God ledelse er strategisk ledelse. Og for å være en strategisk leder må du vite hva som kreves av deg for å lykkes i en digital økonomi. I dette innlegget argumenterer jeg for hvorfor leadsgenerering er det viktigste av alle viktige emner du som toppleder bør ha på blokken din.
Det finnes mange ulike innfallsvinkler og definisjoner på strategi. Jeg foretrekker den forholdsvis korte og allmenngyldige til Alfred Chandler:
"Strategy is the determination of the basic long-term goals of an enterprise, and the adoption of courses of action and the allocation of resources necessary for carrying out these goals.”
Strategisk ledelse innebærer da å ta ansvar og styring med prosesser som støtter de viktigste langsiktige selskapsmålene, de viktigste retningsvalgene og allokering av ressurser som er påkrevd for å nå målene.
Som toppleder må du være klar over den sentrale posisjon leadsgenerering har for din virksomhets fremtidige lønnsomhet og vekst. De langsiktige konsekvensene av manglende tilgang på nye leads er åpenbare; dårlig vekst og manglende lønnsomhet.
Du kan også oppleve at selgerne jobber med feil leads: Leads som resulterer i kunder som ikke passer inn i din langsiktige strategi. Derfor må du gi dine salgs- og markedsansvarlige vekstambisjoner og investeringsrammer. Du må sikre at de jobber etter din forretningsstrategi: Leads må skapes på områder hvor bedriften har gode muligheter til å lykkes.
Investeringsrammer er viktig for marked og salg i prioritering mellom:
Dersom du gir selgerne dine mål på 20 % vekst i nye kunder, er det i den retningen de vil gå. Dette påvirker også hva slags kompetanse du trenger i salgskorpset.
Du må sikre at alle som jobber med markedsføring og salg er samkjørte på følgende:
Strategisk ledelse innebærer også at du gir klare signaler på hvordan resultater skal oppnås. Prosessen forut for salg er viktig når det gjelder langsiktig utvikling av selskapet, oppbygging av markedskapital og påvirkning på selskapets omdømme.
Hvordan bedriften fremstår i digitale kanaler, inntrykket selgerne dine etterlater seg i kundemøter, hvordan dere forhandler og hva dere vektlegger av verdier er så viktig at du som toppleder må gi klare retningssignaler.
”Skaff blekk på kontrakten, samme hva” er ikke et bærekraftig utsagn i fremtiden.
Filosofien bak inbound marketing er å fremstå som hjelpende, informativ, kunnskapsrik, og med en kommunikasjon og et innhold tilpasset hvor potensielle kundene befinner seg i sine kjøpsprosesser.
Dette er moderne markedskommunikasjon, og gir et helt annet omdømme enn selskaper som satser alt på cold-calling og avbrytende reklame.
> Les også: Hvorfor salgsavdelingen ikke bør drive med cold-calling
Jeg vil påstå følgende: Av alle viktige strategiske områder i din bedrift, er god ledelse av salgs- og markedsfunksjonen den aller viktigste i et 1-5 års perspektiv – alle konkurranseutsatte bransjer sett under ett.
Sentralt i denne funksjonen er evnen til å generere leads – både hos eksisterende og nye kunder.
Jeg har følgende argumenter for dette:
> Gratis nedlasting: Mal: "Hvordan lage personas for din bedrift"
Det er helt nødvendig at du som leder har de nødvendige egenskapene for å lykkes i en digital økonomi. I blogginnlegget 6 viktige lederegenskaper i en digital økonomi tok jeg for meg de viktigste.
Evnen til å:
La meg eksemplifisere dette:
Evnen til å forutse fall i oljepriser, gjør at du tidligere enn konkurrentene kan justere mål og retning på markeds- og salgsarbeidet. Du kan utfordre organisasjonen ved å gi ambisiøse mål på nye leads og bedre leads.
Dersom salgs- og markedsapparatet ditt ikke klarer å nå målene som er satt med tanke på antall nye leads, må du kunne tolke riktig:
Deretter må du fatte beslutninger om kursendring. Det være seg å:
Du må optimalisere ressursinnsatsen på de ulike funksjonene. Underinvesteringer i produktutvikling over tid vil gi selgerne dine et vanskeligere utgangspunkt. Store investeringer i produktutvikling - uten en tilstrekkelig satsning på digital markedsføring - gjør det vanskelig for kundene å finne fram til virksomheten din, og selgerne dine starter 100-meteren med 10 meter tillegg.
Da vinner du ikke.
Du må også ha evne til å lære av erfaringene og resultatene du skaper.
De beste lederne er dyktige til å identifisere områder som bedriften har spesielle forutsetninger for å bli best på, og deretter rendyrke disse. Dersom ditt svakeste punkt ikke er kritisk i konkurransen, er det smartere å bruke ressursene på å forsterke det du allerede er god på.
Zlatan trener på avslutninger, ikke strafferedninger.
Og det scorer han poenger på!