Gir du salgsteamet det de trenger for å yte sitt beste?

Gir du salgsteamet det de trenger for å yte sitt beste?

Har du prøvd å ta deg en joggetur på stappfull mage før? Det går jo, men turen er treigere mens bakkene blir unødvendig tunge og veien føles lenger. På samme måte har salgsteamet ditt behov for riktig teknologi og effektive systemer — eller verktøy, om du vil — for å kunne nå sitt fulle potensial, på en mer effektiv måte. 

Enkelte teknologier er (forhåpentligvis) en selvfølge. Slik som minst to skjermer for bedre arbeidsflyt, samt trådløse hodetelefoner for aktive salgssamtaler og uforstyrret fokus. Så la oss heller ta en nærmere titt på 6 CRM-funksjoner som virkelig gir salgsteamet, således bedriften, en målbar vekst 

#1: Customer Relationship Management — CRM-system 

Enhver bedrift som ønsker å skalere — uansett om bedriften selger produkter, informasjon eller tjenester trenger et CRM. Altså, kunderelasjonshåndtering på godt norsk. 

Klikk her for å opprette en gratis bruker for HubSpot CRM

Gamle systemer som kun plotter inn kunder og interessenters kontaktinfo og kjøpshistorikk, er ikke nok for å kunne vokse. CRM-systemer som SalesForce, SuperOffice eller HubSpot, registrerer hvordan dine kontakter oppfører seg på nettsidene dine. All dialog og epost-engasjement oppbevares på ett sentralisert sted. Likeså med automatiserte rapporter for salg, nettstedstrafikk og annonser. 

Slik får hele bedriften en strømlinjet innsikt i salgspipelinen, og samarbeid mellom salgsavdeling, marked og kundeservice styrkes.  

I tillegg vil intuitive CRM-systemer, slik som HubSpot, komme med en rekke flere nyttige verktøy og funksjoner. Som for eksempel egen blogg-CMSypperlig for inbound marketing-strategier. Dine sosiale medier-kanaler kan også tilknyttes for både annonseoppsett og innlegg. Slik utnytter dere data som allerede er hentet inn via bedriftens nettsider, epost-kampanjer, annonser og sosiale medier for å målrette og segmentere innhold i tillegg til å annonsere skarpere og mer målrettet.  

#2: Automatisering av salgsprosesser 

Programvarer med salgsfunksjoner, slik som HubSpot Sales Hub & CRM, vil ofte tilby salgsautomatiserende verktøy i tillegg til kunderelasjonshåndtering. Salgsautomatisering fjerner tidstyver fra salgsprosessen, og frigjør verdifull tid hos salgsteamet.  

Det forenkler også komplekse oppgaver, slik som prospektering (som vi kommer tilbake til), lead-nurturing, oppsett av kontakter og avtaler, epost-utsendelser, møtebooking og oppsett av tilbud.  

#3: Prospekteringsverktøy 

Mesteparten av salgsteamets oppgaver og kundekontakt foregår digitalt. Nettopp derfor er det viktig å ha potente prospekteringsverktøy på plass.  

LinkedIn Premium tilbyr et utvalg av funksjoner, som bistår selgerne dine i å identifisere og engasjere potensielle kunder som har dere på radaren sin, men som ikke har blitt en registrert kontakt enda. Disse verktøyene jobber i sanntid for å spore prospekter som besøker bedriftens nettsider, og tydeliggjør dermed målgruppen deres. Således kan du målrette innhold som treffer dem der de er. Med innhold du nå vet de vil ha. 

 Salgsautomatisering og prospekteringsverktøy er inkludert i HubSpot Sales Hub & CRM. 

#4: Delbar kalender for møtebooking 

Istedenfor å kaste bort verdifull tid, med å sende e-poster og ringe fram og tilbake, for å avtale tidspunkt for et møte med et prospekt eller kunde, finnes det verktøy som gjør denne prosessen sømløs for salgsavdelingen.  

Til og med gratisversjonen til HubSpot byr på en funksjon for møtebooking som integrerer seg med Google- eller Office-kalenderen din. Del en link med kontakten du ønsker å avtale et møte med, så kan kontakten selv velge et tidspunkt dere begge er ledige. Friksjonsfritt og imøtekommende er tross alt nøkkelord ved møtebooking. 

#5: Video og skjermdeling 

Post-korona vet vi alle hvor viktig direktesendt video og skjermdeling er for bedrifter – både internt og eksternt. For salgsteamet er ikke dette noe nytt, men noe som bør styrkes. Vi kan ikke alltid reise rundt til alle prospekter eller kunder for å holde en salgspitch eller work-shop. Derfor har verdien av videosamtaler økt betraktelig.  

Demoer og opplæringsmaterialer fungerer spesielt godt på video. Når vi holder slike videomøter eller webinarer er det samtalene i sanntid som visker ut friksjon og besvarer nøkkelspørsmål som ofte kommer langt nede i trakta.  

Men det er selvsagt ikke bare salgsteamet som har nytte av video, noe markedsavdelingen vet alt om. Ved å sette opp webinarer, holde livesendinger i sosiale medier og delta på salgsmøter opprettholder du en tydelig tilstedeværelse ovenfor målgruppen din. Så lenge du gir bort nyttig informasjon og innhold, vil direktesendt video dermed styrke bedriftens merkevarebygging. Og når vi først er i gang, slår vi gjerne et slag for ledelsen også – som absolutt har god nytte av å snakke direkte med hver enkelt i bedriften via video. 

At salgsteamet og bedriften generelt har tilgang på og opplæring i programvarer som Teams, Zoom og TwentyThree (webinarplattform som kan integreres med HubSpot) er med andre ord like viktig som det er enkelt. 

#6: Rapporteringsverktøy for økt produktivitet 

Programvare for salgsrapportering bistår bedriftens salgsledere og selgere ved å automatisere måling av nøkkeltall og data. Slik kan teamet overvåke sine individuelle og felles suksesser, og tydeliggjøre områder som trenger forbedring. Salgsavdelingen får også fullt innsyn i hvilke salgsstrategier som fungerer, og hvilke som bør justeres. 

Når du investerer i en CRM eller salgs-programvare som HubSpot, vil automatisering av rapporter og analyse-funksjoner allerede være integrert for bedriftens brukere. 

Skalér smartere med de riktige salgssystemene 

En av de beste metodene for å finne ut av hvilke systemer og teknologier som fungerer best for din bedrift og salgsteam, er å gjøre grundig research. Ikke vær redd for å teste ut forskjellige programvarer for å finne den riktige for dere. 

Kanskje oppdager du fort at en kombinasjon av flere systemer, eller det stikk motsatte – ett system som gir deg samtlige funksjoner innenfor én flate – er den riktige metoden for din bedrift. Uansett får man ikke resultater før man setter i gang – så start gjerne prosessen med å skalere smartere i dag. Det første steget er å bestemme deg for hvilken teknologi ditt salgsteam trenger for å yte sitt beste. I dag, og i morgen. 

Last ned gratis guide:  Hvordan lykkes bedre med CRM? Fra strategi til implementering

Lars Hansen's photo

Av: Lars Hansen

Lars er salgssjef i Markedspartner, hvor han har ansvar for oppfølging og utvikling av et antall av våre viktigste kunder. Lars har bidratt til økt omsetning hos en rekke virksomheter ved å hjelpe dem med å skape bedre salgsmuligheter og flere kunder. Han er også forfatter av Inbound sales: Slik tilpasser du deg kundenes digitale kjøpsprosess og medforfatter av Hvordan ende den evige konflikten mellom salg og marked.