3 lønnsomme tips til leadsgenerering via Facebook

Leadsgenerering-794979-edited.jpeg

 

Facebook er et ypperlig verktøy for å generere leads. Statistikk fra 2013 viste at 78 % av små bedrifter fikk minst en fjerdedel av sine nye kunder gjennom sosiale medier.

I dette innlegget vil jeg ta for meg tre lønnsomme tips for leadsgenerering via Facebook. Innlegget er skrevet med utgangspunkt i en artikkel fra HubSpot.

Last ned gratis guide: Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Generer indirekte og direkte leads via Facebook

Et lead er en person som har vist betydelig interesse for hva du har å tilby. Vedkommende har typisk fylt ut et skjema med kontaktinformasjonen sin, i bytte mot for eksempel et innholdsprodukt. Ønsker du å lese mer om leadsgenerering, kan du klikke her.

Skal du bruke Facebook til å generere leads, er det hovedsakelig to metoder du kan benytte:

Direkte leadsgenerering:
Del innhold som linker direkte til en landingsside på ditt nettsted, der besøkende kan legge igjen kontaktinformasjon i bytte mot et tilbud.

Indirekte leadsgenerering:
Istedenfor å sende besøkende direkte til en landingsside med et innholdstilbud, kan du dele et nyttig blogginnlegg med en strategisk plassert Call-to-Action (CTA). Dette er et klikkbart bilde eller en tekstlinje som oppfordrer seeren til å utføre en konkret handling (for eksempel ”last ned nå”) som leder interesserte til en landingsside.

Tips 1: Utvid rekkevidden for innholdet ditt med målrettede annonser

Annonsører putter stadig mer penger inn i annonsering på sosiale medier. eMarketer har spådd at summen av en slik form for annonsering vil nærme seg 36 milliarder i 2017. Det er minst to grunner til dette:

  • Kun et fåtall av følgerne dine ser innholdet du publiserer
  • Mange brukere følger ikke bedriftssider 

For å utvide rekkevidden til innholdet ditt, må du segmentere godt. På Facebook kan du målrette annonsene dine etter demografi, geografi, interesser og stillingstitler. De fleste bedrifter har et forbedringspotensial her. Statistikk fra HubSpot viser at kun 45 % av annonsørene segmenterer etter interesser. 

Det finnes tre hovedtyper annonseformat på Facebook: 

  • Fremmet innlegg: Et betalt Facebook-innlegg som sikrer synlighet
  • Annonser i sidemargen: Annonser som ser mer ut som tradisjonell reklame og genererer billigere konverteringer
  • Annonser i nyhetsfeeden: Annonser som naturlig blander seg med øvrig innhold i nyhetsfeeden

Uansett hvilket annonseformat du bruker, bør du inkludere en CTA. Statistikk viser at annonser med en CTA har nærmere tre ganger så høy klikkrate enn annonser som ikke har det.

Les også: Slik lager du en enkel strategi for sosiale medier

Tips 2: Promoter dine tilbud med video

Ønsker du å generere flere leads via Facebook, er tiden innen for å plukke opp kameraet og starte filmingen. Du har kanskje lagt merke til den økte mengden videoer i din egen nyhetsfeed? Det er ikke uten grunn. 

Facebook forsøker hele tiden å levere innhold som engasjerer. Innlegg med videoer generer 60 % mer engasjement og 135 % større organisk rekkevidde enn innlegg med bilder. 

Du kan spre videoene dine organisk, ved hjelp av betalt annonsering eller ved en kombinasjon av disse. I tillegg til en CTA i tekstformat, bør videoene dine også inkludere en verbal CTA som forsterker handlingsoppfordringen.

Tips 3: Bruk Facebook Live

Facebook Live er en effektiv måte å bli synlig på Facebook. Dette er direktesendte videoer som tillater deg å ha engasjerende samtaler med følgerne dine og å nå ut til et helt nytt publikum. Dette kan for eksempel ta form som en åpen spørsmålsrunde, en påminnelse om et arrangement din bedrift har planlagt, eller en presentasjon av et innholdstilbud du har laget. 

Det er minst fire grunner til at du bør vurdere å ta i bruk Facebook Live:

  • Det genereres i gjennomsnitt 10 ganger så mange kommentarer på livesendinger sammenlignet med ordinære videoer
  • Brukere ser i gjennomsnitt tre ganger så mye på livesendinger enn ordinære videoer
  • Det kan gi deg bedre rekkevidde, i og med at Facebook prioriterer innhold som kommer via Facebook Live
  • Det er en kostnadseffektiv metode siden det ikke krever avansert filmutstyr eller redigering. Formatet skal være autentisk og uredigert

Som ved annen video på Facebook, må du også her inkludere en verbal CTA og en CTA i tekstformat. Gjenta den verbale CTAen flere ganger gjennom videoen. Da vil du også få med deg seere som kommer senere inn i livesendingen.    

Les også: Video på web: Ikke så dyrt og komplisert som du kanskje tror

Facebook har et langt større potensial for leadsgenerering enn hva folk flest tror. Likevel benytter kun halvparten av markedsførere Facebook til dette formålet. Jeg håper at dette blogginnlegget inspirerer deg til å iverksette slike tiltak i dine sosiale medier. Husk at svært lite slår testing og optimalisering opp mot din egen målgruppe.Gratis guide:  Hvordan lage en perfekt bedriftsside på LinkedIn

Cecilie Henriksen's photo

Av: Cecilie Henriksen

Cecilie jobbet tidligere som digitalmarkedsfører i MarkedsPartner og er nå ansatt som markedsfører i Dikom. Hun har en bachelor i markedsføring og merkevareledelse fra Høyskolen Kristiania.