Vekstoppskrifter - en kokebok for digital vekst fra Markedspartner

Slik lager du en e-postmal som reduserer kostnaden per konvertering

Skrevet av Lise Lippert | 1. november 2019

 

Tid: 1 time
Vanskelighetsgrad: 3 av 5

E-postmarkedsføring er en viktig og effektiv kanal innen inbound marketing, men kan ofte føles som spam. Det er derfor viktig å etablere et personalisert og trygt forhold til leseren. Tenk på e-postmarkedsføring som en motor for vekst. Hver utsendelse er en mulighet til å få flere leads, vinne flere kunder og ikke minst rose dine kunder. Det er også en metode til å flytte leseren fra innboksen over til dine digitale kanaler (blogg eller hjemmeside) for å lese mer. Dette bør du benytte deg av. I denne oppskriften viser jeg deg hvordan du kan sette opp en enkel og personalisert e-postmal med logo, bilde og tekstfelt som kan hjelpe deg å reduserer kostnaden per konvertering.

Tekniske forberedelser 

Oppskriften krever at du enten er Marketing Hub Professional- eller Enterprise-kunde hos HubSpot og har tilgang til Design Tools.  

Denne oppskriften viser hvordan du kan designe e-postene dine, men malen viser ikke selve utsendelsen av e-posten. Man trenger derfor ikke tenke på selve teksten eller bildevalg på dette tidspunktet. I malen skal man kun tenke på hvilke felter man trenger og ta i bruk bedriftens visuelle profil. 

Konkrete ideer for å få best mulig utbytte

Avklar hvilke felter e-postmalen krever

Før man går i gang er det lurt å avklare hva slags innhold som skal inkluderes i e-posten. Hvis det skal være flere saker og flere bilder er det nyttig å vite dette tidlig, for å slippe å gå tilbake igjen for å legge inn flere felter.

Ta i bruk bedriftens fargepalett 

For å bygge det visuelle inntrykket virksomheten ønsker å formidle må man bruke den visuelle profilen i alle kanaler. Fargebruk er en viktig del av dette. Identiteten til bedriften din vil bli mer gjenkjennelig og utsendelsen av e-posten vil se mer gjennomført ut. Bedriftens farger kan brukes på for eksempel overskrifter og lenker i teksten. 

Når malen er ferdig laget er det flere punkter man bør tenke på når e-posten skal utformes med reelt innhold:

Detaljert fremgangsmåte 

  1. Logg inn på HubSpot-kontoen din.
  2. Gå til Marketing > Files and Templates og klikk på Design Tools.
  3. Høyreklikk på mappen du ønsker at e-postmalen skal være i og kikk på New file in «mappen».
  4. Velg Drag and drop.
  5. Template type skal være Email.
  6. Gi malen et passende navn, for eksemple: Bedrift 1 Column Image Header og klikk Create.
  7. Slett modulen som heter Logo (logo) ved å høyreklikke på den.
  8. Gå til høyre panel og klikk på Add.
  9. Søk opp image og skyv to av disse inn over «Main Email Body».
  10. Klikk på den øverste image-modulen og klikk på Edit i høyre panel.
  11. Legg inn 20 på det nedre feltet i Inner spacing.
  12. Litt lengre ned laster du opp logoen din.
    - Hvis logoen er for stor klikker du på Custom under Maximum size og skriver inn ønsket størrelse, for eksempel 200px.
  13. På neste image-modul laster du opp et nytt bilde i høyre panel.
    - Hvis bildet er for stort klikker du på Custom under Maximum size og skriver inn ønsket størrelse, for eksempel 600px.
  14. Klikk utenfor modulene slik at du får opp feltet «Additional <head> markup» i høyre panel.
  15. Lim inn koden under og klipp inn riktig HEX-kode (markert i fet under). 
    <style type="text/css" data-hse-inline-css="true">
    {
    color: #36bf98
    }   
    </style>
  16. Klikk på Publish changes.
    - Hvis du ønsker å se hvordan siden ser ut kan du klikke på Preview > Preview without display options.
  17. Denne malen er nå å finne under Marketing > Email > Create email.
    - OBS! Pass på at «Make available in emails» er på.

Visuell fremgangsmåte

Kilder 

Designprofil, visuell identitet og designmanual

Relatert innhold

7 ideer til smart e-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring: Slik skriver du bedre e-poster

3 råd som gir din e-postmarkedsføring bedre resultater