i Facebook Ads Manager


En fordel ved å bruke Ads Manager sammenlignet med å «booste» innlegg er at du kan sette opp overordnede kampanjer for innholdet du skal annonsere for. Si du ønsker å generere trafikk til sidene dine fortløpende for hver gang du publiserer en ny artikkel. Da kan du med fordel sette opp en overordnet kampanje med 3-4 målgrupper (annonsegrupper), hvor du for hver nye artikkel oppretter en annonse og dupliserer denne til de andre målgruppene. Ved å bruke samme målgrupper over en lengre periode vil Facebook, basert på resultater og atferden til målgruppen, optimalisere visningene av annonsene dine til de riktige personaene innenfor gitt målgruppe som gir deg de beste resultatene.

Last ned gratis mal: Hvordan lage personas for din bedrift

Ved bruk av Ads Manager vil du hele tiden også ha en enkel, men full oversikt over hvor mye spend de forskjellige kampanjene har brukt. Oversikten gir deg også raskt et bilde over hvilke kampanjer som fungerer og hvilke som trenger å optimaliseres, eller kanskje til og med settes på pause eller avsluttes. 

Når man velger å «booste» et innlegg i Facebook vil dette opprette en helt ny kampanje for akkurat det innlegget du booster. Dette vil vises i Ads Manager sammen med de andre kampanjene, men dette vil ikke i like stor grad bidra til læring for Facebook om målgruppen. Du kan tenke deg at jo lengre tid du har en kampanje aktiv, jo mer læring tar Facebook av målgruppen og optimaliserer kampanjen deretter. Når man oppretter en ny kampanje med nye annonsegrupper (selv om dette kanskje er akkurat de samme kriteriene som er brukt tidligere) vil man «starte på ny».

Tips! Når vi setter opp en ny kampanje vil vi unngå og ha for mange annonsegrupper. Dersom Facebook selv skal fordele et totalbudsjett til hver gruppe vil den gruppen som gir best resultater også få den største andelen av budsjettet. Dette kan i noen tilfeller fungere veldig fint, men om man har et ønske om å nå flere innenfor hver gruppe bør man vurdere å ha en egen kampanje for gruppen, eller ikke bruke «Optimalisering av kampanjebudsjett».

2. Facebook sin automatisering av budsjettfordeling − «Optimalisering av kampanjebudsjett» 


Nå kan det kanskje virke som om jeg i forrige avsnitt var litt negativ til bruk av Facebook sin automatisering av budsjettfordeling mellom annonsegruppene, men dette er faktisk den andre fordelen ved å bruke Ads Manager. Dette kan være nyttig å skru på hvis du har en kampanje med annonsegrupper med ikke altfor store forskjeller i potensiell rekkevidde, for hvis det er en som kan optimalisere budsjettet basert på hvilke resultater du ønsker er det Facebook selv. Vurderingen om denne metoden for budsjettfordeling er den beste må gjøres til hver kampanje, men fordelen med å bruke den sammenlignet med å manuelt fordele budsjetter til hver annonsegruppe er at du ikke bruker mest spend på annonsering til de som gir deg dårligst resultater, og minst til de som gir deg de beste.

3. Definer mål utenom det vanlige ved å ta i bruk «Custom Conversions» og «Eventer»


En tredje fordel ved å bruke Ads Manager for annonseringen din på Facebook er at du kan definere mål utenom de «vanlige» som klikk, engasjement, kundeemner osv.

I Ads Manager kan en definere «Custom Conversions» som kan baseres på nettsidebesøk. Dette kan for eksempel være å måle nedlastinger av et innholdstilbud på en landingsside, antall gjennomføringer av en digital test, innsendte jobbsøknader eller bestillinger av en produktdemo. Dette krever at man har lagt en Facebook Pixel på nettsidene man ønsker å sende data tilbake til Facebook. I likhet med andre kampanjer bruker Facebook dataene som kommer inn til å optimalisere annonseringen, blant annet hvem annonsene vises til.

I tillegg til «Custom Conversions» kan man også sette opp Eventer (arrangementer) man kan måle resultater etter. Dette kan for eksempel defineres i Google Tag Manager som sender data til Facebook.

Les også: Hva er performance marketing? 

4. Kobling mellom Ads Manager og HubSpot sitt CRM og markedsføringsplattform


Vi bruker HubSpot som vårt CRM og markedsføringsplattform i likhet med mange av våre kunder. Ut fra vår egen erfaring ser vi at HubSpot og Facebook Ads Manager «samarbeider» veldig fint sammen. Dersom kunden vår bruker HubSpot som sitt CRM eller markedsføringsplattform, kan vi enkelt kobler annonsekontoene sammen, hvor vi da kan få inn mange av de samme dataene som vi også leser av i Facebook Ads Manager. På denne måte slipper vi å jobbe i siloer, og kan lese av (stort sett) all dataen på ett og samme sted.

Dersom vi skal kjøre leadsgenererende annonser ved bruk av «skjemaannonser» i Facebook vil vi også aktivere «lead syncing» i HubSpot. Dette betyr at informasjonen personen fyller inn i skjemaannonsen blir overført til HubSpot, og HubSpot vil da opprette dette som en ny kontakt, eller oppdatere kontaktkortet dersom vi har personen registrert fra før. I HubSpot kan vi deretter bygge lister basert på kontaktinformasjon, atferd og mer. Det som gjør dette enda mer interessant er at man enkelt kan «synce» lister over kontakter tilbake til Facebook Ads Manager for enda mer rettet annonsering – man bruker rett og slett unik data man selv har samlet inn til å gjøre annonseringen enda bedre – tenk så kult!

Trenger du hjelp med å komme i gang med Facebook Ads?

Føler du fortsatt at Facebook Ads Manager virker mer avansert og tidkrevende enn det du har tid til å sette deg inn i? Fortvil ikke! Du kan finne masse hjelpende artikler og videoer på nettet. Det viktigste du gjør er nemlig å prøve og feile, og derfra kan du skape annonser som gir deg nye og kvalifiserte leads. Ønsker du noen å sparre med kan du selvsagt ta kontakte med meg på e-post. Lykke til!

LAST NED GRATIS GUIDE NÅ:  Slik etablerer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

Line Glimsdal's photo

Av: Line Glimsdal

Line jobbet som performance-spesialist og digitalmarkedsfører i Markedspartner. Hun er utdannet økonom fra Høgskolen i Østfold innen økonomi og administrasjon, med fordypning i prosjektledelse og bedriftsrådgivning. I sin bacheloroppgave undersøkte hun, sammen med en gruppe på seks studenter, det digitale modenhetsnivået til SMB innen inbound marketing.