Facebook har kommet med flere endringer denne måneden og her har vi listet opp hva det gjelder.
Mentorfunksjon lanseres i Facebook-grupper
Nå kan man finne mentorer eller «mentees» i Facebook-grupper. Mer enn 200 millioner mennesker er i følge Facebook medlemmer av grupper de anser som meningsfulle. De er med i grupper for å bygge kunnskap og engasjere seg i interessante temaer. Det er alltid noen i slike grupper som er mer erfarene på temaet enn andre og det er nå mulig å sette opp et steg for steg mentor program. Det er administrator som oppretter mentorprogrammene og medlemmer kan melde seg til å være med enten som mentor eller mentee.
Eksempel på hvordan deler av et mentorprogram kan se ut. Eksempelet viser et mentorprogram for nybakte fedre.
Det å kunne opptre som mentor i en faggruppe kan gi deg som fagspesialist en mulighet til å vise kunnskapen din og bygge en posisjon innen temaet. Om man er mentee kan det å ha en mentor gi deg økt kompetanse og mulighet til å bygge nettverk. Jeg tror det kan bli spennende å følge med på hvordan dette utarter seg.
Mer fokus på samhandling via Facebook-sider
Facebook vil endre bedriftssiders rolle fra å kun være en avsender av markedsføring til at det skal være et sted der kundene kan samhandle direkte med bedrifter via CTA-knapper. Det kan for eksempel være å reservere et bord på restaurant, booke et møte eller se kommende arrangementer og produkttilbud. Man kan også se anbefalinger og «Stories» på bedriftssider for å bli bedre kjent med folkene bak bedriften, noe jeg mener er veldig positivt spesielt med tanke på å bygge troverdighet.
Det å kunne samhandle direkte med en bedrift på Facebook tror jeg vil bidra til mer sømløse kjøpsreiser og en tettere relasjon mellom bedrift og kunde. Jeg er spent på hvordan dette påvirker våre strategier for betalt annonsering. I og med at Facebook-sider nå blir mer optimaliserte for at brukerne kan kjøpe produkter og tjenenester direkte på siden, regner jeg med at flere annonseformater vil dukke opp og at fokuset på å sende trafikk til Facebook-sidene vil bli høyere.
Les også: 3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook
Konkurrentene dine vil bli vist frem på Facebook-siden din (og omvendt)
Facebook vil vise frem relaterte bedriftssider på Facebook-sider slik at brukerne kan sjekke ut andre tilsvarende bedrifter på Facebook.
Jeg mener dette kan skape en sunn konkurranse om å tilby den beste kundeopplevelsen, som igjen mest sannsynlig vil løfte kvaliteten på innholdet på flere bedriftssider.
Stillingsannonser blir rullet ut til alle bedriftssider
Stillingsannonser blir rullet ut globalt til alle bedriftssider. Det betyr at man kan lyse ut ledige stillinger direkte på Facebook slik at potensielle kandidater kan søke på stillingene der.
Her snakker vi om sømløse kundereiser slik som ved kjøp direkte på bedriftssider. Hvis en bedrift kan nå ut til jobbkandidater ved hjelp av grundig segmentering og kandidatene kan søke med noen få tastetrykk, vil rekruttering bli enda mer effektivt på Facebook enn det allerede er i dag.
Segmenteringsmulighetene for jobbkandidater er per dags dato ikke veldig gode for alle fagfelt her i Norge, så jeg håper at en oppdateringen rundt dette vil komme i kjølevannet av denne utrullingen.
Facebook Local blir en egen seksjon i Facebook
Facebook Local har tidligere vært en egen app som kom i 2016. Den har nå blitt rullet ut som en egen seksjon i Facebook. Denne seksjonen gir deg forslag til arrangementer, anbefalte restauranter eller andre bedrifter i nærheten. Se video her for en instruksjon:
Denne seksjonen er en gyllen mulighet for lokale bedrifter til å bli oppdaget og valgt på grunnlag av gode tilbakemeldinger av tidligere brukere. Det blir som å få Trip Advisor direkte på Facebook.
Snaveriene i Facebook-appen blir personalisert
Etter den siste oppdateringen av Facebook-appen vil man få vist snarveiene til funksjonene man bruker oftest i mest relevant rekkefølge. Dette er brukervennlig og tidsbesparende for brukerne.
Oppsummering
Alle oppdateringene som Facebook har kommet med er for å øke brukervennligheten for brukerne av Facebook-appen. Jeg mener alle tiltakene er gode og det er en god kontrast til Snapchats mislykkede design-endring tidligere i år.
Men du, selv om Facebook stadig forbedrer bedriftssidene er det viktig at du ikke glemmer din egen hjemmeside. Jeg har skrevet en guide til søkemotoroptimalisering av nettsider. Ta en titt da vel: