Skal du starte med innholdsproduksjon? Dette må du vite

Skal du starte med innholdsproduksjon? Dette må du vite

Enten du allerede har bestemt deg for å begynne med innholdsproduksjon eller fortsatt er i vurderingsfasen, er det viktige ting du må vurdere før du setter i gang.

Last ned gratis guide: Slik sikrer du en effektiv digital salgs- og  markedsstrategi >

Når du starter med innholdsproduksjon, er det avgjørende å ha en klar idé om hva slags type innhold du ønsker å produsere.

Blogg: En blogg gir deg mulighet til å nå ut til kundene dine og gi dem kunnskap på et tidlig tidspunkt i kundereisen, ofte før de har bestemt seg for å kjøpe et produkt eller en tjeneste. Gjennom artikler kan bedrifter adressere vanlige spørsmål og problemstillinger, noe som kan styrke bedriftens omdømme og kundelojalitet over tid. Fordi kunden har deg i tankene hvis du har hjulpet de å løse et problem, vil det også øke sannsynligheten for at de velger å kjøpe av deg når de får behov for produktene eller tjenestene dine.

Konkurransen er imidlertid stor. I 2023 blir det publisert rundt 7,5 millioner bloggposter hver eneste dag. Så sannsynligheten for at noen allerede har skrevet om det du brenner for, er høy. Her er essensen å forstå ditt potensielle publikum, fokusere på deres behov og interesser, med en langsiktig strategi i bunn. 

Video: Du gjør veien til oppmerksomhet og trafikk betydelig lengre dersom du legger en innholdsstrategi som ikke inkluderer video. Ser du aldri videoer på nettaviser og YouTube fordi du ikke orker 15 sekunder reklame først? Det er ikke et relevant argument for å utelate video i din egen innholdsstrategi, og det er det fire viktige årsaker til:

  1. Selv om innholdet vi produserer må ansees som reklame, oppfattes det nødvendigvis ikke slik. Folk klikker på videoen din fordi de er interessert i det den handler om.

  2. Tilbake til det jeg skrev om konkurranse og antallet blogger der ute på nettet; video skiller seg ut i en etterhvert temmelig mettet bloggatmosfære, samtidig som disse kan utfylle hverandre. 

  3. Undersøkelser viser at mens vi gjerne skumleser et blogginnlegg og hopper til den seksjonen vi eventuelt finner interessant, er brukervanene annerledes for video. Dersom innholdet svarer til forventningene, gir vi den en helt annen oppmerksomhet og konsumerer mer av innholdet.

  4. Tallene viser også at vi ønsker oss mer videoinnhold, og at dette ønsket er tydeligere jo yngre man er. Det er ganske innlysende når man tenker etter: Har du vokst opp med YouTube og TikTok, er du vant til å søke hjelp, inspirasjon, underholdning og innsikt ved hjelp av video.

    Les også: Hvordan bruke korte videoer i markedsføringen din


Podcast: Podcast er et format som supplerer bloggartikler på en glimrende måte. Dette konsumerer vi også på fritiden og stikkordene er bil-/kollektivtransport og hage-/husarbeid. Disse formatene gir muligheten til å slippe til flere stemmer og belyse relevant stoff med flere innfallsvinkler. Tekniske krav og investeringer i utstyr er beskjedne, så her har de ekstroverte i organisasjonen en gyllen mulighet til å skinne.

Si hva kundene dine ønsker å vite – ikke hva du ønsker å si

Uavgengig av kommunikasjonsform så vet vi at innholdsmarkedsføring skal være på kundenes premisser, selv om vi har en lei tendens til å snakke innenfra og ut. Det er helt naturlig. Vi skal jo eksponere oss for hele verden (i alle fall hele Norge). Vi ønsker å snakke om noe vi er trygge på, og det siste vi ønsker er å sette vår faglige integritet i vanry.

Her er tre tiltak som gjør deg bedre i stand til å skreddersy innhold så det engasjerer drømme-målgruppa:

1. Bruk personas. Lag en utfyllende og dyptpløyende profil på hver av dine viktigste kundetyper. Pass på at du tar med hva de har av utfordringer i hverdagen, deres mål og hvordan de blir målt, og i hvilke digitale miljøer de er aktive på.

Les også: Innholdsstrategi: Slik lager du personas til markedsføring og salg

2. Gjør en søkeordsanalyse. Hvilke søkefraser brukes mest blant de ulike personane når de søker etter informasjon? Sjekk hva konkurrentene dine skriver om og finn din egen vri på problemstillingene personaene søker etter.

3. Ta alltid utgangspunkt i hvilket problem innholdet ditt løser, eller hva det kan trigge, for kunden.

Distribusjon av innholdet

Distribusjon er avgjørende for å nå ut til målgruppen din. Nå er nettet så proppfullt av innhold at du må planlegge og legge en god strategi for hvordan du ønsker å dele innholdet ditt.

Å kun skrive artikler til firmabloggen, er ikke lenger nok for å tiltrekke lesere. I den tidlige fasen av business-blogging kunne man oppnå god trafikk gjennom e-postmarkedsføring og søketrafikk. Stikkordet den gangen var lav konkurranse. Nå krever det en mer strategisk tilnærming, og da som oftest på kanaler som Facebook, Twitter, LinkedIn, Messenger, Snapchat, Instagram og TikTok.

Men, vi er jo en B2B-virksomhet - vi treffer vel ikke våre kunder på SoMe? 

Jo, absolutt – men ikke nødvendigvis i alle kanalene jeg ramset opp. Det er derfor smart å kartlegge hvor målgruppene dine befinner seg og starte å bygge et nettverk. Hvis du er ekstremt heldig klarer du deg med den organiske trafikken, men sannsynligvis må du ta høyde for og budsjettere med betalt annonsering.

Les også: God distribusjon er nøkkelen for å maksimere verdien av godt innhold

Våg å ta en kalkulert risiko

Hvorfor skal jeg høre på podcasten, se videoen, eller lese artikkelen din? Slik jeg ser det, er distribusjonen, samt evne til å skape oppmerksomhet, det som kommer til å avgjøre om du lykkes med innholdssatsingen.

Ja, jeg skjønner at du er flink, men jeg ramler av lasset om du ikke klarer å engasjere meg utover at du formidler kunnskapen. Kan du si det på en ny måte? Kan du lage knagger som gjør at jeg husker bedre? Kan du være morsom? Tør du peke på elefanten i rommet?

Jeg vil slå et slag for den kalkulerte risikoen: Gjør et forsøk på å bevege emosjonelt; har du et kontroversielt standpunkt, så la det høres; bruk humor; bruk en vinkel vi ikke har sett; utfordre når du har et annet syn enn det rådende.

Jeg oppfordrer ikke til brautende selvgodhet og cocky stil, men konkurransen om oppmerksomheten i content-land er minst like hardt som i tradisjonell merkevarebygging. De som tør å være unike, tydelige og engasjerende har et solid fortrinn overfor de som kjører den trygge kunnskap/verktøy-linja.

Den gode nyheten er at om du gjør en skikkelig jobb med strategien for innholdssatsingen, og er spesielt oppmerksom på punktene jeg har tatt for meg her, får du en lettere jobb med å holde prosjektet i drift. Du unngår også å se at ressurser du investerer i etableringen forsvinner.

Være realistisk.

Innholdsproduksjon krever ressurser. Hvis du er markedsføringsansvarlig i en mellomstor bedrift kan slik produksjon fort bli overveldende. Det er en overraskende liten vei til tidsfrister som ryker og en tom innholdsbank. Plutselig står du der med en gruppe fageksperter som ikke er så dedikerte som de ga uttrykk for ved oppstart, og en salgsavdeling som ikke evner å følge opp leads du genererer. 

Låter det kjent? Dette er et problem vi stadig møter. Sannheten er at å få gode resultater krever langsiktighet, konsekvent publisering, full støtte fra ledelsen, solide budsjetter og en organisasjon som forstår funksjonen til innholdet. Den gode nyheten er at når dette blir gjort på en grundig og strategisk god måte, med et godt samarbeid, vil innholdsproduksjonen bli en suksess.

 

LAST NED GRATIS GUIDE NÅ:  Slik etablerer du en effektiv digital salgs- og markedsstrategi

Hanne Sophie Helland's photo

Av: Hanne Sophie Helland

Hanne Sophie jobber som innholdsprodusent i Markedspartner. Hun har en bachelor i kreativ markedskommunikasjon og en master i markedsføringsledelse fra Høyskolen Kristiania.