Sliter du med at de besøkende i nettbutikken din forlater siden like før de skal betale og avslutte ordren? Du er ikke alene. Studier fra American Marketing Association viser at nesten 70% av handlekurvene til nettbutikker forlates før betaling. Denne oppskriften viser deg hvordan du ved enkle grep kan vekke interessen til de potensielle kjøperne på nytt. Ved hjelp av påminnelser på e-post kan du konvertere flere av de forlatte handlekurvene til salg.
Du må være innlogget i ditt e-postsystem.
Inkludere en rabattkode eller ikke: Dette avhenger av hvorfor noen forlot handlekurven sin i utgangspunktet. Dersom uventede kostnader til frakt og levering var årsaken, kan du inkludere en rabattkode. Var det fordi den potensielle kjøperen ble avbrutt, trenger de kanskje ikke en rabattkode, men bare en liten dytt i riktig retning for å komme tilbake og avslutte ordren.
Ved rabatt: sett en utløpsdato. Typisk «Tilbudet utløper om 5 dager». Dette kalles knapphetsprinsippet, det gir kunden følelsen av at de må handle raskt. Vi er mer redd for å miste noe enn å få noe, hvis det er begrenset med tid for rabattkoden tilegner kunden det en høyere verdi.
Antall e-poster: Jeg vil anbefale deg å lage flere enn én e-postpåminnelse. Lag heller en serie med e-poster som du sprer over en periode, for eksempel tre stykker i løpet av en uke. Vær oppmerksom på at for noen kan en serie med seks e-poster være uproblematisk, mens for andre kan dette (eller færre) virke aggressivt. Dette må du teste deg fram til og optimalisere deretter. Tommelfingerregel: Rabatt? Ja. Rabatt i første påminnelse av en serie e-poster? Nei.
Tilby assistanse: Spør om den potensielle kjøperen trenger en hjelpende hånd i e-posten. Kanskje har de noen spørsmål? Sørg for at e-posten kan svares på eller at den inneholder en klikkbar link som man kan følge for å få svar på spørsmål.
En er bedre enn ingen: Har du begrenset med ressurser, kan du holde deg til én påminnelse på e-post. Innholdet i e-posten kan også være enkelt - du trenger ikke nødvendigvis engasjere noen på design. Husk at du kan alltid optimalisere e-posten senere.
Kontakter som har meldt seg av din markedsføring eller nyhetsbrev: Dersom en person har lagt igjen e-postadressen sin av transaksjonelle årsaker, men har meldt seg av nyhetsbrevet ditt eller øvrige markedsføringse-poster, må du ta hensyn til dette. Send dem maks én påminnelse og ikke en serie med e-poster. På denne måten ivaretar du deres ønske om å skjermes mot markedsføring.
Under ser du et eksempel fra nettbutikken Boozt.com. Hver gang du har lagt nye varer i handlekurven uten å fullføre handelen, vil du typisk motta e-posten under. Det er lagt inn en tidsforsinkelse, slik at e-posten ikke sendes ut umiddelbart etter at du har forlatt handlekurven. Boozt tilbyr 10 % avslag på hele ordren. De har fulgt knapphetsprinsippet to ganger i e-posten: de nevner at varene dine kan bli utsolgt, og at rabattkoden utløper om 7 dager. Nederst i e-posten ligger det ved en bildeliste over varene du har i handlekurven. Påminnelsen fra Boozt sendes kun én gang og er ikke i en workflow. Den er rett på sak og har et enkelt design.
Ønsker du å se flere eksempler? Klikk her for å se 58 fra MailCharts.
Tidsestimatet på 1 time gjelder for oppsett av automatiserte e-poster. Du må i tillegg påberegne tid til utvikling av innholdet i e-posten(e).
Baymard: Cart Abandonment Rate
Shopify: Maximize Sales With a Successful Cart Abandonment Email Strategy
The 11 Best Abandoned Cart Emails To Win Bak Customers
American Marketing Association: Shopping Cart Abandonment Rate
Vekstoppskrifter: Hvordan personliggjøre automatiske e-postutsendelser i HubSpot?
Vekstoppskrifter: Slik øker du kundeengasjementet med velkomstmailer
Vekstoppskrifter: Slik lager du en e-postmal som reduserer kostnaden per konvertering
Først publisert: 25. august 2017, av Hanne Sofie Hammer. Oppdatert: 14. mai 2021, av Siri Enoksen.