Denne våren har jeg skrevet Masteroppgave ved Økonomisk Markedsføring-linjen ved Copenhagen Business School. Temaet? Inbound marketing. Ikke så rart, i og med at det er markedsføring jeg studerer og inbound marketing deltidsjobben min i MarkedsPartner baserer seg på. Jeg har avdekket flere interessante funn. Her får du en smakebit på ett av dem.
Både på skolen i København og under et utvekslingsopphold i Calgary i høst kom jeg ofte inn på samtaler om digital markedsføring og nærmere bestemt inbound marketing med medstudentene mine. Samtlige av de andre studentene jeg snakket med kjente ikke til begrepet eller konseptet inbound marketing. Egentlig litt rart når du tenker på at canadierne bor mye nærmere konseptets opphav enn jeg som nordmann, og danskene som elsker å inkludere engelske ord i språket sitt.
Når tiden kom for å velge emnet for masteroppgaven var saken avgjort. Jeg vet ikke om det var behovet for opplysningstid eller nysgjerrigheten på mer kunnskap om emnet som veide tyngst. Det ville uansett bli for dumt å la være å kombinere jobben med oppgaven. Inbound marketing + masteroppgaven = sant.
Nå var det jo ikke dette regnestykket jeg lovet svar på i tittelen.
Som utgangspunkt for masteroppgaven har jeg nemlig gjennomført en spørreundersøkelse. Bedriftsledere, markedssjefer og salgssjefer fra 184 norske bedrifter bidro med sin innsikt.
Analysen av resultatene ga flere interessante funn, blant annet at ROI + markedsføring = sant. Du har sikkert hørt det før, men jeg vil gjerne vise deg hvordan. (Hint: inbound marketing akselerer det hele).
Hele 73% av respondentene var tilfreds med effektiviteten til markedsstrategien deres.
På spørsmål om de måler lønnsomhet eller ROI (return on investment) av markedsaktivitetene sine, fordelte svarene seg som følger:
Undersøkelsen viser en klar sammenheng mellom effektiv markedsføringsstrategi og oppfølging av ROI.
Når respondentene så ble spurt hvordan deres budsjett for inbound marketing i 2017 er sammenlignet med fjorårets fant jeg følgende:
Markedsførere som kalkulerer ROI, vil med 1,7x større sannsynlighet få større budsjett til inbound marketing.
Bedrifter som kalkulerer ROI av sine markedsaktiviteter beholder eller øker sitt budsjett for inbound marketing i 2017. Bedrifter som ikke kalkulerer ROI beholder også eller øker sine budsjetter for inbound marketing, men i noe mindre grad.
Ikke nok med det, respondentene ble bedt om å oppgi én grunn til hvorfor de har endret årets budsjett for inbound marketing sammenlignet med i fjor. Kun 8 % av disse representerer et lavere budsjett. Jeg lar ellers diagrammet tale for seg selv.
Disse og resten av funnene fra masteroppgaven har blitt samlet i en helt unik statusrapport. Rapporten gir deg de ferskeste tallene om hvordan norske markedsførere forholder seg til inbound marketing i 2017. Den kan du få tilgang til her: