Ny nettside? Sørg for at du bevarer søkemotorposisjonene

 

Du ivrer kanskje etter å foreta en grundig oppussing av bedriftens nettsider? Kanskje dere allerede er godt i gang, eller nylig har relansert nettstedet i ny prakt? Husk da for all del at du gjør det du kan for å beholde posisjonene dine på Google. I dette innlegget forteller jeg hvorfor og hvordan.

«Don’t fix it if it ain’t broken», er det noe som heter. Det er mye sannhet i dette uttrykket, men samtidig er du nødt til å foreta endringer på nettstedet fra tid til annen. Å holde bedriftens nettsider ajour med hva som forventes av grafisk layout, brukervennlighet og funksjoner er en viktig del av det å holde seg konkurransedyktig på nett. Nettsteder som for ti år siden ble ansett for å være kremen av kremen kan i dag oppfattes som så utdaterte at kundene føler skepsis, både til sikkerheten og eiernes seriøsitet.

Vær likevel oppmerksom på at det følger flere potensielle problemer med det å relansere et nettsted. Jeg vil her ta for meg det som har med søkemotoroptimalisering (SEO) å gjøre.

Les også: Hva er SEO? [Søkemotoroptimalisering for dummies] »

Hvor ble det av trafikken fra Google?

Selskaper har opplevd å gå på stygge smeller i det de jublet over lanseringen av et nytt og flott nettsted. Hvor ble det av all trafikken som de pleide å motta til sitt godt etablerte nettsted?

Det å omstrukturere et nettsted må planlegges på flere plan, inkludert SEO. Dersom dette ignoreres, vil du kunne oppleve at det store volumet av organisk søkemotortrafikk som var bygget opp over flere år brått avtar kraftig.

Ved en nærmere titt på serverloggene (det hjelper IT-avdelingen din deg med) vil du kunne se store mengder trafikk som plutselig opplever å få en 404-error. Det vil si at besøkende nå havner på sider av nettstedet som ikke lenger eksisterer.

Hva skjer da? Brukere som allerede kjenner nettstedet godt, vil du kunne være heldig å beholde. De tar seg kanskje bryet med å skrive inn firmaets URL manuelt for å komme til forsiden og deretter manøvrere seg frem til ønsket informasjon. Nye besøkende vil i verste fall tro at nettstedet er nedlagt for godt.

Det er ikke uvanlig at firmasider har opp mot 60 % nye besøkende hver måned. Nye besøkende er en viktig kilde til vekst. Vær klar over at flertallet av de besøkende på et nettsted ikke kommer inn via hovedsiden, slik du kanskje skulle tro. De kommer inn på enkeltsider dypere ned i nettstedet, via tredjeparts linker og søkemotorer.

Dersom et stort antall av linkene som brukere følger ikke lenger fungerer, vil nye brukere i hopetall havne på en side med 404-feilmelding. Dette vil mange tolke som at nettstedet ikke lenger eksisterer. De lukker da hele vinduet for nettstedet, før de surfer videre til konkurrenten din.

Hvorfor forsvinner trafikken fra Google?

Googles søkemotorer går hele tiden igjennom nettsteder via linker på nettet. Nettsidene lagres i en cachet versjon på Google sine servere, og siden får en rangeringsscore for hvor høyt den fortjener å vises i søkemotorens visningssider. Når brukere søker etter noe som Google mener at din nettside kan tilby, vil din link kunne komme opp blant søkeresultatene.

Disse linkene er da ikke 100 % realtime linker, og flere ting kan ha endret seg siden Google sist var innom dine sider. Dersom du i mellomtiden har slettet eller flyttet den aktuelle nettsiden til en ny URL, vil brukere som klikker på linken via Google oppleve å få en såkalt 404-feil.

Hva hjelper en ny og fancy layout dersom trafikken forsvinner?

Forsvinner trafikken til nettstedet ditt, vil du også oppleve en nedgang i nye henvendelser (leads), nye kunder og salg. For virksomheter som knytter mye av omsetningen sin til nettstedet, kan det få konsekvenser for salgsinntekter og bunnlinje om man ikke evner å forstå hva som har skjedd, og hvordan det kan ryddes opp i. Her er det bedre å jobbe forebyggende. Det er flere ting du bør ha i bakhodet for å unngå at din virksomhet opplever et slikt scenario.

Fem tiltak for å beholde bedriftens posisjoner i søkemotorene ved omstrukturering:

  1. Planlegg nettstedsarkitekturen godt
  2. Ta i bruk 301-redirects av sider som får endret sin URL-adresse
  3. Benytt nettstedskart og hold søkemotorene oppdatert om dette
  4. Overvåk serverloggene og gjør strakstiltak om trafikklekkasjer oppdages
  5. Sikre at din 404-side hjelper brukere som er på villspor

1. Planlegging av nettstedsarkitekturen

En enkel oppgradering av nettstedets grafiske maler vil som regel gå rimelig problemfritt for seg. Så fort det blir snakk om å gjøre noe som endrer på selve mappestrukturen i nettstedet, bør du derimot holde tungen rett i munnen.

Få oversikt over eksisterende mappestruktur

Dersom oppgraderingen av nettstedet krever det, eller at nåværende mappestruktur er så rotete at det bør gjøres, må du først sørge for full oversikt. Hvordan er nåværende mappestruktur bygget opp? Alle mapper og undersider bør listes opp, for eksempel i et Excel-skjema for best mulig oversikt.

Ny mappestruktur

Hvordan skal den nye mappestrukturen være? Dersom mappestrukturen uansett skal endres, vil jeg anbefale at den nye strukturen er forankret i en grundig søkeordanalyse (lesetips: Søkemotoroptimalisering: Er du synlig på de riktige søkeordene?).

Her vil du få avdekket hvilke søkeord som har best kost/nytte-effekt å fokusere på i nettstedets permanente struktur. Denne strukturen vil sannsynligvis gjelde i årevis fremover, så det kan koste dyrt å fokusere på feil søkeord. De nye URL-ene for hver enkelt eksisterende nettside fylles inn i Excel-skjemaet.

2. Behold trafikken med 301-redirects

Før det nye nettstedet rulles live med endret mappestruktur bør du foreta 301-redirects fra gamle til nye URL-er. Det er nå du vil være glad for at du tok den kjedelige jobben med å samle alle gamle og nye URL-er i en Excel-oversikt. Dette er noe som gjøres på servernivå, slik at tilnærmet all trafikk som kommer inn på de gamle URL-ene automatisk videresendes til de nye URL-ene.

Google aksepterer dette og vil også videreføre den opparbeidede verdien i de gamle sidene over til de nye.

Dersom du ikke tar deg bryet med å sette opp redirects, vil Google gradvis oppdage de av sidene dine som ikke lenger eksisterer. Dette ønsker de ikke å utsette sine brukere for. Sidene dine vil kastes så  langt ned i søkemotorens visningssider at få brukere vil klare å finne dem igjen. De nye sidene dine risikerer samtidig å bruke måneder og år på å klatre oppover mot førstesiden av Google, dersom de i det hele tatt noen sinne kommer dit. En dårlig og farlig løsning, med andre ord.

3. Informer Google om ditt nye nettstedskart

Dersom bedriftens nettsted ikke allerede har det, bør det opprettes et XML sitemap. Dette må ikke forveksles med et HTML nettstedskart. Søkemotorenes roboter benytter XML-kartet til å mer effektivt kunne indeksere nettsider. Dette er en hierarkisk oversikt over hvilke nettsider som ønskes indeksert. Robotene vil selv finne frem til nettstedskartet, som normalt legges på roten av domenet. For å fremskynde prosessen kan det også lastes opp via Google Webmaster Tools.

4. Overvåk serverloggene og gjør strakstiltak om trafikklekkasjer oppdages

Like etter relansering av et nettsted med endret mappestruktur er det spesielt viktig å følge med på serverloggene. Du vil da raskt kunne fange opp trafikk på villspor, og sette inn tiltak for å tette disse trafikklekkasjene.

5. Tett trafikklekkasjen: Gode 404-sider hjelper brukere på villspor

Alt for mange nettstedseiere tar seg ikke bryet med å lage en god, tilpasset 404-side. Skrekkeksemplene har ikke laget noen 404-side overhodet. Brukere vil da oppleve å kun få en blank side med en kort tekst om «404-error», og at nettsiden ikke eksisterer. Dette vil en del brukere feilaktig tolke som at hele nettstedet er ikke-eksisterende. Dermed forsvinner de til konkurrenten.

De fleste har en standard 404-side som inneholder header, footer og noen tekstlinjer om at dette er en 404-side for en side som ikke lenger eksisterer. Brukeren vil da i det minste forstå at nettstedet fortsatt er operativt, og at det går an å klikke seg videre via menyen.

Det optimale, dersom du virkelig ønsker å tette flest mulig trafikklekkasjer, er å lage en tilpasset spesialside som best mulig tar seg av brukere på villspor. Den bør fortsatt inneholde header med logo og meny, samt en footer, som ellers på nettstedet. I tillegg til å gjøre det klart og tydelig for brukeren at den ønskede nettsiden ikke lenger finnes på URL-en, bør brukeren i størst mulig grad veiledes videre på en hjelpsom måte.

Enkelte nettsider har med hell tatt i bruk litt humor på 404-siden sin. En nettside om skogsbruk kunne for eksempel funnet på å skrive noe slikt som: «Har du gått deg vill i skogen?».

En vil også typisk linke til nettstedets mest populære kvalitetsinnhold, gjerne i form av en slags guide hvor brukeren selv kan klikke på en hovedkategori av interesse. Nedenfor bør det fremkomme kontaktinfo for support via telefon, e-post og/eller kontaktskjema. En FAQ med svar på ofte stilte spørsmål kan også være nyttig å linke til herfra.

Å hoppe rett på den grafiske designerens forslag om en festsprakende endring av virksomhetens nettsted kan fort bli en real festbrems. Gjør det riktig, og det hele vil straks bli en mye hyggeligere fornøyelse for alle parter.

Gratis guide:  17 SEO-myter du bør legge fra deg i 2017

Elin Schjelderup's photo

Av: Elin Schjelderup

Elin Schjelderup har lang erfaring med både strategisk, praktisk og rådgivende arbeid innen digital markedsføring- og forreningsvirksomhet. Hennes dybdespesialisering er innen synlighet på Google (SEO/SEM) og målgruppers søkeadferd på Google gjennom ulike stadier av kundereisen. Elin jobbet tidligere som Leder Search Marketing i Markedspartner og er i dag Fagsjef Search Marketing hos Gjensidige Forsikring ASA.