E-postmarkedsføring er en viktig og effektiv kanal innen inbound marketing, men kan ofte føles som spam. Det er derfor viktig å etablere et personalisert og trygt forhold til leseren. Tenk på e-postmarkedsføring som en motor for vekst. Hver utsendelse er en mulighet til å få flere leads, vinne flere kunder og ikke minst rose dine kunder. Det er også en metode til å flytte leseren fra innboksen over til dine digitale kanaler (blogg eller hjemmeside) for å lese mer. Dette bør du benytte deg av. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du kan sette opp en enkel og personalisert e-postmal med logo, bilde og tekstfelt som kan hjelpe deg å reduserer kostnaden per konvertering.
Oppskriften krever at du enten er Marketing Hub Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og har tilgang til Design Tools.
Denne oppskriften viser hvordan du kan designe e-postene dine, men malen viser ikke selve utsendelsen av e-posten. Man trenger derfor ikke tenke på selve teksten eller bildevalg på dette tidspunktet. I malen skal man kun tenke på hvilke felter man trenger og ta i bruk bedriftens visuelle profil.
Før man går i gang er det lurt å avklare hva slags innhold som skal inkluderes i e-posten. Hvis det skal være flere saker og flere bilder er det nyttig å vite dette tidlig, for å slippe å gå tilbake igjen for å legge inn flere felter.
For å bygge det visuelle inntrykket virksomheten ønsker å formidle må man bruke den visuelle profilen i alle kanaler. Fargebruk er en viktig del av dette. Identiteten til bedriften din vil bli mer gjenkjennelig og utsendelsen av e-posten vil se mer gjennomført ut. Bedriftens farger kan brukes på for eksempel overskrifter og lenker i teksten.
Når malen er ferdig laget er det flere punkter man bør tenke på når e-posten skal utformes med reelt innhold:
Designprofil, visuell identitet og designmanual
7 ideer til smart e-postmarkedsføring
E-postmarkedsføring: Slik skriver du bedre e-poster
3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater